Danska motståndsrörelsen, en samling gangsters?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Danska motståndsrörelsen, en samling gangsters?

Inlägg av jofredes » 24 februari 2004, 19:35

När man läser om danska motståndsrörelsen under andra världskriget kan man konstatera att de inte framstår som helgon. De avrättade t.ex. betydligt många fler än vad normännen gjorde och på betydligt kortare tid, mellan 300- och 500 personer. Den militära motståndsrörelsen hade eventuellt ett avtal med tyskarna där man lät dessa använda sig av sina insmuglingsrutter för att smuggla ut människor och värdesaker. Danska motståndsmän gjorde sig allt av dömma rika på nazistguld. Vissa verkar ha skott sig på att sälja motståndsrörelsens vapen efter kriget och ha stoppat pengar i egen ficka. Man verkar dessutom ha mördat ett antal människor i både Sverige och Danmark en bra bit efter kriget och ha haft en del sammarbete med Odessa.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 25 februari 2004, 14:48

De flesta var idealister som slogs för sitt land. Jag hörde ett radioprogram om några kvinnor, som var med i rörelsen. De använde dynamit och så vidare. Politiskt sett var kvinnorna både kommunister och högervridna, alltså stor spridning rent socialt sett.

Visst fanns det rötägg, men det kan ju lika gärna varit tyska infiltratörer? Även om det är bara spekulation.

Användarvisningsbild
Dietrich
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 januari 2003, 22:07
Ort: Kisa

Inlägg av Dietrich » 25 februari 2004, 15:08

Har faktiskt pratad med ögonvittne från slutet av kriget i Danmark.
Då försökte Civila danskar storma ett läger med tyska flyktingar bland annat tyska krigsbarn som satt i ett läger i Köpenhamn
För att göra upp med Tyskjäv....
Danska Frihetskämpar ställde sig då beväpnade och motade den Danska pöpeln vid lägret. Å hindrade misshandeln.
Han som jag pratade med var just ett tysktkrigsbarn,har alltid högaktat dom Danska frihetskämparna efter denna händelse.

a.holmberg
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 april 2002, 13:02
Ort: Malmö, Sweden

...

Inlägg av a.holmberg » 25 februari 2004, 21:42

Hej

I alla rörelser finns personer som är giriga. Att det sedan inom den danska motståndsrörelsen fanns rivalitet mellan de olika grupperna kommunister, militärer m.m. är sant.

Vidare så fanns det också gott om s.k. stikkers dvs tjallare som blev avlönade av tyskarna. Dessa var stora hot mot motståndsrörelsen så därför likviderade man dessa ganska kvickt.

Men överlag så var de flesta patrioter som värnade om sitt lands frihet trots en svår situation med tanke på att regeringen först samrbetade med tyskarna. Många danska frihetskämpar miste sina liv i kampen mot tyskarna antingen i kamp eller i strid. Så att du kallar dessa gangsters är lite dåligt ordval. Deras metoder kanske inte alltid var de bästa men de bidrog iallafall till att Danmark fick en värdig frihet.


Mvh
A

Senilo
Tidigare medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 juni 2004, 10:01
Ort: bjoand@sydnet.net

Inlägg av Senilo » 18 augusti 2004, 21:03

Min erfarenhet är, att efter kriget hade varannan dansk varit med i motstandbevegelsen. Kanske deras lite vilda historier om vad de varit med om kan ha bidragit till funderingarna om gangsters.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 18 augusti 2004, 21:36

Hur var det, höll man "rättegångar" mot personer som var märkta som tjallare innan de avrättades? D v s gick man igenom något slags bevis för att personen i fråga var skyldig?

Jag har för mig att jag någonstans har läst om processer av denna typ, men jag kan inte komma ihåg var.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 19 augusti 2004, 10:22

Har en dansk avhandling någonstans som berättar om danskarnas behandling av tyska flyktingar efter kriget. Det är ingen vacker läsning, kan jag säga.

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 20 augusti 2004, 22:21

Jag skrev för länge sedan om den Norska motståndsrörelsen i litteratursektionen. Egil Ulateigs bok "De gode mot de onde" är även den ingen vacker läsning om den norska motståndsrörelsen.

Martin

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 24 augusti 2004, 18:19

Den danska regeringen förde (officielt) en samarbetspolitik mot de tyska okupanterna de första okupationsåren. Man kan därför säga att motståndsmännen per definition var gangsters.

För att få ett initierat svar rekomenderar jag ett besök på Frihetsmuseet i Köpenhamn. Här finns det fortfarande gamla motståndsman som guider passa på att fråga om han eller hon är en gangster!

Jag vill bara tillägga att ungefär 5000 danskar var aktiva i motståndsrörelsen (vid befrielsen blev det betydligt fler). (Det bör nämnas att ungefär lika många danskar enrollerade sig som SS frivilliga.)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 26 augusti 2004, 07:20

Använde inte motståndsrörelsen mot slutet s.k. 'kvitteringsmord' vilket gav den ett dåligt namn? För varje motståndsman som angetts till tyskarna, mördade motståndsmännen angivare, troligen både verkliga och inbillade, utan någon större urskillnad. Dom kanske inte hade mycket alternativ - men förfarandet gav en bitter eftersmak när freden bröt ut.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 26 augusti 2004, 08:57

varjag skrev:Använde inte motståndsrörelsen mot slutet s.k. 'kvitteringsmord' vilket gav den ett dåligt namn? För varje motståndsman som angetts till tyskarna, mördade motståndsmännen angivare, troligen både verkliga och inbillade, utan någon större urskillnad. Dom kanske inte hade mycket alternativ - men förfarandet gav en bitter eftersmak när freden bröt ut.
Det var tyskarna som från hösten 1943 började med vad som kom att kallas clearingsmord och kontrasabotage, d.v.s. för mord och sabotage gentemot ockupationsmakten mördade man eller saboterade något i gengäld.

Danskarna avrättade c:a 200 "stikker" d.v.s. förrädare eller tjallare, men detta gjordes när en allvarlig misstanke om det uppstått. Men där gjordes det i några fall misstag och det mest kända fallet är troligen svenskan Jane Horney.

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 30 augusti 2004, 11:36

Kan mant tala om en homogen motståndsrörelse?
En titt i historieboken visar ett mångfacetterat Danmark. Dels en rörelse med borgerliga/liberala ideal: Holger Danske och dels det kommunistiska BOPA (Borgerlige Partisaner).
Den danska militärens största bidrag var Freikorps Danmark en dansk frivilligkår som kämpade (på tyskarnas sida) på östfronten. http://www.milhist.dk/besattelsen/friko ... rps_dk.htm

Enligt Retsopgøret efter besættelsen (band 2) utfördes mellan 350-400 likvideringar under okupationen (s662).
Skälet till likvideringarna var inte att straffa den skyldige, istället var det viktiga att förhindra att fler personer angavs. bla hävnisas till Frihetsrådets nyårstal 1944:
"Disse stikkare er ikke uskadeliggjort som straf, men fordi de har forårsaget talrige menneskers fængsling og fleres henrettelse, og udelukkene for at forebygge at de ved forsat angiverivorksamhed skal bringe endu flere i livsfare." (s663)
Det hävdas även att man undersökte substansen i misstankarna, ifall det fans skäl att tro att angiveri verkligen förekommit lämnades utredningen till Frihetsrådet. Det var sedan Frihetsrådet som beslutade ifall den misstänkte skulle avrättas. Vidare skulle motståndsrörelsen lämna rapport till Frihetsrådet om hur likvideringen utförts.
Mot detta hävdas att ansvariga politiker ansåg detta vara en sak som motståndsrörelsen bäst skötte på egen hand.(s 663 ff)

Min egen slutsats är att det i praktiken måste vara nästintill omöjligt att följa rutinerna ovan. Om inte annat så för att en rapport i fel händer skulle utgöra bevis mot de motståndsmän som utfört själva likvideringen.
Självfallet har det förekommit misstag, vi lever inte i en perfekt värld ― i en perfekt värld finns det inga krig.

I vilket fall som helst rekomenderar jag varmt Retsopgøret efter besættelsen (isbn 87-574-4263-0) till alla som vill läsa mer om ockupationen. Boken är relativt ny (1985) skriven av Ditlev Tamm som forskar i bla rättshistoria vid Köpenhamns universitet.

Jyden
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 augusti 2004, 19:13
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av Jyden » 30 augusti 2004, 14:15

Jag tycker att det var rätt dumt att sätta titeln på denna tråd som den sattes... Som sagt så var nog inte motståndsrörelsen särskilt homogen, utan bestod av alla som ville få ut tyskarna ut landet.

Min morfar var med och sprängde en hel del järnväg, en sak som är ruggigt olagligt även under krig, men här skulle man kunna säga att ändamålen helgar medlen...

Jag tror inte detta gäller enbar Norge och Danmark, ta en titt nedåt Europa och se vad motståndsrörelserna hade för sig. Det var ju inte direkt en samling pacifistiska förbund som höll torgmöten direkt...

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 20 oktober 2004, 21:20

Jag såg ett program i danska Fjernsynet om Motstandsbevegelsen. Mer än ett vittne sade, att av de som likviderats som "stikkere" var kanske en tredjedel verkligen "stikkere". Det fanns inslag i Motstandsbevegelsen som var rötägg som både rånade och mördade. En dansk som flytt till Sverige och sedan tagit sig tillbaka till Danmark och gått in i Motstandsbevegelsen lämnade sin grupp med motiveringen att han inte lämnat det trygga Sverige för att bli förbrytare. En kvinna sköts ned av det enkla skälet att hon var född i Tyskland.

Efter kriget ville många att likvideringarna skulle undersökas och de som gjort sig skyldiga till rena mord skulle straffas. Danska regeringen beslöt mörklägga det hela för att ingen fläck skulle komma på Motstandsbevegelsen. Tyvärr medförde detta att efterlevande till oskyldigt avrättade personer fick leva med stämpeln att ha varit i släkt med förrädare.

Skriv svar