Tysk WW2 design

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Tysk WW2 design

Inlägg av wreezig » 8 juni 2002, 11:09

En sak jag har funderat över är varför en majoritet (verkar det som iallafal) av alla militärhistoriskt intresserade tycker om Tysk WW2 design och formspråk.
Då menar jag allt ifrån Tiger tanks till SS-uniformer och järnkors.
Jag har aldrig hört någon säga att en Sherman eller T-34 har snyggare design än en Tiger , samma sak gäller ju eldvapen såsom MG42 & MP40.
Jag kan inte sätta fingret på vad det är som särskiljer tex ett typiskt Tyskt jaktplan ifrån ett Brittiskt eller Amerikanskt men det är oftast lätt att se vilket som är Tyskt även om man aldrig har sett just det planet innan.
Det märks ju ännu tydligare om man pratar om pistoler , se bara på disskussionen om Mauser M96.
Jag betvivlar att det finns speciellt många här som tycker att en Colt 1911 är snyggare eller coolare än en Mauser M96 eller Luger Parabellum.
Så beror detta på att det är ren nostalgi och man sympatiserar automatiskt med förloraren eller är det att Sverige har varit influerat av Tysk Design och Kultur så länge att det har satt sina spår hos oss och gör att vi omedvetet Uppskattar den?
Vad är det i designen som särskiljer Tysk ifrån resten?
Nu kan man tycka att designen på militärt materiell är oviktig men det tycker inte jag , min övertygelse är att en snyggt/coolt designad uniform ger bäraren bättre självförtroende och därigenom bättre stridsvärde.
Det kände jag lite av när jag var en av dom sista värnpliktiga som fick M59:an när andra fick M-90:an.
Jag är övertygad om att dagens producenter av militärt materiell tar med den aspekten när dom formger ett maskingevär , pistol eller uniform m.m.
Jag ber om ursäkt om det låter flummigt men jag har precis stigit upp och detta är ett ämne som intresserar mig.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 8 juni 2002, 12:58

Jag håller med om allt du skriver, men jag kan inte heller sätta fingrer på vad det är som gör att den tyska utrustningen har en snyggare design.

Mmmm, Jagdpanther, MG42, Fw 190, StG44, tyska hjälmar, P38, Tiger II, Me 262, Hetzer, mSPW... Listan kan göras lång. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juni 2002, 13:20

Glöm inte husen(germania), bunkrarna och V-2!

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Min Teori

Inlägg av Relay » 8 juni 2002, 13:34

Detta är min teori angående att många tycker att Tyska modeller är mycket coolare.

Man associerar dom Tyska pistolerna, Tanksen, Uniformerna, etc etc med framgång även om det i detta fallet kan låta lite pervest med tanke på deras idelogi. Faktum kvartstår ju dom förlorade kriget men inte sin dragningskraft.

Tycker själv att Tyska vapen och Tysk taktik kan vara lite som antihjältar ibland. Dom var Bad Guys MEN VILKA BAD BAD GUYS dom var. I detta fallet så har en Panzer eller Tyska elitrupper med allt vad det för med sig mer lyskraft än vilken amerikansk Sherman eller soldater som helst.

Jag får också den uppfattningen att symbolerna var talrikare bland Ryska och Tyska trupper än bland dom västallerade som mest framstår som en grön massa vars seger var oundviklig.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 8 juni 2002, 13:38

Jag tror att stilspråket i den tyska designen är av en enormt kraftfull karaktär: hårda kanter, agressiv framåtrörelse osv i designen. Detta kan man då jämföra med USA:s lite bulligare shermanstridsvagn och britternas skojiga tallrikshjälm, som mer är av mysig och nästan, för att vara lite köns-politisk, kvinnlig. Det är säkerligen därför man attraheras av tysk vapendesign.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juni 2002, 14:42

Fransmännens hjälmar såg ut som brannmanshjälmar och britternas var fula(var dom inte värdelösa mot splitter från sidan?)! Amerikanarnas var snygga. Men snygast var tyskarnas.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 8 juni 2002, 15:56

Hur kan man nämna tysk design utan att nämna deras tunga kryssare? Där kan man snacka om skönheter !

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 8 juni 2002, 16:36

Och hur kan man snacka design utan att nämna NR 1!
JUST DET WW "BUBBLAN"!!!
:lol:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 8 juni 2002, 16:54

Designen på de tyska hjälmarna var inte bara snygg den var funktionell också. Se bara på dagens hjälmar, vilka alla är en utveckling av tyskarnas hjälmdesign.

Jag tror att tyskarnas design, generellt sett, var medveten. Den ger ett kraftfullt intryck och kanske en psykologisk effekt. Se bara på imperiets uniformer (star wars) eller unisformerna i Starship Troopers, vilka alla är inspirerade av Tredje Rikets uniformsdesign.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 8 juni 2002, 17:48

Den tyska fallskärmsjägar uniformen är riktigt stilig tycker jag och var väldigt modern för sin tid.
Speciellt hjälmen diggar jag skarpt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juni 2002, 17:59

Leonidas skrev:Designen på de tyska hjälmarna var inte bara snygg den var funktionell också. Se bara på dagens hjälmar, vilka alla är en utveckling av tyskarnas hjälmdesign.

Jag tror att tyskarnas design, generellt sett, var medveten. Den ger ett kraftfullt intryck och kanske en psykologisk effekt. Se bara på imperiets uniformer (star wars) eller unisformerna i Starship Troopers, vilka alla är inspirerade av Tredje Rikets uniformsdesign.
Precis vad jag har tänkt! Hjälmarna är insperarade från det onda Nazi-Tyskland och Imperiet tänker jag mig som det Brittiska!

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 8 juni 2002, 22:53

Hmmm, jag håller med wreezig i mycket, MEN jag tror svaret KAN ligga i att det mesta i i uniforms/design och även teknik i 3:e riket var nytt ( även om tex döskallarna på Heers pansar uniformer härstammade ifrån gamla kav.reg, se Totenkopf disk.) Uniformerna skapades under sent 20/tidigt 30 tal, med ett speciellt sysfte, delvis för att väcka uppmärksamhet,och mycket av tekniken var ju "state of art", med tanke på nedrustningen efter WW I så bestod mycket av tyskland armé(tanks), flyg (allt) och flotta(det mesta) av helt nydesignat material,medan ex. Royal Navy hade en massa gamla trotjänare...En tanke jag har, kritik...?

Mr S

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 juni 2002, 01:19

Lustigt; jag satt häromkvällen och skissade på ett inlägg om just detta ämne, men väntade med att posta det. Nu förekom Wreezig mig, och dessutom med ett bättre skrivet inlägg. Man behöver ju knappast vara nasse eller allmän Hitlerdiggare för att gilla tysk VK2-design. Som flera andra redan påpekat, så såg materielen aggressiv ut, "dressed to kill". Där andra nationer satsade på funktionalitet och ett allmänt osexigt utseende, verkar det som om tyskarna gick in för att prylarna även skulle se farliga ut. Krigare har ju i alla tider sett till att förmedla ett intryck av att vara farligare än vad de kanske är. Man målar hajmunnar på flygplan, bär dödskallar på uniformerna, och anstränger sig för att få det psykologiska övertag som ska inspirera den egna sidan och skrämma fienden. Under mellankrigstiden verkar man ha glömt bort det i bl.a USA och Storbritannien, vilket kan förklaras om man studerar allmän industridesign och klädmode från den tiden. Tyskarna verkade skita i det... Mina favoriter:

Eldhandvapen: MP 40, StG 43/MP 44, MG 42
Stridsvagnar: PzKpfw IV, Tiger, Panther, Tiger II
Flygplan: Messerschmitt 109 (givetvis E, F och G-varianterna), Me 262, Fw 190 D-9, Heinkel 219, Arado 234
Fartyg: Tirpitz, Bismarck, Prinz Eugen, ubåt typ VIIc
Uniformer... två ord: Hugo Boss!
Diverse: Kettenkraftrad, 88:an, SdKfz 251

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 juni 2002, 02:14

Undra inte om Hitler var med i leken ibland och såg till hur man designade uniformerna? :|

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 9 juni 2002, 10:49

För att vara mot strömmen:

Jag tycker att:
Britternas uniform var klart snyggast.
Spitfire var det vackraste flygplanet.
Thomsonk-pisten var det snyggaste eldhanvapnet, vid sidan av Webleyn.
T-34 var den snyggaste stridsvagnen.
Jeepen var definitvt snyggare än Kubelwagen.

Skriv svar