Finland skickade folk till koncentrationsläger

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Finland skickade folk till koncentrationsläger

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 januari 2004, 12:00

Vad det nån annan som såg inslaget i nyheterna igår om att Finland skickade eventuellt judar och andra oönskade personer till nazisternas koncentrationslägren? En finländsk forskare hävdar att Finland skickade folk till koncentrationsläger under kriget och att Finlands regering vill nu gå i botten med att undersöka denna händelse.

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 7 gånger.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 7 januari 2004, 12:26

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 7 januari 2004, 12:44

Jag kan nog tänka mig att finnarna överlämnde folk till tyskarna, men att påstå att finnarna medvetet deltog i förintelsen är nog en kraftig överdrift. Man överlämna folk som deras allierade, Tyskland, ville ha utlämnade men jag tror inte att Finland vid tiden det gällde, 1941-42, var medvetna om att Tyskland höll på att iscensätta en massutrotning i förintelseläger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 januari 2004, 13:46

Inte visste jag att det har förekommit trådar tidigare på Skalman. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 januari 2004, 16:59

Hänvisar till tidigare trådar om samma ämne. Mannerheim var väl dock inte speciellt sugen på att lämna ut människor av judisk härkomst, sa han inte något om att i finland är det religionsfrihet?

/Robert Sköld

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 7 januari 2004, 17:37

Kom ihåg att i Sjöbo fanns det både ritningar och virke till koncentrationsläger. Det var bara tyskarna som fattades. Vi skall nog inte vara så självgoda.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 7 januari 2004, 20:24

Samme författare/forskare? Hävdar samtidigt att Sverige lämnade ut judar och andra förföljda via Finland. De synes mig långsökt utan närmare uppgifter. Däremot är det väl ingen nyhet att många stoppades, skickades tillbaka för att de hade stämplar i passen som berättade att innehavaren var jude.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 7 januari 2004, 23:19

Robert_Kropotkin skrev:Hänvisar till tidigare trådar om samma ämne. Mannerheim var väl dock inte speciellt sugen på att lämna ut människor av judisk härkomst, sa han inte något om att i finland är det religionsfrihet?

/Robert Sköld
Han sa väl att det inte fanns några judar utan enbart finnar? (Han menade att han inte betraktade folk olika, inte att det inte fanns judar i Finland.)

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 7 januari 2004, 23:21

Sune skrev:Kom ihåg att i Sjöbo fanns det både ritningar och virke till koncentrationsläger. Det var bara tyskarna som fattades. Vi skall nog inte vara så självgoda.
Skillnaden mellan koncentrationsläger och dödsläger är ganska stor och jag tror inte att det var ett dödsläger som skulle byggas. För övrigt hade Sverige redan koncentrationsläger så som väldigt många länder under avk, bl.a. USA.

mvh Alex Robsahm

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 8 januari 2004, 08:41

Moonman skrev:
Robert_Kropotkin skrev:Hänvisar till tidigare trådar om samma ämne. Mannerheim var väl dock inte speciellt sugen på att lämna ut människor av judisk härkomst, sa han inte något om att i finland är det religionsfrihet?

/Robert Sköld
Han sa väl att det inte fanns några judar utan enbart finnar? (Han menade att han inte betraktade folk olika, inte att det inte fanns judar i Finland.)

mvh Alex Robsahm
Jag antar att ni syftar på Himmlers besök i Finland, då statsminister Jukka Rangell klart uttryckte Finlands åsikt med "Wir haben keine Judenfrage".

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 8 januari 2004, 09:14

JAB skrev:
Moonman skrev:

/Robert Sköld

mvh Alex Robsahm
Jag antar att ni syftar på Himmlers besök i Finland, då statsminister Jukka Rangell klart uttryckte Finlands åsikt med "Wir haben keine Judenfrage".
Det var det jag menade, fast jag hade för mig att det var Mannerheim som sa det.

mvh Alex Robsahm

Mukko
Medlem

Inlägg av Mukko » 8 januari 2004, 22:29

Hotade inte Mannerheim med att låta finska armén skydda judarna?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 januari 2004, 23:02

Alex Robsahm skrev:

mvh Alex Robsahm
Det kanske stämmer, jag minns inte exakt. Det var mer riktat som ett påstående och en fråga från min sida, men nu när du säger det ringer en klocka i mitt huvud :) .

/Robert Sköld

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 9 januari 2004, 08:17

Mukko skrev:Hotade inte Mannerheim med att låta finska armén skydda judarna?
Det har jag aldrig hört om. Det vore mycket dumt att säga något sådant när det finns tyska trupper i landet.

Andreas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2004, 11:12

Mukko

Finländarna deltog på tyskarnas sida under 2:a världskriget, skulle Mannerheim hota nazisterna....Om det inte gav fan i judarna så skulle vi i finska armén göra allt för att skydda judarna. Hade Mannerheim haft en sådan åsikt så hade nog Hitler anfallit Finland.

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 9 gånger.

Skriv svar