Finland skickade folk till koncentrationsläger
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Finland skickade folk till koncentrationsläger
Vad det nån annan som såg inslaget i nyheterna igår om att Finland skickade eventuellt judar och andra oönskade personer till nazisternas koncentrationslägren? En finländsk forskare hävdar att Finland skickade folk till koncentrationsläger under kriget och att Finlands regering vill nu gå i botten med att undersöka denna händelse.
Stefan
Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 7 gånger.
Jag kan nog tänka mig att finnarna överlämnde folk till tyskarna, men att påstå att finnarna medvetet deltog i förintelsen är nog en kraftig överdrift. Man överlämna folk som deras allierade, Tyskland, ville ha utlämnade men jag tror inte att Finland vid tiden det gällde, 1941-42, var medvetna om att Tyskland höll på att iscensätta en massutrotning i förintelseläger.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Han sa väl att det inte fanns några judar utan enbart finnar? (Han menade att han inte betraktade folk olika, inte att det inte fanns judar i Finland.)Robert_Kropotkin skrev:Hänvisar till tidigare trådar om samma ämne. Mannerheim var väl dock inte speciellt sugen på att lämna ut människor av judisk härkomst, sa han inte något om att i finland är det religionsfrihet?
/Robert Sköld
mvh Alex Robsahm
Skillnaden mellan koncentrationsläger och dödsläger är ganska stor och jag tror inte att det var ett dödsläger som skulle byggas. För övrigt hade Sverige redan koncentrationsläger så som väldigt många länder under avk, bl.a. USA.Sune skrev:Kom ihåg att i Sjöbo fanns det både ritningar och virke till koncentrationsläger. Det var bara tyskarna som fattades. Vi skall nog inte vara så självgoda.
mvh Alex Robsahm
Jag antar att ni syftar på Himmlers besök i Finland, då statsminister Jukka Rangell klart uttryckte Finlands åsikt med "Wir haben keine Judenfrage".Moonman skrev:Han sa väl att det inte fanns några judar utan enbart finnar? (Han menade att han inte betraktade folk olika, inte att det inte fanns judar i Finland.)Robert_Kropotkin skrev:Hänvisar till tidigare trådar om samma ämne. Mannerheim var väl dock inte speciellt sugen på att lämna ut människor av judisk härkomst, sa han inte något om att i finland är det religionsfrihet?
/Robert Sköld
mvh Alex Robsahm
Det var det jag menade, fast jag hade för mig att det var Mannerheim som sa det.JAB skrev:Jag antar att ni syftar på Himmlers besök i Finland, då statsminister Jukka Rangell klart uttryckte Finlands åsikt med "Wir haben keine Judenfrage".Moonman skrev:Han sa väl att det inte fanns några judar utan enbart finnar? (Han menade att han inte betraktade folk olika, inte att det inte fanns judar i Finland.)Robert_Kropotkin skrev:Hänvisar till tidigare trådar om samma ämne. Mannerheim var väl dock inte speciellt sugen på att lämna ut människor av judisk härkomst, sa han inte något om att i finland är det religionsfrihet?
/Robert Sköld
mvh Alex Robsahm
mvh Alex Robsahm
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Alex Robsahm skrev:
.
/Robert Sköld
Det kanske stämmer, jag minns inte exakt. Det var mer riktat som ett påstående och en fråga från min sida, men nu när du säger det ringer en klocka i mitt huvudHan sa väl att det inte fanns några judar utan enbart finnar? (Han menade att han inte betraktade folk olika, inte att det inte fanns judar i Finland.)
mvh Alex Robsahm
/Robert Sköld
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Mukko
Finländarna deltog på tyskarnas sida under 2:a världskriget, skulle Mannerheim hota nazisterna....Om det inte gav fan i judarna så skulle vi i finska armén göra allt för att skydda judarna. Hade Mannerheim haft en sådan åsikt så hade nog Hitler anfallit Finland.
Stefan
Finländarna deltog på tyskarnas sida under 2:a världskriget, skulle Mannerheim hota nazisterna....Om det inte gav fan i judarna så skulle vi i finska armén göra allt för att skydda judarna. Hade Mannerheim haft en sådan åsikt så hade nog Hitler anfallit Finland.
Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 9 gånger.