Jag besökte Colleville-kyrkogården på 80-talet. En enorm "skog" av vita kors.
Tyvärr fanns det inte tid att besöka museerna runt om, vi var på hemväg från Bretagne till Sverige, ont om tid. De jag reste med var inte det minsta intresserade av historia, men jag fick dem i alla fall att bada och sola på Omaha Beach. Makaber känsla att ligga och sola på denna strand.
Jag har också besökt en tysk militärkyrkogård i nordöstra Toscana. Ligger högt upp på ett berg med milsvid utsikt, mkt vackert.
Dessutom tyska kyrkogården på nordvästra Kreta, alldeles ovanför det flygfält som de tyske tog först, > 3000 gravstenar med utsikt över havet.
Vad man tänker/reagerar på när man står på dessa ställen är att sådär 80% av de döda var mellan 19-23 år gamla när de dog enligt inskriptionerna på stenarna/korsen. "Unknown" ser man ju också.
När jag står på ett sådant ställe så hedrar jag var och en av dessa män/pojkar i mina tankar, de som blev tvungna att dö pga makthavares/politikers vansinniga beslut, och inte var skyldiga själva för sitt tidiga öde. Vilken sida de stred på är egalt.
Dessutom sköter soldaternas respekive stat dessa platser minutiöst, där är alltid väldigt vackert och sakralt utan religiös inblanding.
Det är speciellt att besöka en militärkykogård, så olikt en vanlig kyrkogård.