Hyllning av de döda

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
C. Widén
Ny medlem

Hyllning av de döda

Inlägg av C. Widén » 31 december 2003, 10:30

Nedan följer en något lätt fråga, kanske lite för lätt för den som vet. Men eftersom jag själv inte vet så frågar jag ändå. :wink:
Finns det någon massgrav där alla som dog i Normandie under Dagen-D ligger begravda, i sådana fall, vart?
Om Tyskarna begravdes så har jag åtminstone mycket svårt att tänka mig att Fransmännen begravde dem i Frankrike..

Tack på förhand!

/ C. Widén

Användarvisningsbild
Memorabilia
Medlem

Inlägg av Memorabilia » 31 december 2003, 12:13

Det finns väl en kyrkogård precis ovanför Omaha Beach?

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 31 december 2003, 12:20

ja, det finns en kyrkogård vid omaha beach

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 31 december 2003, 12:48

Vad jag förstår så finns det en hel mängd olika krigskyrkogårdar i Normandie. Den största brittiska ligger i Bayeux om jag inte misstar mig. Amerikanerna ligger främst vid Colleville sur Mer (Omaha Beach) och kanadensarna vid Beny sur Mer (Juno Beach) och Bretteville sur Laize (söder om Caen). Den största tyska torde vara den vid La Cambe.

~Henric Edwards

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 31 december 2003, 19:27

Det finns väldigt många små olika men den största är som sagt vid Colleville sur mer. Det finns en stor tysk nära Ste mere eglise och en vid Isigny sur mer.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 3 januari 2004, 02:03

Jag besökte Colleville-kyrkogården på 80-talet. En enorm "skog" av vita kors.
Tyvärr fanns det inte tid att besöka museerna runt om, vi var på hemväg från Bretagne till Sverige, ont om tid. De jag reste med var inte det minsta intresserade av historia, men jag fick dem i alla fall att bada och sola på Omaha Beach. Makaber känsla att ligga och sola på denna strand.

Jag har också besökt en tysk militärkyrkogård i nordöstra Toscana. Ligger högt upp på ett berg med milsvid utsikt, mkt vackert.

Dessutom tyska kyrkogården på nordvästra Kreta, alldeles ovanför det flygfält som de tyske tog först, > 3000 gravstenar med utsikt över havet.

Vad man tänker/reagerar på när man står på dessa ställen är att sådär 80% av de döda var mellan 19-23 år gamla när de dog enligt inskriptionerna på stenarna/korsen. "Unknown" ser man ju också.

När jag står på ett sådant ställe så hedrar jag var och en av dessa män/pojkar i mina tankar, de som blev tvungna att dö pga makthavares/politikers vansinniga beslut, och inte var skyldiga själva för sitt tidiga öde. Vilken sida de stred på är egalt.

Dessutom sköter soldaternas respekive stat dessa platser minutiöst, där är alltid väldigt vackert och sakralt utan religiös inblanding.

Det är speciellt att besöka en militärkykogård, så olikt en vanlig kyrkogård.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 6 januari 2004, 00:26

Jag var i normandie för 2 år sedan. Där finns det brittiska, Franska, Amerikanska och Tyska begravningsplatser.

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 6 januari 2004, 18:17

På en av de tyska kyrkogårdarna i Normandie så var en läskigt stor del av de som låg där bara 18 år. Det är verkligen en speciell känsla att befinna sig på en sådan plats.

Skriv svar