Riddar kors.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Riddar kors.

Inlägg av Lasse » 5 juni 2002, 14:59

Vet inte om detta skulle vara på militaria eller andra världskriget, lite delat, jo kan någon sätta in en bild på ett riddarkors,(militaria delen) och sen andra världskrigs delen, var det bara högre officerare som fick riddar korset och gärna en liten lista på några som fick riddarkorset.
Vissa räknar det som en av dom finaste utmärkelserna man kunde få, vad tycker ni om det.

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 5 juni 2002, 16:37

Alla kunde få riddarkorset även meniga, bla en kille, minns inte hans namn men han det var på västfronten 44, satt i ett kulsprutenäste och sköt, alla andra flydde men han fortsatte skjuta tills amerikanerna drog sig tillbaks, han blev tydligen blind under den händelsen men forsatte ändå skjuta, erhöll EKII, EKI , och RK för detta på samma gång.

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 5 juni 2002, 16:45

Vidare beskrivning av händelsen finns i boken Military awards of the third reich av Angolia så det är ingen skröna....Förresten rommel, under tips på sidor har jag lagt in en länk där en kille har filmat Wittmanns grav och Villers Bocage!!!

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 5 juni 2002, 16:52


Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 juni 2002, 16:54

Wittmann skrev:Alla kunde få riddarkorset även meniga, bla en kille, minns inte hans namn men han det var på västfronten 44, satt i ett kulsprutenäste och sköt, alla andra flydde men han fortsatte skjuta tills amerikanerna drog sig tillbaks, han blev tydligen blind under den händelsen men forsatte ändå skjuta, erhöll EKII, EKI , och RK för detta på samma gång.
Jag beundrar sådana män! Men jag vet inte om jag skulle vara blind eller ha fina medaljer?

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 5 juni 2002, 17:05

Wittmann skrev:Vidare beskrivning av händelsen finns i boken Military awards of the third reich av Angolia så det är ingen skröna....Förresten rommel, under tips på sidor har jag lagt in en länk där en kille har filmat Wittmanns grav och Villers Bocage!!!
Ballt det ska jag kolla upp.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 6 juni 2002, 06:38

Anno skrev:
Wittmann skrev:Alla kunde få riddarkorset även meniga, bla en kille, minns inte hans namn men han det var på västfronten 44, satt i ett kulsprutenäste och sköt, alla andra flydde men han fortsatte skjuta tills amerikanerna drog sig tillbaks, han blev tydligen blind under den händelsen men forsatte ändå skjuta, erhöll EKII, EKI , och RK för detta på samma gång.
Jag beundrar sådana män! Men jag vet inte om jag skulle vara blind eller ha fina medaljer?
ja, hellre kunna se än att ha en massa medaljer.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 6 juni 2002, 12:39

Det finns mängder med medaljbilder och information här på Skalman. Knight's Cross: http://www.skalman.nu/third-reich/awards-knightscr.htm

Skriv svar