stämmer det.......

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Lasse
Medlem

stämmer det.......

Inlägg av Lasse » 1 juni 2002, 08:44

stämmer det jag hörde från någon i någon affär, jo jag är extra intreserad av d-dagen och vi prata väl lite och då säger han att under d-dagen hade tyskarna två flygplan som flög och sköt mot amerikanarna på stranden men efter som det var rätt modigt av två piloter att flyga när det finns ca 15000 fientliga flyg i luften, så skulle amerikanarna jublat när dom kom svepande över standen.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 1 juni 2002, 09:45

Cornelius Ryan berättar i Den längsta dagen att Överstelöjtnant Josef Prillers och hans rote Sergeant Heinz Wodarczyk anföll stränderna. Orsaken bakom att de var ensamma var att dagarna innan så hade deras flottilj flyttats längre söderut. De hade blivit kvar av någon anledning som jag inte kommer på nu, men jag tror att båda överlevde anfallet, i sina 190:or (tror jag).

Calle
Medlem

Inlägg av Calle » 1 juni 2002, 12:55

Jo, de stämmer. Det står några sidor om detta i boken Den längsta dagen. En eldare på ett fartyg sade något om att "Tyskar eller inte, ni var inga rädda gossar" Båda klarade anfallet, men inte kriget. Och ja, Fw 190:or flög de.

Har inte boken i närheten, men jag har precis läst den, och enligt den flyttas divisionerna bakåt, b.l.a eftersom ingen väntar sig en invasion i så dåligt väder och att de behövdes för att försvara Tyskland, som utsattes för häftiga dygnetrunt bombningar.

S.Bergh
Ny medlem

Den längsta dagen - The Movie

Inlägg av S.Bergh » 2 juni 2002, 00:25

Den gamla klassiska filmen från 60-talet "Den längsta dagen" med John Wayne och grabbarna så är dessa två tyska flygare med i ett par sekvenser varav en över stränderna. Det står mer i Cornelius bok (som filmen bygger på) men nu är det ett tag sen jag läste den så jag kommer inte ihåg hela historien om dessa flygare.

"Move Out..."
´John Wayne´

:wink:

varjag
Saknad medlem †

'Pip's' Priller och invasionen

Inlägg av varjag » 2 juni 2002, 04:31

Jag hade for mig att Papa Priller overlevde kriget saval som det
beramade laaganfallet med en rote fpl. pa D-Dagen.
Har jag fel?

Calle
Medlem

Inlägg av Calle » 2 juni 2002, 10:34

heh ,skrev lite fel.Pips Priller klarade sig, han står med som bryggeridirektör i personförteckningen längst bak i boken, men det står inget om hans rote.

varjag
Saknad medlem †

Papa 'Prips' Priller

Inlägg av varjag » 2 juni 2002, 13:16

Tack Calle - jag hoppades mitt minne inte svek mig.Priller var ett stort
namn i 'Gemeinschaft der Jagdflieger' -en veteranorganisation for f.d.
jaktflygare och deras markpersonal som fanns paa 50-60-70 - talen.
Om idag vet jag inte - det kan inte finnas maanga kvar men dom publi-
cerade daa en liten tidskrift som hette 'Jagerblatt' som inneholl skepps-
laster av 'inside information'.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 1 januari 2005, 16:01

Gammal tråd jag vet... Men jag fick "den längsta dagen" i present häromdagen och hittade en länk om Josef Priller

http://www.luftwaffe.cz/priller.html

Han dog 1961.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 1 januari 2005, 18:17

Det finns även några redogörelser som berättar om åtta JU-88:or som anföll stränderna under de första landstigningarna och tyska bombplan ska också ha rört sig över ständer under natten mellan den sjätte och sjunde men jag har för mig att Prillers attack är Luftwaffes enda bekräftade anfall på landstigningsstränderna under D-Dagen.

Libertas
Medlem

Re: stämmer det.......

Inlägg av Libertas » 2 januari 2005, 02:43

Lasse skrev:stämmer det jag hörde från någon i någon affär, jo jag är extra intreserad av d-dagen och vi prata väl lite och då säger han att under d-dagen hade tyskarna två flygplan som flög och sköt mot amerikanarna på stranden men efter som det var rätt modigt av två piloter att flyga när det finns ca 15000 fientliga flyg i luften, så skulle amerikanarna jublat när dom kom svepande över standen.
Låter helt och hållet som en skröna. Försök föreställa dig skräcken och stressen under en drabbning där du utsätts för stora risker och så skulle man stå och jubla över något som försöker ta livet av en? Låter mer som en film. Men visst, krig kanske gör något med oss människor som vi andra kanske aldrig kan förstå.

Oden72
Medlem

Inlägg av Oden72 » 2 januari 2005, 10:33

De jublade högst troligt för att de trodde att det var allierat flyg, då de förväntade sig att det inte skulle finnas tyskt flyg närvarande.

*Spekulerar* Finner det också troligt att de hade blivit utsatta för moralhöjade information före landstigningen. Det kanske hade sagts att de allierade hade så mycket flyg i luften att inte tyskt flyg skulle få plats. Om något tyskt flyg skulle lyfta skulle de inte ha en chans att nå stränderna mm.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Re: stämmer det.......

Inlägg av frodeh » 2 januari 2005, 14:04

Libertas skrev:
Lasse skrev:stämmer det jag hörde från någon i någon affär, jo jag är extra intreserad av d-dagen och vi prata väl lite och då säger han att under d-dagen hade tyskarna två flygplan som flög och sköt mot amerikanarna på stranden men efter som det var rätt modigt av två piloter att flyga när det finns ca 15000 fientliga flyg i luften, så skulle amerikanarna jublat när dom kom svepande över standen.
Låter helt och hållet som en skröna. Försök föreställa dig skräcken och stressen under en drabbning där du utsätts för stora risker och så skulle man stå och jubla över något som försöker ta livet av en? Låter mer som en film. Men visst, krig kanske gör något med oss människor som vi andra kanske aldrig kan förstå.
Fra boken "JagdGeschwader 26 - Top Guns of the Luftwaffe", forfatter Donald Caldwell, ISBN 0-8041-1050-6, p. 230:
Priller's only order to his longtime wingman were to stick close. THey headed west at low altitude, spotting Spitfires above them as far east as Abbeville. Near Le Havre the duo climbed into the solid cloud bank. When they emerged, the ships of the largest assault landing in history were spread before their eyes. After a shouted "Good luck!" to Wodarczyk, Priller dove for the beach at 400 mph. The British soldiers on Sword, the easternmost of the five landing beaches, jumped for cover as the two fighters roared 50 feet ahead, their machine guns and cannon clattering. The fleet's antiaircraft guns opened fire with every gun that could track them, but the Focke-Wulfs flew through the barrage unscathed. After traversing the beach, the two pilots climbed for the clouds, honor satisfied.
Det står ingenting om jubelscener blant de allierte. Takket være Cornelius Ryan er dette den mest kjente sorti i JG26's historie.

Oberstløytnant Priller var forresten sjef for JG26 - en stilling en viss Adolf Galland hadde tidligere. Priller tilhører en meget liten gruppe piloter med mer enn 100 luftseire på vestfronten og endte opp med ridderkors med sverd.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 2 januari 2005, 17:02

Allierade förluster på stranden under de två planens angrepp? Svårt kanske att fastställa?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Betr. Jägerblatt

Inlägg av sveahk » 3 februari 2005, 15:57

Der Gemeinschaft der Jagdflieger existerar fortfarande och deras husorgan "Jägerblatt" kommer ut med fyra nummer varje ar (sedan 53 ar). Innehallet bestar av gammalt och nytt, fragor. svar och minnen angaende Luftwaffe i andra världskriget är en del, men ocksa en hel del referat om sammankomster och artiklar om dagens Luftwaffe.

Den som vill veta mer, kan klicka pa http://www.Fliegergemeinschaft.de

Hälsningar
Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 februari 2005, 05:28

Oden72 skrev:De jublade högst troligt för att de trodde att det var allierat flyg, då de förväntade sig att det inte skulle finnas tyskt flyg närvarande.

*Spekulerar* Finner det också troligt att de hade blivit utsatta för moralhöjade information före landstigningen. Det kanske hade sagts att de allierade hade så mycket flyg i luften att inte tyskt flyg skulle få plats. Om något tyskt flyg skulle lyfta skulle de inte ha en chans att nå stränderna mm.
Det HADE sagts! Eisenhowers dagorder för D-Dagen innehåll de stolta orden

Ser Ni flygplan - så är dom våra....

Skriv svar