Andra världskriget gör sig ånya påmint

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7650
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Andra världskriget gör sig ånya påmint

Inlägg av tyskaorden » 23 november 2003, 19:07

Myndigheterna i Milano utrymde i dag flera kvarter runt centralstationen då en brittisk 500kgs flygbomb från andra världskriget skulle desarmeras. Hur de nu kan veta att det är en brittisk bomb vet jag inte, med det visar att vad det gäller odetonerade bomber är inte andra världskriget slut än.

//Tyskaorden alias Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 23 november 2003, 19:43

Bomben hittades för flera veckor sedan, men det är först nu som man desarmerade och transporterade iväg den. Gott om tid för att studera bomben. EOD-killarna har riktiga uppslagsverk om gammal OXA (oexploderad ammunition) med avseende på typ, årtal, utseende, märkning osv.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 24 november 2003, 05:40

dom hittar ju bomber fortfarande i london och berlin och andra bombade städer.
/olle

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 24 november 2003, 10:21

Hur förklarar man att det finns så många blindgångare? Bristande kvalitet?

Jag tvivlar på att tyskar och japaner släppte lika många blindgångare (procentuellt).
Finns det siffror på det?

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 24 november 2003, 11:18

Sune skrev:Hur förklarar man att det finns så många blindgångare? Bristande kvalitet?
Beror antagligen på en kombination av väldigt många ting. Den ovana arbetskraften, lagringen, råvarorna, inställningen av detonatorn samt framför allt flygningen och själva nedsläppningen av bomben ifråga.

Jag är ingen expert på ämnet i fråga, men vi tänker oss att det finns X procent (eller X promille) defekta bomber per Y st. producerade. Om man då släpper ner bomber i hundra- eller tusentals så måste ju någon / några av dessa vara blindgångare.
Sune skrev:Jag tvivlar på att tyskar och japaner släppte lika många blindgångare (procentuellt).
Varför tror du det? Den tyska arbetskraften (tvångsarbetarna) var ju inte direkt kända för sitt kvalitetsarbete...
Det tyska ubåtsvapnet hade ju - om jag minns rätt - länge problem med just blindgångare. Torpederna träffade nog, men exploderade inte.

Andreas

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 24 november 2003, 11:30

Tror att svaret ligger mer i vilken sida som släppte mest bomber. Dvs fler blindgångare.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

duds

Inlägg av myom » 28 januari 2004, 15:36

Andreas Lärka skrev: klipp
Varför tror du det? Den tyska arbetskraften (tvångsarbetarna) var ju inte direkt kända för sitt kvalitetsarbete...
klipp
Andreas
Jag har läst att tvångsarbetarna gjorde ett så dåligt jobb som möjligt. I ett fall skulle en B-17 varit pepprad med 20mm-skott som var ihåliga. I en av dem skulle man ha hittat en pappersbit med text i stil med "vi slåss med er, från Tyskarnas verkstadsgolv"

Är detta en skröna som brukar figurera lite varstans? Och om det är sant skulle jag vilja ha lite fakta. Tack på förhand. :)

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 januari 2004, 17:18

Andreas Lärka skrev: Varför tror du det? Den tyska arbetskraften (tvångsarbetarna) var ju inte direkt kända för sitt kvalitetsarbete...
Det tyska ubåtsvapnet hade ju - om jag minns rätt - länge problem med just blindgångare. Torpederna träffade nog, men exploderade inte.

Andreas
Torpedproblemet upptäcktes i samband med invasionen av Norge och berodde på konstruktionsfel som rättades till efteråt står det iaf i "Den nionde april" (Tamelander/Zetterling).

Användarvisningsbild
Andrew
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 november 2003, 15:39
Ort: Västerås

Inlägg av Andrew » 28 januari 2004, 17:28

Vad är en blindgångare? :oops: :D

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 28 januari 2004, 17:42

Solitaire skrev:
Andreas Lärka skrev: Varför tror du det? Den tyska arbetskraften (tvångsarbetarna) var ju inte direkt kända för sitt kvalitetsarbete...
Det tyska ubåtsvapnet hade ju - om jag minns rätt - länge problem med just blindgångare. Torpederna träffade nog, men exploderade inte.

Andreas
Torpedproblemet upptäcktes i samband med invasionen av Norge och berodde på konstruktionsfel som rättades till efteråt står det iaf i "Den nionde april" (Tamelander/Zetterling).
Man kan snarare säga att Norgeinsatsen var droppen som fick Dönitz bägare att rinna över. De nordliga breddgraderna och den skillnad i jordens magnetiska mönster som återfinns där gjorde att den magnetiska detonatorn fungerade ännu sämre än tidigare. Man var dock medveten om torpedproblemen redan innan aprilinvasionen.

Detta kan ställas mot den nästan brottsliga naiviteten i den amerikanska flottans högre regioner där det skulle dröja uppemot 18 månader innan man lyssnade på befälhavarnas klagomål. Detta trots att Tyrell Jacobs i Sargo bröt mot stående order då han deaktiverade de magnetiska stridsspetsarna och modifierade djuprodret på sina torpeder efter ett stort antal oförklarliga missar under sitt första patrulluppdrag i december 1941. Vad han inte visste var att även kontaktdetonatorn var av sådan vek konstruktion att den bröts sönder vid träff och därför inte utlöste någon explosion. Jacobs var dock bara en av många befälhavare vars rapporter man inte lyssnade till. Jag skulle tveklöst vilja hävda att denna underlåtenhet drygade ut kriget ytterligare ett tag.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 28 januari 2004, 20:11

Solitaire skrev:
Andreas Lärka skrev: Varför tror du det? Den tyska arbetskraften (tvångsarbetarna) var ju inte direkt kända för sitt kvalitetsarbete...
Det tyska ubåtsvapnet hade ju - om jag minns rätt - länge problem med just blindgångare. Torpederna träffade nog, men exploderade inte.

Andreas
Torpedproblemet upptäcktes i samband med invasionen av Norge och berodde på konstruktionsfel som rättades till efteråt står det iaf i "Den nionde april" (Tamelander/Zetterling).
Nu är det väl så att det inte endast fanns ett fel på torpederna. Ett av felen upptäcktes av U-94 under Otto Ites den 30/1-1942. Han upptäckte att ett lufttryck byggdes upp i torpedens balanskammare, där djupstyrningskontollen satt, vilket fick torpeden att gå djupare än det var meningen.
Från Clay Blairs "Hitlers U-boat war The hunters 1939-1942" sid 485

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 28 januari 2004, 21:08

Andrew skrev:Vad är en blindgångare? :oops: :D
En pjäs som inte detonerar.

mvh Alex Robsahm

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 januari 2004, 23:25

Jan-Erik Karlsson skrev:
Solitaire skrev:
Andreas Lärka skrev: Varför tror du det? Den tyska arbetskraften (tvångsarbetarna) var ju inte direkt kända för sitt kvalitetsarbete...
Det tyska ubåtsvapnet hade ju - om jag minns rätt - länge problem med just blindgångare. Torpederna träffade nog, men exploderade inte.

Andreas
Torpedproblemet upptäcktes i samband med invasionen av Norge och berodde på konstruktionsfel som rättades till efteråt står det iaf i "Den nionde april" (Tamelander/Zetterling).
Nu är det väl så att det inte endast fanns ett fel på torpederna. Ett av felen upptäcktes av U-94 under Otto Ites den 30/1-1942. Han upptäckte att ett lufttryck byggdes upp i torpedens balanskammare, där djupstyrningskontollen satt, vilket fick torpeden att gå djupare än det var meningen.
Från Clay Blairs "Hitlers U-boat war The hunters 1939-1942" sid 485
Fast det var väl ett konstruktionsfel och inte något som berodde på att slavarbetares sabotage?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 29 januari 2004, 05:18

Solitaire skrev:
Jan-Erik Karlsson skrev:
Solitaire skrev:
Andreas Lärka skrev: Varför tror du det? Den tyska arbetskraften (tvångsarbetarna) var ju inte direkt kända för sitt kvalitetsarbete...
Det tyska ubåtsvapnet hade ju - om jag minns rätt - länge problem med just blindgångare. Torpederna träffade nog, men exploderade inte.

Andreas
Torpedproblemet upptäcktes i samband med invasionen av Norge och berodde på konstruktionsfel som rättades till efteråt står det iaf i "Den nionde april" (Tamelander/Zetterling).
Nu är det väl så att det inte endast fanns ett fel på torpederna. Ett av felen upptäcktes av U-94 under Otto Ites den 30/1-1942. Han upptäckte att ett lufttryck byggdes upp i torpedens balanskammare, där djupstyrningskontollen satt, vilket fick torpeden att gå djupare än det var meningen.
Från Clay Blairs "Hitlers U-boat war The hunters 1939-1942" sid 485
Fast det var väl ett konstruktionsfel och inte något som berodde på att slavarbetares sabotage?
Korrekt. Det var designfel.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 29 januari 2004, 17:09

Moonman skrev:
Andrew skrev:Vad är en blindgångare? :oops: :D
En pjäs som inte detonerar.

mvh Alex Robsahm
Snarare en granat, laddning eller dylikt.

:)

Skriv svar