Ja och nej. Om man är neutral men, som Norge gjorde - upprätthöll normala diplomatiska förbindelser med Tyskland och England - är det icke förenligt med neutraliteten att hindra krigförande makts handelsfartyg att anlöpa hamnar i fredliga ärenden.En sådan inseglingsränna måste väl nästan kombineras med ett förbud för krigförande länders handelsskepp att segla där, annars riskerar väl mineringarna att kartläggas?
Tyvärr sammanfaller oftast de kända inseglingsfarlederna till varje hamn - med de områden man helst vill minera i avsikt skydda sig mot anfall från havet.....
Att planera nya minfria farleder - in till en hamn, kan vara ett komplicerat jobb och tar oftast veckor - om inte månader plus utbildning av speciella minlotsar vars uppgift är att ta in/ut fartygen utan minträffar.
Om den minfria leden - markant skiljer sig från den etablerade inseglingsrännan - vore det säkert svårt för potentiellt spionerande sjökaptener/styrmän - att plotta den minfria farleden. Men om den bara marginellt här och där skiljer sig från ''den vanliga'' kan ett kompetent fartygsbefäl ganska lätt peka på läget av farozonerna.
Offentliggjörande av mineringar - är viktigt som avhållande faktor. Men den brittiska aviseringen om ''minering av norska vatten'' den 8:e april hade tyskarna varken tid eller möjlighet beakta. Dessutom var den brittiska mineringen av ett omfång som var närmast löjligt.....men - skedde på norskt territorialvatten!offentliggörande som insinuerar mer omfattande mineringar
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Wilfred
och enbart avsåg att hindra trafik i norska territorialvatten av - främst malmtrafiken från Narvik. VAR de åtta jagarna i mineringsoperationen - sådde sina ägg - är mig inte bekant men jag kan inte erinra mig ett enda fartyg som sänktes av en brittisk mina.....(låt mig veta om jag har fel!)
My tuppence, Varjag