Sidor om andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 10 juni 2004, 01:12

Dr. Leo Niehorsters sida har återuppstått ("Äntligen!" som en viss Gert skulle uttryckt det), med ny adress:

http://www.orbat.com/site/ww2/drleo/

/Johan

Grape
Tidigare medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 juni 2004, 21:52
Ort: svarje

Inlägg av Grape » 26 juni 2004, 22:02

Konstigt nog hittar jag ingen länk bland era nämnda till http://www.krigsforum.se som jag personligen tycker hör till de bästa. Andra är http://www.mimersbrunn.se/arbeten/3972.asp (UPPSATS)
http://uproar.fortunecity.com/primate/5 ... a1_15.html

Och så http://www.feldgrau.com så klart

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 juni 2004, 16:30

Efter Marcus inrådande:

Germania.info.se

/Martin

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Albert Speer och sanningen

Inlägg av Confident » 30 juni 2004, 17:18

Hej, Martin!

Har Du läst Gitta Serenys Albert Speer och sanningen?
Jag lånade den nere på Stadsbiblioteket nu i juni, men jag tyckte att den var så stor och ´tung´ att jag nöjde mig med att skumläsa den och istället läsa Voss´Soldat i Waffen-SS. Den är inte riktigt så lång och svårläst. Enligt min mening...

Boken av Sereny är ju utan tvekan välskriven och, om man tycker det, intressant. Jag var dock inte så intresserad av den; måhända blir det ett framtida projekt att läsa och summera den, sedan...

Vänligen Desmond D.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 juli 2004, 22:57

Dagwood,

Jo, visst har jag läst boken "Albert Speer och sanningen" då det är ett standardverk för oss Albert Speer fans och jag har faktist den hemma då mor min (klok som hon är) införskaffade den åt mig. :)

/Martin

Ps. För de som är intresserade så har jag lagt in en bild på texten som rör Nürnbergkomplexet Ds.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 14 juli 2004, 03:30

Själv lyssnade jag, på två meters håll med ögonkontakt, på Gitta vid ett anförande hon höll i Umeå i journalistförbundets regi under sent 80-tal angående hennes bok om Speer.
Läser man boken läser man hennes fascination över Speer som komplicerad människa, god och ond.

Lyssnar man på hennes anförande som rörde boken, och ser hennes totala judiska utseende, är det otroligt hur objektiv hon är vs Speer i sin syn på hans verk.
Hon beskrev människan Speer i alla hans aspekter, historiskt från ungdomen, över arkitektur, till industriansvarig usw.

Jag hade iofs läst boken innan, men att höra om hennes relation med Speer i Spandau under intervjuerna var intressant.

Duktig journalist, Gitta.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 16 juli 2004, 19:50


Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 17 juli 2004, 20:36


Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 28 juli 2004, 11:26

Följande behöver korrigeras:

Första bildtexten anger två Waffen-SS under 30-talet, detta är fel. Waffen-SS existerade inte så utan gick under namnet SS-Verfügungstruppe, SS-VT.
"När Hitler tog makten i Tyskland 1933"
Hitler tog inte makten 1933, han blev utnämnd till Rikskansler av von Hindenburg, först senare kunde han med diverse tillgrepp förskansa sig den absoluta makten.
"Under ledning av Paul Hausser så utbildades SSVT i krigets konster och vid krigsutbrottet 1939 hade man tre divisioner; Leibstandarte, Deutschland och Germania."
Fel, LAH var en division, Deutschland & Germania var två regementen i SS-VT som vid krigsutbrottet bildade en division (Division SS-VT).
"Under rättegångarna i Nürnberg efter kriget så var Waffen SS med på listan över krigsförbrytare, men de ströks, på grund av att de var en stridande enhet, som den tyska armén."


Waffen-SS ströks inte alls, en av de få enheter inom SS som inte omfattades av den kollektiva domen i vilken SS stämplades som en organisation för kriminella ändamål var SS-Reiterei.
"Deras vilja att alltid fortsätta strida oavsett oddsen gör dem till äkta krigare."


Var Waffen-SS mer "äkta" krigare än armén, Luftwaffe eller marinen? Ett rent subjektivt påstående i mina ögon.
"Men deras tragedi var att de blev en ond regims villiga tjänare, och deras rykte som soldater kommer för all tid vara fläckat av de illdåd som begicks i dess namn."

Waffen-SS begick såsom flera andra enheter, ur armén mm krigsförbrytelser och stod ingalunda utan skuld. Det finns mindre dramatiska exempel än Oradour, Malmedy mm som klart visar att förbrytelser begicks.

Från sidan om H-G Pehrsson:
"Under krigets sista dagar hade Pehrsson skaffat fram såkallade Werwolfpass och civila kläder åt sina soldater så att de inte skulle behöva strida för en förlorad sak."
Var i hela friden har du fått denna uppgiften ifrån?? Den är helt felaktig!
"SS Pansar divisionen Nordland"


Skall vara 11. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division "Nordland".
"Många duktiga SS divisioner blev nästan utplånade, tex. Så fanns det bara runt 100 överlevande från den 10 SS divisionen"
Vad är din källa för detta påstående?
"Regementet Nordland flyttades under 1943 för att bistå en annan division."
Vilken division skulle Rgt. Nordland bistå? Rgt. Nordland kom att bli "embryot" till division Nordland, på samma sätt som Rgt. Germania utgått från SS-VT för att bli division Wiking.
"Under året så slogs de mycket tappert när de tillsammans med andra SS divisioner återtog Kharkov i en stor seger, och vid försvaret av floden Dniepr."
Var i hela friden har du fått detta ifrån? Mellan februari och mars 1943 befann sig Wiking vid Donez och Mius, de SS-Divisioner som var involverade i slaget om Kharkov var LAH, Das Reich och Totenkopf. Rekommenderar boken "Last Victory in Russia" av George Nipe för ytterligare information omslaget om Kharkov. I juli/augusti 1943 deltog divisionen i det andra defensiva slaget om Kharkov och augusti/september stred Wiking väst om Kharkov.

Sverige: Några hundra svenskar stred i Wiking, men även i andra divisioner. En svensk, Robert ”Robban” Bengtsson, var under en tid den enda icke-tysk i Leibstandarte.
Fel här med, det fanns bland annat norska frivilliga i LAH........
"1940 införde Waffen SS arméns svarta panzer-jacke för besättningarna på dess stridsvagnar och pansarbilar"
Från början var det endast soldater tillhörande Aufklärungs-Abteilung inom W-SS som bar denna typ av svarta jacka. Pansarenheterna sattes upp senare och "lånade" denna till en början vilken senare blev reguljär uniformering. Se även boken "Chronicle of 7th Panzer Company av Ralf Tiemann" Första pansarenheten (Pansaravdelning, senare pansarregemente) inom Waffen-SS sattes upp först 1942.

Martin

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 28 juli 2004, 12:23

jag såg att det var många saker som jag skulle ha varit mer klarsynt på och att det finns fel, men jag har dock inte hunnit ändra det än, och kom ihåg att jag har gjort sidan för "vanligt" folk som inte är "ww2fanatiker" som oss.

Jag har också glömt att skriva dit på sidan om HG och Werfolfpasset,att det försöket inte lyckades...

Självklart så var de andra delarna av den tyska krigsmakten också "äkta krigare", men som sagt så är detta en sida om enbart Waffen SS

Det där om att de ströks är då uppenbarligen ett fel i min akällor, tack för rättelsen.

Påståendet om att bara 100 klarade sig från 10 SS divisionen har jag fått information om på en sida om Leibstandarte, där det på startsidan är en tecknad bild av en SS man i paradunifom, någon som vet adressen?


///MAgnus

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 28 juli 2004, 14:13

jag såg att det var många saker som jag skulle ha varit mer klarsynt på och att det finns fel, men jag har dock inte hunnit ändra det än, och kom ihåg att jag har gjort sidan för "vanligt" folk som inte är "ww2fanatiker" som oss.
"VK 2 fanatiker" eller inte, det är ändå felaktigt.
Jag har också glömt att skriva dit på sidan om HG och Werfolfpasset,att det försöket inte lyckades...
Varifrån har du fått uppgiften att Pehrsson försökte skaffa WV pass och civila kläder åt sina kamrater men inte lyckades?
Påståendet om att bara 100 klarade sig från 10 SS divisionen har jag fått information om på en sida om Leibstandarte, där det på startsidan är en tecknad bild av en SS man i paradunifom, någon som vet adressen?
Var väldigt försiktig med att använda källor från nätet, väldigt mycket information som står på olika sidor är felaktiga.

Jag förstår din vilja att göra en bra sida om Waffen-SS och du har alla förutsättningar att lyckas. Jag rekommenderar att du införskaffar eller lånar adkvat historisk litteratur som är baserad på seriös forskning.

Keep up the good work!

Martin

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 28 juli 2004, 14:20

Citat:
"Under ledning av Paul Hausser så utbildades SSVT i krigets konster och vid krigsutbrottet 1939 hade man tre divisioner; Leibstandarte, Deutschland och Germania."


Fel, LAH var en division, Deutschland & Germania var två regementen i SS-VT som vid krigsutbrottet bildade en division (Division SS-VT).
Tillägg, även regementet Der Führer ingick i SS-VT.

Martin

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 28 juli 2004, 14:44

OK, en av mina absoluta favoritböcker på området är Waffen SS: An Unpublishe Record av christopher ailsby, jag lånade den alltid förut, men den finns inte kvar, så är det någon som vet om någon svensk sida säljer den?

Det där om Wehrwolfpassen läste jag om i Schöns Svenskarna Som Stred för Hitler



///MAgnus

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 28 juli 2004, 19:27

Jag skulle råda till att undvika Schöns och Ailsbys som referenslitteratur, ingen av dem är tyvärr särskilt användbara. Allt jag sett av de båda har innehållt en lång rad felaktigheter och påhitt.

Två bra verk om Waffen-SS som ändå är grundläggande är Benderserien Uniforms, Organization and history of the Waffen-SS av Roger Bender och Hugh Page Tayler i fem volymer. Trots flera år på nacken är den mycket användbar. Dessvärre även ganska dyr.

Ett billigare alternativ som innehåller mycket bra information är Waffen-SS - The Encyclopedia av Marc Rikmenspoel, denna är relativt nyutkommen och hittas enklast på http://www.abebooks.com.

Martin

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 28 juli 2004, 20:17

Ok tack, jag använder mest Ailsbys verk för bilder, :D

Skriv svar