Medicinsk forskning

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Medicinsk forskning

Inlägg av Mats » 30 maj 2002, 11:45

Ute på krogen igår träffade jag något som kan liknas vid kvinna. :| Det visade sig att hon jobbade på ett stort svenskt läkemedelsföretag. Hon pysslade med att ta fram tillväxthoromoner har jag för mig. Efter ett tag började samtalet att glida in på tredje riket (sjukt?) och den medicinska forskningen som bedrevs där, av bla Mengele. Hon hävdade att hans forskning och expriment har varit mycket viktig för dagens forskare och vetenskapsmän inom området. Stämmer verkligen detta? Jag som trodde att hans forskning inte var av någon högre klass.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 30 maj 2002, 13:17

Rent generellt så togs väldigt mycket av den forskning som bedrevs i det Tredje Riket om hand av de allierade. Jag har för mig att det också gäller medicinsk forskning. Jag vet inte om Mengeles forskning togs till vara, men det låter inte otroligt. Han ska ju ha varit en väldigt kunnig läkare och fick säkert fram en del användbara resultat. Om USA fick tag på hans papper brydde de sig knappast om på vilket sätt resultaten hade uppnåtts.

Mvh,

Karl

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 30 maj 2002, 13:49

Jag minns en diskussion på det engelska forumet om en anatomisk atlas som gjordes under Tredje Riket. Den skall tydligen ha varit och är än idag utmärkt.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 30 maj 2002, 16:35

Visst togs Mengelse forskningsreseultat till vara av de allierade, allt annat är en förskönande omskrivning av det hela. Det fanns dock mindre intressanta resultat, och vissa mycket intressanta resultat som stammande fran Mengelses projekt, vilka bla den amerikaska rymdforskningen sedan kom att utnyttja. Bla över vilka fysiska belastningar människokroppen kunde uthärda i extrema situationer.

Manga av hans "utforskningar" pa människokroppar är etiskt motbjudande och omöjliga att efterkonstruera pa laglig hand och det är anledningen till att de togs till vara. Skulle även tro att manga grundläggande fakta baseras pa hans resultat idag, hur än motbjudande det än later.

Det finns även ett berömt Atlas, det sk Pernkopfatlaset som dock ej härstammar fran Mengele. Mer om detta atlas pa en trad i början av forumet. Kolla under "Pernkopfatlastet"

Mvh Andreas Wien

Skriv svar