Judiska krigsfångar
Judiska krigsfångar
Vad hände med judiska krigsfångar som togs av tyskarna? Det måste ju ha funnits en viss del judiska soldater i åtminstone USA:s armé, eller möjligtvis röda armén.
Sattes dessa då i koncentrationsläger om det framkom på något vis att de var judar? Eller placerades de i krigsfångeläger?
Någon som känner till något specifikt fall?
Sattes dessa då i koncentrationsläger om det framkom på något vis att de var judar? Eller placerades de i krigsfångeläger?
Någon som känner till något specifikt fall?
Vadå möjligtvis röda armén? Givetvis fanns de där också. Den stående ordern som tyskarna hade att judar och politiska kommissarier skulle avrättas omedelbart, så de togs väldigt sällan tillfånga, i alla fall om det syntes hur det var fatt.
Judiska soldater i västarméer? Misstänker de låtsades att sånt inte fanns.
Judiska soldater i västarméer? Misstänker de låtsades att sånt inte fanns.
Har haft svårt att hitta material om detta men tyskarnas behandling av judiska sovjetiska resp. judiska allierade krigsfångar diskuteras i varje fall på http://groups.google.com/groups?hl=sv&l ... 26rnum%3D1
Där råder det en allmän enighet att i enlighet med "kommissarieordern" sovjetiska judiska krigsfångar omedelbart arkebuserades.
Däremot råder tydligen litet delade meningar om hur judiska allierade krigsfångar behandlades. Någon påstår att de, i den mån de upptäcktes, behandlades som andra krigsfångar enligt Genevekonventionen, dock utan att efter vad jag kan se belägga detta. Däremot finns en belysande webbsida enligt vilken de särskildes från de andra fångarna och sändes till koncentrationsläger. Se http://www.wpafb.af.mil/museum/history/wwii/ce50.htm . Om det alltid var så vet jag emellertid inte.
Där råder det en allmän enighet att i enlighet med "kommissarieordern" sovjetiska judiska krigsfångar omedelbart arkebuserades.
Däremot råder tydligen litet delade meningar om hur judiska allierade krigsfångar behandlades. Någon påstår att de, i den mån de upptäcktes, behandlades som andra krigsfångar enligt Genevekonventionen, dock utan att efter vad jag kan se belägga detta. Däremot finns en belysande webbsida enligt vilken de särskildes från de andra fångarna och sändes till koncentrationsläger. Se http://www.wpafb.af.mil/museum/history/wwii/ce50.htm . Om det alltid var så vet jag emellertid inte.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 8 gånger.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jag har talat med en flygarveteran ur US 8th Air Force som var jude. En av hans vänner blev nedskjuten i den stora Kasselräden okt 1944 och var den ende i sitt plan (B-17) som överlevde. Han blev "tillfångatagen" av en bonde med högaffel och tivingades att begrava resten av sin besättning.
Väl i fångenskapen behandlades han likvärt med övriga fångar, frånsett att han tvingades att bära en Davidsstjärna. Förvisso var Stalag Luft de bästa lägren, men ingenting tyder på att västallierade judar skall ha behandlats illa, eller avrättats, i mycket högre grad än andra västallierade krigsfångar.
/Forsberg
Väl i fångenskapen behandlades han likvärt med övriga fångar, frånsett att han tvingades att bära en Davidsstjärna. Förvisso var Stalag Luft de bästa lägren, men ingenting tyder på att västallierade judar skall ha behandlats illa, eller avrättats, i mycket högre grad än andra västallierade krigsfångar.
/Forsberg
Det här får du gärna berätta vidare om, såvida du har mer information. Blev piloten kraftigt skadad vid kraschen eller hur lyckades bonden kontrollera honom med endast en högaffel?Mathias Forsberg skrev:Jag har talat med en flygarveteran ur US 8th Air Force som var jude. En av hans vänner blev nedskjuten i den stora Kasselräden okt 1944 och var den ende i sitt plan (B-17) som överlevde. Han blev "tillfångatagen" av en bonde med högaffel och tivingades att begrava resten av sin besättning.
Viseguy frågar:
Funderingar på att fly torde för det mesta uppkomma senare.
Hoppar man ner/kraschlandar så lär första reaktionen vara inte att fly till vilket pris som helst, utan lättnaden att man fortfarande lever, och i själva verket torde de flesta vara lättade att få bli tillfångnatagna - eftersom det fanns också en reell risk att bli nerstucken.Mathias Forsberg skrev:
Jag har talat med en flygarveteran ur US 8th Air Force som var jude. En av hans vänner blev nedskjuten i den stora Kasselräden okt 1944 och var den ende i sitt plan (B-17) som överlevde. Han blev "tillfångatagen" av en bonde med högaffel och tivingades att begrava resten av sin besättning.
Det här får du gärna berätta vidare om, såvida du har mer information. Blev piloten kraftigt skadad vid kraschen eller hur lyckades bonden kontrollera honom med endast en högaffel?
En tysk sajt som berättar om att åtskilliga nödlandade eller fallskärmshoppande allierade flygare lynchades eller avrättades av gestapo eller militären och ibland med bistånd av civila.
http://www.flieger-lynchmorde.de/Text/auflistung.htm
http://www.flieger-lynchmorde.de/Text/auflistung.htm
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jag kan bara instämma och anta att så var fallet. Han lär ju ha insett att det var kört, så det är ju bättre att invänta militär personal hos bonden än att riskera att bli nedskjuten vid någon vägspärr eller lynschad av ilskna civila.Stefan skrev: Hoppar man ner/kraschlandar så lär första reaktionen vara inte att fly till vilket pris som helst, utan lättnaden att man fortfarande lever, och i själva verket torde de flesta vara lättade att få bli tillfångnatagna - eftersom det fanns också en reell risk att bli nerstucken.
/Forsberg