Varför hade tyska soldater så hög moral?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Varför hade tyska soldater så hög moral?

Inlägg av Johan Elisson » 28 maj 2002, 15:18

Då de allt som oftast inte fann någon som helst mening med det, 99% av Wehrmachts soldater skulle säkert hellre suttit på ortens lokala "Bierstube" och tagit sig en öl med kompisarna. En sak är när de i slutet av kriget "försvarar" sitt fosterland, då kan man förstå att man har hög moral, men när man är 100 mil hemifrån på en rysk slätt som man aldrig kommer höra talas om igen, hur kommer det sig då att man har så hög moral?

/Johan

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 28 maj 2002, 15:24

Intressant fråga!

Här följer min köksanalys:

Jag tror mycket ligger i att det var rädda för att ge upp helt enkelt. Kriget på östfronten var mycket smutsigt och grymt. Genom propagandan hade man fått höra vad bolsjevikerna skulle göra med tyska soldater om de gav sig. (Denna propagande stämde nog ganska bra med verkligheten). Krigets regler följdes inte av några parter. De var rädda helt enkelt och slogs för sitt liv.

Självklart spelade utbildningen en roll i det hela. Det verkar som Tyska soldater fick en bra utbildning (i alla fall fram till slutet av kriget).

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 28 maj 2002, 15:36

Politisk indoktrinering
Förtroende för befälet
Rädsla för fångenskap (på östfronten)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Varför hade tyska soldater så hög moral?

Inlägg av sonderling » 28 maj 2002, 15:46

Jag förrutsätter att ni pratar om stridsmoral, med tanke på hur de behandlade civilbefolkningen så verkar de inte haft nån moral alls.

Finnrocker
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 mars 2002, 08:16

.

Inlägg av Finnrocker » 28 maj 2002, 15:48

Att man i slutändan överhuvudtaget stannar ute i erövringskrig långt hemifrån är att man inte vill svika sina närmsta vapenbröder. Troheten till partier, fosterland, generaler och dylikt försvinner steg för steg med tiden man är borta. Sen att fienden trycker en tillbaka hem till egna landets gränser gör ju allt till att bli ett försvarande av hem och fru.

/Markus

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 28 maj 2002, 15:57

Min förklaring är att Tyskland hade en mycket lang och sträng militärisk tradition, dvs den preußiska skolan. Order var order! Att inte till 100% följa en order betraktades som ordervägran och straffet kunde bara bli ett - Arkebusering! Därtill kom fruktan för fienden (läs ryssen), eller att bli tillfangatagen av fienden, som en extra motivationsfaktor.

Det är dock intressant att se att Wehrmacht hade en mycket hög dessertionsprocent (läs promille) pa östfronten. Jag vet inte om de sovjetiska siffrorna var med i boken som en jämnförelse.

Pa västfronten var det lungnare med desserteringar pa den tyska sidan, förutom under krigets sista dagar, da manga tyska soldater tog chansen att bli tillfangnatagna av de västallierade än av den Röda armén i de trakter där de bada allierade arméerna slöt upp med varandra.

Jag tror mig minnas att USA bara hade en bekräftad dessertion i Europa under kriget och Strorbritannien hade väldigt fa. Att ge sig till fienden utan kamp, eller att springa över till fienden, gällde även som en desertering och detta fick de anhöriga veta i brevet som de fick hemskickat. Jag vet inte vilka följder som familjen fick utsta, men spott och han fran de andra byborna var säkert inkluderat.

Ännu intressantare är att de tyska soldater som hade begatt "Fahnenflucht" och klarat sig ifran straffet, fortfande langt efter kriget, blev straffade för detta. Ej genom dödsstraff, men genom andra kännbara straff sasom fängelse och därefter svart att fa en statlig anställning. Jag stod och "tjyvläste" i en bok om desserteringsfall i den Tyska armén under andra världskriget i en bokhandel i vintras. Mycket intressant läsning. Tyvärr körde de ut mig efter en halvtimma :wink:

Jag skall se om jag hittar boken igen. Är priset i ordnung sa köper jag denna.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 28 maj 2002, 16:00

Appropå dödsstraff för olika förseelser i den tyska armén läste jag i någon bok jag lånat någon gång att dödsstraffet faktiskt var mycket ovanligt och att det "endast" var runt 1000 (tror det var 1000) soldater som fick det straffet.

/Johan

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 28 maj 2002, 16:05

Andreas Wien skrev:Ännu intressantare är att de tyska soldater som hade begatt "Fahnenflucht" och klarat sig ifran straffet, fortfande langt efter kriget, blev straffade för detta.
Mycket intressant. Gällde detta även eventuella soldater som av politiska skäl deserterade, d.v.s. soldater som var emot nazismen och inte ville bedriva erövringskrig i andra länder?

Finnrocker
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 mars 2002, 08:16

Inlägg av Finnrocker » 28 maj 2002, 16:33

Var inte fallet att en amerikan (den enda, namnet har jag glömt?) blev straffad för fanflykt och arkebuserad för att ha desserterat på västfronten under andra världskriget såsom varning för de egna trupperna eftersom disciplinen var dålig och dessertering väldigt vanligt?

/Markus

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 28 maj 2002, 16:34

Karl Bruno:
Jag skall och kolla upp detta om straffen för tyska deserteringar. Jag kan mycket väl minnas att jag läste att det blev en häftig politisk debatt om detta i Österrike pa 50-talet (?).

Mvh Andreas Wien

Finnrocker
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 mars 2002, 08:16

.

Inlägg av Finnrocker » 28 maj 2002, 16:44

Hittade detta angående det jag nämnde tidigare. Från Duncans sidor, någon som kan bekräfta eller berätta mer om detta?

EXECUTION. At 10.05am on January 31, 1945, Private Eddie D.Slovik, 36896415, of Company G, 109th.Infantry Regiment, US 28th.Infantry Division, was executed by a twelve man firing squad from his own regiment. The execution took place in the garden of a villa at No.86, Rue de General Dourgeois, in the town of St.Marie-Aux-Mines, near Colmar in eastern France. Slovik, the son of poor Polish immigrants, was the only American since the Civil War to be shot for desertion. The order for the execution was signed by General Eisenhower. Of the hundred thousand or so GI deserters from the US Army, 2,864 were tried by General court-martial for desertion since the war began. Forty nine were sentenced to death but in only one case, that of Eddie Slovik, was the sentence carried out. Colonel James E. Rudder of the 109th Infantry Regiment would later write to his men "The person that is not willing to fight and die, if need be, for his country has no right to life". The villa at No.86 has since been demolished and three residential apartment blocks have been built on the site. The street name has also been changed. Eddie Slovik's widow died in Detroit on September 7,1979, where she had been living under an assumed name. In 1987, the remains of Eddie Slovak were returned to the USA and now lie buried next to his wife, Antoinette, in the Woodmere Cemetery, Detroit, Michigan.

/Markus

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 28 maj 2002, 16:57

Jag skrev skrev:Jag tror mig minnas att USA bara hade en bekräftad dessertion i Europa under kriget och Strorbritannien hade väldigt fa
Ok, det maste ha varit verkställda arkebuseringar som boken syftade till.
Finnrocker skrev:Of the hundred thousand or so GI deserters from the US Army, 2,864 were tried by General court-martial for desertion since the war began. Forty nine were sentenced to death but in only one case, that of Eddie Slovik, was the sentence carried out.
Mycket intressant och hög siffra, eftersom manga av de amerikanska soldaterna hade tagit tjänstgörning i armén frivilligt, tillskillnad fran de tyska som blev beordrade. Gällde denna siffra bara västuropa eller inkluderar den även stillahavsrummet, där de amerikanska striderna var mycket hardare?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 28 maj 2002, 19:53

Hur många tyska soldater arkebuserades av de egna under WWII?

Jag har för mig att det var en mycket hög siffra, och betydligt högre än för USA eller Storbritannien. Detta i kontrast till WWI där britterna arkebuserade betydligt fler egna soldater än tyskarna.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

moral

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 28 maj 2002, 23:54

Det finns en mkt vetenskapligt skriven bok som jämför andan, effektiviteten etc mellan Wehrmacht o US Army - den är skriven av en israelisk militärthistoriker vid namn Martin van Crefeld. Jag har bara ögnat igenom denna bok ännu men det verkar som om Wehrmacht "vinner" i de flesta jämförelser.

Mvh,

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 29 maj 2002, 00:07

I Frontsoldaten av Stephen G. Fritz så berättas det om en strid på västfronten (kommer inte ihåg var, men jag tror att det var Bastogne) där de amerikanska styrkorna hade en kraftig numerär överlägsenhet och ett totalt flygövertag, men förlorade dubbelt så mkt soldater som tyskarna i infanteristrider.

Skriv svar