Allierade krigsförbrytelser

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Allierade krigsförbrytelser

Inlägg av Galadriel » 26 maj 2002, 18:28

Begick de allierade krigsförbrytelser mot tyska civila i slutskedet av kriget, och i så fall i vilken omfattning? Jag syftar inte på terrorbombningar, utan snarare våldtäkter och dödandet av civila, liknande det som drabbade de tyskar som bodde i östtyskland

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Allierade krigsförbrytelser

Inlägg av Marcus » 26 maj 2002, 18:41

Galadriel skrev:Begick de allierade krigsförbrytelser mot tyska civila i slutskedet av kriget, och i så fall i vilken omfattning? Jag syftar inte på terrorbombningar, utan snarare våldtäkter och dödandet av civila, liknande det som drabbade de tyskar som bodde i östtyskland
Om vi bortser ifrån det faktum att Östtyskland inte fanns då ;-), så är just sådana händelser exempel på allierade krigsförbrytelser då Sovjet var en av de allierade.

/Marcus

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 26 maj 2002, 22:47

Galadriel skrev:Begick de allierade krigsförbrytelser mot tyska civila i slutskedet av kriget, och i så fall i vilken omfattning? Jag syftar inte på terrorbombningar, utan snarare våldtäkter och dödandet av civila, liknande det som drabbade de tyskar som bodde i östtyskland
Galadriel, vi har diskuterat detta förut pa forat. Kolla bla pa denna länk nedan. Vill du fördjupa dig i ämnet, sa kan jag rekomendera boken "Stalins Hämd".

"Hur många tyskor blev våldtagna av ryssar efter kriget?"
http://pub3.ezboard.com/fskalmanandravr ... 1719.topic

Mvh Andreas Wien

HTND
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 maj 2002, 22:30
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av HTND » 27 maj 2002, 00:40

De allierade krigsförbrytelserna är ett mycket intressant ämne faktiskt. Inte bara de massiva brittiska bombningarna, som totalförstörde bl.a. Dresden, utan också Rysslands lilla fest i Polen där en å annan officerare fick sätta livet till.

Händelser som nonchaleras och glömms bort till förmån för "Förintelse-industrin". Hoppas verkligen att man ägnar mer tid åt allt som hände under Andra världskriget.

Internationella krigstribunaler kanske borde sniffa lite på alla begravna hundar som de allierade har.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 27 maj 2002, 08:58

Mitt första inlägg blev lite otydligt. Med allierade syftade jag på USA och Storbrittanien. Jag känner till bombningarna av Dresden, men förekom det att brittiska eller amerikanska soldater begick förbrytelser mot civila tyskar?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 27 maj 2002, 10:13

Galadriel skrev:Mitt första inlägg blev lite otydligt. Med allierade syftade jag på USA och Storbrittanien. Jag känner till bombningarna av Dresden, men förekom det att brittiska eller amerikanska soldater begick förbrytelser mot civila tyskar?
Jeg kjenner til at amrikanske soldater i enkelte episoder avrettet tyske soldater som hadde overgitt seg. Spesielt vet jeg at dette var et problem etter Ardenner-offensiven, hvor en tysk Waffen-SS-avdeling skjøt amerikanske soldater som de trodde var i ferd med å rømme. Et konkret tilfelle jeg også har lest om, er frigjøringen av en konsentrasjonsleir hvor en amerikansk avdeling av bataljonsstørrelse (?), avrettet en gruppe tyske fangevoktere. Jeg tror den amerikanske avdelingen hadde tilnavnet 'Rainbow' av en eller annen årsak. Som alltid er omstendighetene uklare, og det er sådd tvil om det var de ekte fangevokterne som ble skutt.

Jeg tror ikke allierte overgrep var veldig utbredte. Mitt inntrykk er at de aller fleste overgrepene under 2. vk. ble begått ut fra etniske motsetninger (rasisme) eller som maktmiddel fra tyske eller sovjetiske myndigheter i okkuperte områder. Når det gjelder allierte overgrep mot sivile, så er jeg relativt ukjent med det.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Västallierades övergrepp?

Inlägg av Stefan » 27 maj 2002, 13:53

I skönlitteraturen och film ges ett antal exempel där amerikanska soldater gav sig på småflickor i nedre tonåren, ibland gruppvis; filmen jag tänker på var i Italien (ser framför mig scenen med den kända italienska skådedespelerskan, som förvtvilad och förbannad klagar inför självaste generalen; denne tuggar med käkmusklerna, vänder sig om och beordrar snabb avfärd); boken handlade nog om Frankrike. - Vi talar alltså inte om romantiska förälskelser eller ens om prostitution för att få tag i mat/läkemedel/dylikt.

- Man kan förstås fråga sig, om de gav sig på småflickor, hur var det med "lovliga" åldrar???

Hur det var i själva verket vet jag ej, men jag tror faktiskt på ingen rök utan eld i det här fallet.

Övergrepp i Tyskland? Inga belagda exempel jag kommer på just nu. Om det var så att de tystades ner eller på att officerarna var extra noga med att ge uttryckliga order...

Men från andra håll vet jag att amerikarna hade ett ganska stort antal dödsdömda för brott mot civila; de hände i baser i England, men en del måste ju ha hänt också på kontinenten.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 27 maj 2002, 14:48

Någon som har skrivit en bok/avhandling i ämnet? Jag tycker det verkar vara dåligt belyst

Brocken
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 maj 2002, 14:05
Ort: Sverige

Inlägg av Brocken » 27 maj 2002, 16:35

I boken "Ragnarök" Erik Wallin, Nordland förlag 2000, sidan 211 nämns en incident:

"Min privatsekreterare, som låg som konvalescent på ett mödrahem, berättade för mig hur amerikanska trupper trängde in nattetid till henne och 35 andra nyblivna mödrar och stod i kö för att våldta dem. När kvinnorna bad dem att hellre skjuta dem så löd repliken: "tänk på era barn - det är bättre för dem om ni överlever"

Nu antar jag att åtminstone någon kommer att påtala att Nordland är politiska och säkert har en och annan baktanke med publiceringen av denna bok. Må så vara, men vittnesmålen i boken är inte mindre trovärdiga än i andra böcker som också helt baserar sig på vittnesmål. Att författaren har sympasitier åt NS hållet är ju förvisso tråkigt, men det betyder inte att han ljuger.
Böcker skrivna av författare med politiska åsikter åt extremvänsterhållet brukar ju aldrig kritiseras för detta, utan man antar att dessa skall kunna hålla sig hyffsat objektiva åndå. Personligen tror jag att det kan variera från författare till författare,och berättar man om en del av sitt eget levnadsöde, så blir det ju alltid aningen subjektivt, dock beömer jag Ragnarök som faktamässigt riktig, berättad är ett pro-tyskt/NS perspektiv.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 27 maj 2002, 16:44

Någon som har läst molnfri bombnatt? den ska visst ta upp krigsförbrytelser. Ska se om svenska NS'er kan ha något på sina hemsidor.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 27 maj 2002, 16:55

Jag läser faktiskt den och där står det att 3 amerikanska soldater turades om att våldta henne det står säkert mer om såna saker i resten av boken, men jag är inte klar med den.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

krigsförbrytelser

Inlägg av Alfa Romeo » 27 maj 2002, 20:08

När jag var i Berchtesgaden förra sommaren så köpte jag lite böcker om Hitlers Obersalzberg, Berghof och trakten i allmänhet. I dessa kunde man läsa om de övergrepp som franska styrkor begick veckorna efter att Berchtesgaden hade ockuperats. De franska styrkorna (som främst bestod av nord-afrikaner) ska tydligen ha ägnat sig åt våldtäkter, misshandel och mord på liknande sätt som ryssarna gjorde i östra Tyskland.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Re: krigsförbrytelser

Inlägg av Galadriel » 28 maj 2002, 09:07

Alfa Romeo skrev:När jag var i Berchtesgaden förra sommaren så köpte jag lite böcker om Hitlers Obersalzberg, Berghof och trakten i allmänhet. I dessa kunde man läsa om de övergrepp som franska styrkor begick veckorna efter att Berchtesgaden hade ockuperats. De franska styrkorna (som främst bestod av nord-afrikaner) ska tydligen ha ägnat sig åt våldtäkter, misshandel och mord på liknande sätt som ryssarna gjorde i östra Tyskland.
Det är ju anmärkningsvärt hur lite detta omnämns. Det finns gott om forskare som gärna vill dra fram sådant som är okänt för de flesta, så varför inte i detta fall?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 28 maj 2002, 13:58

Angaende allierade krigsförbrytelser,

Jag far ofta läsa i tidningarna i Österrike, där tyska och österrikiska veteraner klagar över de straffkommenderingar de fick utföra i franskt fangenskap efter kriget. En av dessa straffkommenderigar var att röja upp tyska minfält pa vägar, stränder och skogspartier i Frankrike. Manga tycker att det var rätt at dem, eftersom de själva hade lagt ut mineringarna. Problemet är att utrustningen som de fick till förfogande var deras egna kroppar. De fick ga arm i arm längs minerade vägar, stigar och stränder och där det small hade det utfört sitt arbete. Det gick visst at en del tyska och österrikiska krigsfangar pa detta sätt.

Vad jag lärde mig under militärtjänstgörningen i Sverige, sa var detta ett tydligt brott mot Genevekonventionen. Krigsfangar far inte röja mineringar pa detta sätt. Även om man i krig skulle ta nagra krigsfangar och lata dem "leda vägen" över sina egna minfält är detta i strid med konventionen.

Nu är fragan om Genevekonventionen gällde Tyskland. Jag vet inte om de hade undertecknat denna. Frankrike hade dock gjort detta och de bröt i sa fall mot konventionen.

Jag skall ta och kolla igenom min tidningshög (jag brukar spara intressanta insändare) och se om jag hittar nagot tidsvittne.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 29 maj 2002, 13:05

Ernst Brunner bördig från Österrike har skrivit om den behandling hans far fick utstå i ett allierat krigsfångeläger. Boken heter Vallmobadet eller något liknade. Jag har tyvärr inte läst boken själv utan bara hört om den på radion.

Mvh,
Marcus Karlsson

Skriv svar