Rysk luftlandsättning

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
FogIng
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:17

Rysk luftlandsättning

Inlägg av FogIng » 26 mars 2002, 20:14

Under kriget genomförde ryssarna luftlandsättningar av infanteri. Då man saknade fallskärmar men hade gott om personal genomfördes de så att man flög på absolut lägsta höjd med minimumfart över tjockt snötäcke.Soldaterna dumpades sedan ut med stora förluster som följd!!
Någon som har uppgift om förekomsten eller litteraturhänvisningar?
FogIng

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 26 mars 2002, 20:19

Har inte hört om just detta men det låter ju inte direkt otroligt..de sände ju ut folk utan vapen mot ksp-nästen...har dock sett en gammal lumpen film där de luftlandsatte MTLB eller vad det nu var med folk i(!), kan varait klippt...
Senast redigerad av 1 Mr S, redigerad totalt 1 gånger.

Swede
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 mars 2002, 12:23

Inlägg av Swede » 27 mars 2002, 13:45

Låter lite som en skröna tycker jag.

:wink:

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Luftlandsättning

Inlägg av Mats » 27 mars 2002, 14:15

Verkar helt otroligt tycker jag.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 27 mars 2002, 15:58

Jag tycker också att det låter som en skröna men jag skulle inte bli förvånad om det visade sig vara sant...

/Johan

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Luftlandsättning utan skärm

Inlägg av Haegg » 27 mars 2002, 16:11

Det kan vara sant men visst luktar det skröna om historien. Att denna minst sagt drastiska metod skulle ha varit framtvingad av brist på fallskärmar håller jag inte som troligt. Jag har i och för sig inga siffror över antalet fallskärmar i sovjetunionen under 40-talet, men med tanke på hur långt framskiden den sovjetisk fallskärmsverksamheten var är det inte troligt att en sådan brist skulle ha förelegat.

Redan i mitten av 30-talet, då de flesta andra länder var på experimentstadiet, hade Sovjet en reguljär militär fallskärmsskola. Både den civila och militära verksamheten expanderade snabbt under tiden fram till kriget. Vid krigsutbrottet hade Sovjet en impoenrande luftlandsättningskapacitet.

Det som kanske kan ligga till grund för historien är de många försök som försigick i Sovjet gällande luftlandsättning. Jag har läst om luftlandsättningsförsök med fallskärm på ner till 80-meters höjd. Dessa försök bedrevs vintertid på ställen med mycket snö för att minska skaderiskerna. Det är dock inte omöjligt att försök av den typen du beskrev utfördes. Dock tror jag inte på luftlandsättning utan skärm som praktisk metod.

Swede
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 mars 2002, 12:23

Inlägg av Swede » 27 mars 2002, 17:34

Om man betänker att stallhastigheten för ett fullastat transportflygplan torde ha legat på omkring 110-120 kmh (minst!) + marginal, säg 140kmh, så kan man ju snabbt räkna ut hur resultatet blir om man slänger ut fullutrustade människor i den hastigheten... även om det sker på snö!

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 27 mars 2002, 21:52

Hej!

Luftlandsättningar utan fallskärm....låter som en dålig skröna, och så länge som ingen kan bekräfta att detta hände så kommer jag att betrakta det som just en väldigt dåligt skröna.

Visst var det så att den sovjetryska militärledningen inte hade någon större respekt för människoliv, men ryssarna var inga fullkomliga idioter utan stolta patrioter som gjorde allt för att rädda sitt kära moderland. En egenskap att ta efter, tycker jag i alla fall.

mvh Artur

FogIng
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:17

Rysk Luftlandsättning

Inlägg av FogIng » 27 mars 2002, 22:14

Visst hållerjag med om att det låter som en skröna, och som Haegg säger "en inte särskild praktisk metod". Bevis har jag inga men jag hörde det redan på sextiotalet under min aktiva tid i Flygvapnet. På senare tid har jag fått det bekräftat av en tidigare flygattaché i Moskva.
Vad beträffar spill av personal tror jag inte de hade några skrupler, när man ser hur de offrade soldater i andra sammanhang. Ta det gärna som en skröna, jag hävdar inte mitt inlägg utan jag sökte bara ytterligare information.
FogIng

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 28 mars 2002, 11:16

De hade fallskärmar, men det om ryska halv band vagnar stämmer de släppte ner sånna med besättning i, efter hoppade en nöd besättning om den innuti skulle dö.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 28 mars 2002, 15:42

Den operation som söks efter är när Röda armén skall ha flugit in färstärkningar till motoffensiven utanför Moskva i dec 1941.

Annars genomförde Röda ARmén bara en större fallskärmsoperation, vid övergången av Dnjepr sep 1943. Större delen av fallskärmsjägarna landande i 10. pansargrenadjärdivisionens område och sköts sönder och samman. Ca en tredjedel av manskapet undkom och anslöt sig till partisaner.

Bättre än Arnhem iaf:)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 28 mars 2002, 15:44

Angående dagens sovjetiska/ryska luftlandsättningsförband besitter de ca 250 pansarskyttefordon per division, men de släpps för sig och besättningen hoppar bredvid.

Större delen av divisionerna är ändå inte tänkta att hoppa, utan skall flygas in till brohuvud [typ Arlanda:)]

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

referensverk

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 2 april 2002, 21:33

Här är två mycket omfattande verk på engelska om de ryska ll-trupperna, VDV:

The Blue Berets av Steven J. Zaloga
A history of Soviet Airborne Forces av David M. Glantz

Har för mig att försök med hopp utan fallskärm nämns av Zaloga.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 10 april 2002, 11:28

Ingen myt. Finns beskriven (om jag inte minns fel) i boken "Om stridens grunder".

Skriv svar