Tyskland vunnit kriget?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Tyskland vunnit kriget?

Inlägg av Jonteman » 25 maj 2002, 12:28

Hej!

En ska jag gått och klurat på länge är att man säger "om Tyskland vunnit kriget". Hur många länder skulle Tyskland tagit över för att ha vunnit 2:a VK. Det mest logiska vore om Tyskland tog Storbrittanien och Sovjet. Men Hitler skulle ju bara ha mer och mer, så förmodligen hade han inte gett sig förrän han tagit över världen!

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 25 maj 2002, 13:33

Hitler var inte särskilt intresserad av att ockupera Storbritannien, kriget mot dem var bara en konsekvens av den politik han förde i öster, nämligen att säkra Tysklands gränser österut för alltid och eliminera den "röda faran". Jag tror personligen att om ryssarna hade gett upp så hade Hitler inte fortsatt kriget eller börjat leta efter nya mål. Om han hade lyckats få fred med de allierade låter jag vara osagt...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 maj 2002, 13:47

Men vad ville Hitler uppnå? Att införliva hela Sovjetunionen i det tyska riket, eller bara de delar han redan besatt? Hur stort landområde ville han ha?

/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 14:06

Om det tvista de lärda.
En del forskare säger att Hitler invaderade Sovjet bara av den anledningen att han trodde att Stalin förde samtal med Churchill om att få med Sovjet på deras sida och ville stoppa Sovjet innan dom blev starka nog att anfalla.
Dessutom skulle Sovjets fall ta bort Englands hopp om hjälp från Europas inland och få churchill att förhandla om fred.
Tyskarna insåg väl att en invasion av England skulle vara för svår att genomföra så det vore lättare att svälta ut dom och slå ut alla möjligheter för hjälp ifrån omvärlden.
Hitler såg ju slaverna som ett andra klassens folk så han trodde väl att det inte skulle bli så svårt.

Andra forskare säger att Hitlers mål hela tiden varit att ta Sovjet och att kriget mot England bara var en olyckshändelse , i Mein Kampf står det väl att Ryssland är Tysklands fiende och att England var en möjlig bundsförvant mot kommunisterna.
Frankrikes fall och upprättelsen för den förödmjukande kaputilationen i WW1 var ju också viktig för Hitler men han tjatade ju ofta om att Tyskarnas öde låg österut.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 25 maj 2002, 17:38

Jag har för mig att Tyskarna hade planer på att ta område t.o.m Uralbergen...

Mr S

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 17:44

Jag har för mig att Tyskarna hade planer på att ta område t.o.m Uralbergen...
Jo till och med Adolf insåg efter ett tag att Tyskarnas arme inte kunde täcka hela ryssland.
Men Adolf ändrade dom ursprungliga attackmålen helt efter sitt eget huvud och sket i hur stora förluster dom fick.
Hade han satsat allt på Moskva så hade dom kanske lyckats.

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 25 maj 2002, 17:53

Ett annat tänkbart svar på frågan är t.ex. Robert Harris karta över hur det stortyska riket skulle ha sett ut om de hade vunnit kriget:

Bild

Källa: "Faderland" av Robert Harris, 1992, Månpocket

Mvh,
Pirre

PS. Har jag gjort något olagligt nu när jag har scannat in en bild från en bok och lagt upp den på internet? Jag har uppgett källan men inte frågat den som har upphovsrätten? Om det jag har gjort är fel, hoppas jag att Wendel&Co snabbt plockar bort bilden. DS.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 18:00

Frågan är ju bara hur Tyskarna skulle kunna hålla en sådan frontlinje.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 25 maj 2002, 18:03

Intressant karta! Dom verkar ha get f*n i Frankrike, Danmark, Norge och Beneluxländerna. Eller så installerade dom en marionettregeringar där!

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 maj 2002, 18:05

Och dom har skänkt Kolahalvön och Karelen till Finland! :) Jag undrar hur länge de skulle lyckas hålla ihop Ryssland innan en stor revlot bröt ut...

/Johan

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 25 maj 2002, 18:14

Och dom har som jag ser det låtit Norge vara....

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 25 maj 2002, 18:16

Och Göteborg har tydligen beslagtagits och flyttats till Krim...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 maj 2002, 21:07

OBS! Inte nazistiskt, men kan uppfattas stötande för ovana skalman-besökare!

Jag undrar lite smått om det är någon annan än jag som gärna velat uppleva ett Stortyskland, fast utan krig och holocaust? Tänk er att Hitler inte var antisemit och inte förtryckte judarna och andra folkslag/grupper, och inte startade andra världskriget, det skulle vara intressant att se hur det skulle utvecklat sig. Någon annan som funderat på detta? Eller är jag bara smått korkad? :wink:

/Johan

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Faderland

Inlägg av Olov » 25 maj 2002, 21:20

Mats skrev:Intressant karta! Dom verkar ha get f*n i Frankrike, Danmark, Norge och Beneluxländerna. Eller så installerade dom en marionettregeringar där!
Om man läser boken beskriver den ett Europa där de länder som inte tillhör det "riktiga" Tyskland är lydstater under Hitler. Hit räknas ovanstående samt Sverige.

Mycket bra bok om man är intresserad HUR Tyskland skulle kunnat se ut. Läs den och fångas av en kriminalhistoria i ett land som invaderas av musik med "negroida inslag" (Beatles), ett inbördeskrig i Sovjetunionen som aldrig vill ta slut (Stalin flydde till Sibirien), en åldrande Hitler som saknar en självklar efterträdare...

Olov

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 25 maj 2002, 21:38

Johan, Hitler byggde upp Tyskland från 1:a VK. Och jag skulle nog kunna tänka mig po i Hitlers Tyskland. Jag menar innan 2:a VK bröt ut så var det "bara" judarna som for illa.

Skriv svar