Hårsfjärden-katastrofen 1941

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Hårsfjärden-katastrofen 1941

Inlägg av Osprey » 9 oktober 2003, 22:50

På förmiddagen 17 september 1941 inträffade en så benämnd katastrof på jagarbryggan vid Märsgarn. Kl. 0958 inträffade enexplosion ombord på jagaren Göteborg, som följdes av en liknande på Klas Horn, vilket så småningom även jagaren Klas Uggla.

Av en slump hamnade jag vid ett bord på ett fik i Midsommarkransen i Stockholm (jag är Göteborgare själv) och kom då i smaspråk med en äldre man och örlogskamrat om om detta. Marinen vidhåller att de inte känner till vem som utförde dådet, men han framhöll att det var bara ett försök att dölja det hela. Enligt honom var det mycket väl känt att det var ett dåvarande befäl inom marinen, med nazistiska sympatier (han nämnde ett namn som jag inte kommer ihåg nu) som hade iscensatt det hela, men som aldrig dömdes...

Är det någon som känner till mer om detta? eller ja, marinens version känner jag ju till, liksom att kriminalpolisen kopplades in och förhörde många, men hur såg verkligheten ut??

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 9 oktober 2003, 23:30

En annan tråd om samma ämne:
viewtopic.php?t=10100

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 10 oktober 2003, 11:42

Hepp, den teorin har jag också bollat med -jag håller det inte för otroligt. Du har inte mer info? Inga personer man kan kontakta för att intervjua?

/a

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Hårsfjärden 1941

Inlägg av FNP » 10 oktober 2003, 14:41

Jag har läst det mesta som skrivits om denna händelse och finner att den undersökning som gjordes i samband med händelsen är det hitills vederhäftigaste och källkritiskt mest trovärdiga som kommit fram.

Vad gäller orsaken till detonationen i Göteborgs torpedställ är det troligaste olyckshändels, fartygen gick med apterade sjunkbomber och stridsladdade torpeder.

Det näst mest troliga är sabotage. Minns jag inte fel så gjordes undersökningar på samtliga bestättningsmedlemmars bakgrund och det fanns ett antal som misstänktes för att vara kommunister.

Om det var sabotage faller huvudmisstanken självklart på dem som av någon anledning såg med oblida ögon på jagarnas verksamhet (fö skulle även jagaren Stockholm legat förtöjd vid explositionstillfället, men hon var försenad till förtöjning). Det innebär i så fall i första hand Sovjetunionen och i andra hand Storbritannien.

Mycket talar emellertid emot att någon av dessa skulle vara skyldiga. De politiska återverkningarna av en upptäckt skulle bli mycket mer negativa för de allierades sak jämfört med förlusten av 4 jagare.

Idén att flottan självt skulle välja att decimera de fåtaliga jagarna vilka var de bästa och mest moderna enheterna är fullständigt skrattretande. Likaså att det skulle varit officerare ur en annan försvarsgren.

Återstår då en sista möjlig förklaring, en person ur manskapet, mentalt stabil eller inte som handlar av egen övertygelse eller av personliga skäl.
Vad som talar emot detta är att fall där besättningsmedlemmar handlar illa mot andra besättningsmedlemmar är mycket ovanligt på små fartyg, dessutom än mindre vanligt på fartyg där besättnigen tjänstgjort tillsammans under längre tid (då brukar andra element redan ha mönstrats av).

FNP

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 10 oktober 2003, 14:59

Att tre jagare skulle explodera nästan samtidigt av en slump finner jag osannolikt. Troligare är att besättningsmän på de tre fartygen gått ihop för att genomföra detta sabotage. Deras motiv finner jag ganska svårt att spekulera i. Men olycka? Nej.

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Re: Hårsfjärden 1941

Inlägg av affe » 10 oktober 2003, 17:52

FNP skrev: Idén att flottan självt skulle välja att decimera de fåtaliga jagarna vilka var de bästa och mest moderna enheterna är fullständigt skrattretande. Likaså att det skulle varit officerare ur en annan försvarsgren.

FNP
Varför då? Dom försökte ju bla. genomföra minst en militärkupp i sverige 1940... Varför skulel det vara skrattretande att någon dåre från klicken runt 'juntan' skulel försökt få igång en resning genom att sänka båtarna?
Visst är det far fetched, men vaddå? Militärkupp i sverige är ju rätt far fetched det också men det försökte dom sig på...

/a

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Hårsfjärden 1941

Inlägg av FNP » 10 oktober 2003, 18:34

"Att tre jagare skulle explodera nästan samtidigt av en slump finner jag osannolikt. Troligare är att besättningsmän på de tre fartygen gått ihop för att genomföra detta sabotage. Deras motiv finner jag ganska svårt att spekulera i. Men olycka? Nej"

Det var endast på Göteborg det skedde en explosion, övriga fartyg fattade eld då de låg förtöjda utanpå varandra och inte gick att flytta. Det sista fartyg sjönk en halvtimme efter det första. Att besättningsmän på de tre fartygen skulle gått ihop är absurt. Jag har haft flera släktingar inkallade i flottan före, under och efter kriget och stämningen på fartygen var inte sådan.

"Varför då? Dom försökte ju bla. genomföra minst en militärkupp i sverige 1940... Varför skulel det vara skrattretande att någon dåre från klicken runt 'juntan' skulel försökt få igång en resning genom att sänka båtarna?
Visst är det far fetched, men vaddå? Militärkupp i sverige är ju rätt far fetched det också men det försökte dom sig på... "

Jag kan inte värdera sanningshalten i påståendet om en militärkupp, men
att Maj W. skulle kommit med den uppgiften gör det med största säkerhet till en lögn mot bakgrund av hennes världsbild. Sant är att säkerhetspolisen under kriget kartlade svenska nazisympatisörer (liksom kommunister) deras undersökningar visade att det fanns ett mycket litet antal officerare med sådana sympatier.
Man sänker inte sin "födkrok", relationerna mellan flotta och armé var inte de bästa, armén var den politiskt mest inflytelserika försvarsgrenen.
Nej, som sagt inte troligt.

Men alla får ju tro på vad de vill.


FNP

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 10 oktober 2003, 19:18

OM det vore ett sabotage så finner jag det inte helt orimligt att Marinen väljer att tysta ned det istället för att mitt under brinnande krig erkänna att man har opålitliga officerare. Ett erkännande av att ett så "lyckat sabotage" kunnat genomföras utan problem skulle påverka både den interna moralen och omvärldens tilltro till svenska flottan. Om det var sabotage eller inte kan jag inte entydigt svara på, men som jag hört det så tyder en del på det.

När det gäller utredningar så vore det knappast några problem att ha både en officiell och en inofficiell utredning, eller kanske rättare sagt en utredning, där man i den officiella versionen utelämnar vissa fakta.

Som jag har hört det så var det inte besättningsmän på de tre fartygen som gick samman för att göra något, utan endast en och skälet som jag hört är isåfall personlig övertylse (nazisympatier). Vad detta i det sammanhanget skulle tillföra vet jag inte och eftersom något angrepp på Sverige inte följde trots ett isåfall "lyckat sabotage" så var knappast Tyskland inblandat i det, snarare isåfall en psykiskt instabil man med en tveksam personlig övertygelse. Jag har ett minne av vad han hette, men nämner inte det här eftersom inget är bevisat.

Om man vill gräva djupare i det här så kan man nog via Flottans Män få reda på vilka som vid tidpunkten låg placerade vid Märsgarn och en del av dem är säkert fortfarande vid liv och i 80-års åldern. Han som jag pratade med och som avslöjade mycket fakta(?) bodde isåfall i Midsommarkransen och är han fortfarande vid liv så har han nog inte flyttat, annat än isåfall till åldredomshem.

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Inlägg av commuter » 10 oktober 2003, 21:09

En tidigare arbetskamrat till mig - nu mycket gammal - var stationerad på Klas Horn och på plats vid explosionerna. Enligt honom var det en utbredd uppfattning bland manskapet att ett antal protyska officerare låg bakom det hela.
Som jag förstod av honom var utredningen ytterst subjektiv - bl a skulle man ha låtit avbryta förhör där den hördes svar inte gick i linje med de högre befälens. Själv var han som sagt ytterst misstänksam mot ett antal av befälen, som han betraktade som brunskjortor och potentiella landsförrädare. Till saken hör också att han själv knappast kan betraktas som kommunistsympatisör.
Enligt honom förflyttades också ett mindre antal befäl så snart efter händelsen att det inte fanns ersättningspersonal.

Jag har själv ingen aning, men har för mig att Arbetaren (?) någon gång under femtiotalet pekade ut ett antal befäl som misstänkta för explosionerna.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 10 oktober 2003, 21:14

Nån annan som får lust att skriva en bok om det här?

QM
Tidigare medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 augusti 2003, 22:27
Ort: Mellansverige

Inlägg av QM » 10 oktober 2003, 21:15

Det är egentligen otroligt att dessa vilda spekulationer kring jagarolyckan fortsätter.

Fakta i målet är att fältkrigsrätten avskrev ärendet med uttalandet att det mest troliga var sabotage av okänd, men att även en olycka inte kunde uteslutas.

Vi har dåvarande chefen för Marinens (Dick Börjesson) ord på att samtliga arkiv hade dammsugits och att någon lösning där inte står att finna. Inte ens i de handlingar som fortfarande är hemliga.

Spekulationerna om att nazisympatiserande officerare skulle ligga bakom finns det inget som helst belägg för. Det vore ju dessutom orimligt att en sådan grupp skulle på detta sätt slå ut en stor del av konvojskyddet för malmtransporterna till Tyskland.

Skitsnacket om statskupp är ju rent löjligt. Huvudmannen bakom detta skulle varit Axel Rappe. Rappe var en av Sveriges mest lysande officerare, men han hade stora problem med sin karaktär och livsstil. För det första hade han ett formidabelt dåligt omdöme i det mesta som inte rörde den militära världen. För det andra handskades han ofta mycket vårdslöst med spritdryckerna.

Jag tillhör själv Flottans Män sedan många år. Där finns en del som minns olyckan och någon som har sina åsikter om orsaken. Men det finns ingen som har lösningen - där heller...

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 10 oktober 2003, 22:29

QM -- du säger att även hemliga arkiv dammsugits, men omfattar det då även de som stämplats som Kavlificerat Hemliga..?? har hela historien någonsin kommit upp till ytan?

QM
Tidigare medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 augusti 2003, 22:27
Ort: Mellansverige

Inlägg av QM » 10 oktober 2003, 23:58

Osprey skrev:QM -- du säger att även hemliga arkiv dammsugits, men omfattar det då även de som stämplats som Kavlificerat Hemliga..?? har hela historien någonsin kommit upp till ytan?
Mig veterligt är fortfarande en del dokument hemliga, men jag utgår från att CM var betrodd med att ta del av dem. Och har han garanterat att lösningen inte finns i arkiven. Det räcker för mig.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 11 oktober 2003, 12:28

Eeh QM, utan att ge mig in i en debatt som jag inte är insatt i synes det mig märkligt att du blint tror på en inblandad person enbart på grund av att han råkar vara marinchef... Historia handlar om källkritik, man kan inte bara lite på någons ord. Möjligen att det räcker för dig, men det betyder inte att det han säger är sant eller att andras versioner behöver vara felaktiga.

Mvh Petter

QM
Tidigare medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 augusti 2003, 22:27
Ort: Mellansverige

Inlägg av QM » 11 oktober 2003, 17:36

-"märkligt att du blint tror på en inblandad person enbart på grund av att han råkar vara marinchef... Historia handlar om källkritik, man kan inte bara lite på någons ord."

Jag tycker nog det här verkar mera paranoia än källkritik. Men vi tar det lite tydligare.

I sitt tal på Märsgarn (intill Hårsfjärden) vid femtio-årsminnet av jagarolyckan. Nämner Chefen för Marinen, viceamiralen Dick Börjesson, som inte är känd som någon fabelmakare, särskilt att han beordrat en särskild genomgång av samtliga arkiv för att det skulle kunna bedömas om lösningen eventuellt fanns där. Han nämnde i sitt tal att så inte var fallet. Om någon undrar, så var jag själv på plats och hörde talet.

Hade CM nu velat fortsätta mörka något, så hade han väl helt enkelt hållit tyst. Saken var inte särskilt "het" just då.

Ren och skär logik - eller?

Skriv svar