Admiral Graf Spee

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Admiral Graf Spee

Inlägg av Lützow » 24 maj 2002, 21:39

Vad hände med Admiral Graf Spees besättning efter hon sänkts? Internerad? Hur skadad var Admiral Graf Spee efter striden med dom brittiska kryssarna? Köpte en DVD idag som heter "The War File" och Great sea Battles och där sägs det att Admiral Graf Spee sänktes av sin besättning för att Royal Navy lurade i dom att det fanns stora flottstyrkor i krokarna. Hur var det med det igentligen? Mycket frågor jag fick med där! :)

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

The battle of the river plate

Inlägg av Oskar R. » 24 maj 2002, 22:26

"The battle of the river plate" är en film som handlar om den båten.Hur sann den är vet jag inte.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 24 maj 2002, 22:31

Bild
Besättningen på Graf Spee på väg in till Buenos Aires efter sänkningen.
Bild
Langsdoffs begravning
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 25 maj 2002, 01:09

Här kan du säkert läsa et toch annat, jag kommenterar inte text och åsikter på sidan då jag endast kollat igenom bildmaterialet som ges.....

http://www.grafspee.com/

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 25 maj 2002, 01:59

Besättningen internerades och befälhavaren Langsdorff tog sitt eget liv efter att de hade sänkt Graf Spee. Från början begärde han två veckor för reparationer men Uruguay gav dem bara 72 timmar i hamn efter påtryckningar från de allierade.

Jo, höll på att glömma, de brittiska fartygen som bevakde Graf Spee sände falska radiomeddelande som gav intrycket av att de var en mycket större styrka. Det påverkade Langsdorff och han trodde inte att han skulle klara att bryta igenom blockaden och även klara en resa över Atlanten vintertid tillbaka till europa. Därav beslutet att sänka fartyget själv.

Nu är det dags att uppsöka sängen, lustigt att man alltid är här mitt i natten :?

MvH
Magnus

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

GRAF SPEE

Inlägg av varjag » 25 maj 2002, 03:01

Graf Spee var ganska illa skadad efter striden mot EXETER, AJAX och
ACHILLES. Dessutom hade forraaden av 11-tums-ammunition gaatt
ned betankligt under striden, speciellt for aktra tunga tornet. Hon var
inte 'sjovardig' for naagot genombrott hem till Tyskland - aven om hon
troligen efter 72 timmars reparationer varit i staand att gaa till sjoss och
fortsatta striden, men det hade varit liktydigt med sjalvmord.
Engelsmannen lyckades inbilla tyskarna att de redan daa hade totalt
overlagsna styrkor utanfor La Plata, ARK ROYAL (hangarfartyg) och
REPULSE (slagkryssare) som vad jag minns fortfarande befann sig 48
timmars gaang darifraan, samt CUMBERLAND (tung kryssare) som i
verkligheten var paa vag med expressfart fraan Falkland.
Graf Spee's fartygschef, Kapt. Langsdorff drog sina slutsatser och
meddelade Berlin dem.Han fick order darifraan att sanka Graf Spee
paa internationellt vatten vilket gjordes - men flodmynningen var saa
grund att vraket bara satte sig paa botten med mycket ovanfor vatten-
ytan.
Det bor ihaagkommas att Graf Spee bar namnetefter den tyske amiral
som bara 25 ar tidigare hade faatt hela den tyska Ostasieneskadern
forintad soder darom - men ohygglig manspillan till foljd.
Besattningen internerades i Uruguay och tror jag en del i Argentina.
Ett faatal av dem dyker senare i kriget upp ombord i andra tyska orlogs
fartyg - men majoriteten forestaller jag mig - satt kriget ut i Sydamerika.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Intressant!

Inlägg av Lützow » 25 maj 2002, 11:16

Intressant läsning det där allihop :) En annan sak jag slogs av:vad hände med vraket? ligger det kvar? Träffade en gång en sjömann ifrån Göteborg(var annars!) som påstod sej ha sett Graf Spee någon gång på 60talet eller liknande. Hur många granater hade hon med sig till det svåra artilleriet?


/Martin

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 maj 2002, 11:23

Detta är från http://www.feldgrau.com/grafspee.html:

1948: The Graf Spee, still in place where it had been scuttled in 1939, had now sunk into the mud so that only its foretop was visible.

Today: The faint remains of the ship can still be seen in the shallow water and mud where it was scuttled in 1939.


Undrar hur långt ner i gyttjan hon har sjunkit?

/Johan

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Tack

Inlägg av Lützow » 25 maj 2002, 11:25

Tack för det Johan!

På den mycket intressanta länken står följande:

"18 Sept - 20 Sept 37: Cruise to Visby, Sweden."

Hade jag ingen aning om. Någon som vet mer?




/Martin

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 26 maj 2002, 18:59

Förresten, Någon som vet om man får dyka på henne? Hade ju kunnat vara en rolig upplevelse :) .



/Martin

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 26 maj 2002, 20:01

Rimligtvis borde man få dyka på henne. hon kan ju knappast klassas som krigsgrav. Däremot kanske hon ligger så illa till att man pga övrig trafikej kan dyka.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 27 maj 2002, 21:32

Finns det inte några fler krigsskepp lite mera här i trakterna som man får dyka på. Alldeles här utanför ligger två tyska lastbåtar(amasis antares) Hur e det med Blücher? vilket djup? dykförbud? Har även hört att vrakdykningen i Narvik ska va något alldeles extra.

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 27 maj 2002, 22:00

Hej
Blücher ligger på c:a 90 meters djup så det är inget för vanlig sportdykning. Skall man dyka så djupt så är det Trimix( Blandgaser, ej ren luft) eller liknande som gäller.

Narvik har jag en del kompisar som har varit och dykt och de tyckte att det var helt ok.

Men jag måste nämna ett annat vrak som jag själv har dykt några gånger på. Nämligen Thistlegorm i norra Röda havet. En Engelsk fraktare som sänktes av tyskt flyg under andra världskriget. Hon ligger på som djupast 30-35 meter och är fullt lastad med allt från gevär,stövlar,bilar, delatr till flygplan och även en brencarrier allt avsett för de allierade i Afrika.

Om ni dyker och får chansen att dyka där, så ta den!
Om man vill läsa mer så finns det en uppsjö av hemsidor om henne, en del bra och en del sämre :) Gör en sökning på Thistlegorm så får ni se.

Användarvisningsbild
joegge
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 april 2002, 23:15

Inlägg av joegge » 27 maj 2002, 22:45

Jag har dykt på Tirpitz, hon ligger utanför Tromsö på ca 20 m djup. Vraket ger ingen känsla av att ha varit ett skepp.
Eftersom hon välte vi sänkningen så trycktes överbyggnanden ner i dybottnen och skrovet låg lättåtkomligt för bärgning vid ytan.
Hela skrovet är bärgat (bla. finns det en bit pansar från Tirpitz på de flesta militära skjutfält i Sverige som mål för PV-vapen).

Det är ändå ett bra dykmål eftersom hon täcker en enorm yta av bottnen med skrot från överbyggnaden. Det ligger stora granater utspridda, även en hel del stavkrut.

Jag hittade mittenbiten fån en tallrik, märkt med hakkorsörn och ett M.

I en av dykbutikerna i Tromsö står det en mässingshylsa från Tirpitz modell hiskelig, 38 cm diameter och ca en meter hög, som piedestal för dykprylar.

mvh Joegge

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 28 maj 2002, 18:41

Magnus O skrev:Hej
Blücher ligger på c:a 90 meters djup så det är inget för vanlig sportdykning. Skall man dyka så djupt så är det Trimix( Blandgaser, ej ren luft) eller liknande som gäller.

Narvik har jag en del kompisar som har varit och dykt och de tyckte att det var helt ok.

Men jag måste nämna ett annat vrak som jag själv har dykt några gånger på. Nämligen Thistlegorm i norra Röda havet. En Engelsk fraktare som sänktes av tyskt flyg under andra världskriget. Hon ligger på som djupast 30-35 meter och är fullt lastad med allt från gevär,stövlar,bilar, delatr till flygplan och även en brencarrier allt avsett för de allierade i Afrika.

Om ni dyker och får chansen att dyka där, så ta den!
Om man vill läsa mer så finns det en uppsjö av hemsidor om henne, en del bra och en del sämre :) Gör en sökning på Thistlegorm så får ni se.


Har sett några bilder från Thistlegorm. Underbart!!! Kan ladda upp några om suget finnes. Brukar folk dyka vid Blücher? eller är det krigsgrav? Såg för några årsedan på TV när dom pumpade olja ur henne. låg visst å läckte en del.

Skriv svar