Ryssar-Vodka

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Ryssar-Vodka

Inlägg av wreezig » 24 maj 2002, 21:32

Under WW2 hade ryssarna en dagsranson vodka , hur mycket minns jag inte men enligt boken Stalingrad av Beevor så dog det ett antal ryssar i Stalingrad av alkoholförgiftning och av att dom drack andra vätskor i brist på vodka.
Jag undrar om det gällde piloter och stridsvagnsförare också eller bara infanteri och om det finns några kända olyckor eller misstag under WW2 som berodde på alkoholen.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 18:35

Jo jag såg en dokumentär om striderna i och omkring Nordkalotten där Ryssarna blev överlyckliga när dom såg att tyskarna hade retirerat och i hastigheten lämnat spritförråden.
Där hade nog halva röda armen kunnat gå åt om tyskarna varit smarta nog att förgifta spriten.

Som kuriosa så kan jag nämna att en ex.flickväns bror gjorde affärer i Sibirien strax efter Sovjets sönderfall.
Han och en kompis importerade trä till fönsterkarmar som visst var väldigt bra i Sibirien.
Det var en liten by någonstans längs transsibiriska järnvägen där ett sågverk som inte renoverats , inte ens målats!! sedan revolutionen och ett gemensamt jordbruk var dom enda inkomstkällorna.
Dom enda fordonen förutom häst och vagn var en lastbil som fraktade timmret till järnvägen och en tornlös stridsvagn som användes för att dra upp lastbilen när den kört av vägen på dom usla vägar det var där.
Min exflickväns bror och hans polare försökte få ryssarna som jobbade där att jobba hårdare så dom kunde komma hem till Sverige så fort som möjligt genom att ge dom dubbelt betalt.
Följden blev bara att ryssarna jobbade hårt en dag och fick dubbelt betalt och sedan var dom hemma från jobbet dagen efter och köpte vodka för extrapengarna.
Ryssarna drack vodka till maten och även på sågverket , förmannen på Jordbruket brukade ta ut korna på bete på somrarna men dom kom oftast hem själva efter att Förmannen hade supit sig full och somnat ute på fältet.

Skriv svar