Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 29 november 2019, 17:49

Tack "sarven"!

Vad är detta för flytetyg och vad kallas modellen?
flytetyg.JPG
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 30 november 2019, 18:09

Hm, Sovjetunionen sjösatte detta flytetyg.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 30 november 2019, 21:53

Vi är här.

Torpedbåt. "Komsomolets" klass.

https://mamayevkurgan.wordpress.com/201 ... ad-russia/

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 1 december 2019, 03:03

Femtiotrean skrev:
30 november 2019, 21:53
Torpedbåt. "Komsomolets" klass.
Den ger vi rätt för.
över till nr 53.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 1 december 2019, 08:44

Det finns torpedbåtar och andra krigsfartyg som är bevarade och utställda och fungerar som ett krigsmuseum, men jag undrar om man kan se sådana här minnesmonumenter utanför Ryssland eller det forna Sovjetunionen?

Nåja, vi lämnar sjökriget och jättestora eller t.o.m. gigantiska minnesmärken och befinner oss i en stad som en eftermiddag blir bombarderad av flygplan. Sextiotal människor dödas. I andra världskrigets skala år den alltså en ganska obetydlig bombattack; när staden senare i kriget blir ett mål för bombplan, är antalet dödsoffer femtio gånger större och stadens historiska centrum förstörs nästan totalt.

Händelsen får dock stor publicitet och blir efter kriget skrivs två krigshistoriska studier: det första, en kritisk monografi, i slutet av 1950-talet och det andra, ett utvidgat och fördjupat fallstudium, i början av 1980-talet.

I bilden nedan ser minnesmärket som restes på 1980-talet och stadsinvånare under en årlig minnesstund:
påårsdagen.jpg
Ort och datum?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 1 december 2019, 10:36

Jag tänker så här:
1. Geografin ser ut att vara Norra Europa, men knappast norr om Stockholm?
2. I Tyskland bör det inte ha varit så många kritiska studier så jag utesluter det landet?
3. Det handlar om ett mindre land som hamnat i kläm mellan stormakterna?

Vet inte svaret men slänger i alla fall iväg en gissning som jag vet är fel: Tallin 9:e mars (bombades ordentligt 44-03-09).
Hade kunnat vara rätt men det stupar på att bilden aldrig kan vara tagen det datumet i Tallin, troligare en tidig höstdag?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 1 december 2019, 18:17

1. Inte norr on Stockholm. Inte heller öster om Stokholm.
2. No comment. Jag kan nämligen inte fatta vad du menar med att det har inte varit så många kritiska studier i Tyskland. Jag skulle tro att så väl i DDR som i BRD har huvuddelen av militär- eller krigshistoria varit rätt kritisk. Vi talar alltså inte om populärhistoria eller författare som Paul Carell. Men jag kan varken konfirmera att du kan utesluta Tyskland eller tipsa att du borde kanske ändå söka just i Tyskland.
3. No comment.

Däremot kan jag berätta att bombattacken i fråga var den första under kriget mot staden.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av masase » 2 december 2019, 09:06

Det lämnar Norge och Danmark.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 2 december 2019, 12:22

"Men jag kan varken konfirmera att du kan utesluta Tyskland eller tipsa att du borde kanske ändå söka just i Tyskland."
Vet inte heller vilken stad, men Tyskland idag är ju inte samma Tyskland som åren före 1945, vi har en hel del att välja på där, Österrike, Sudetenland, Lorainne och Tyskland bortom Oder.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 2 december 2019, 13:02

Det verkar inte vara så många som är med å sörjer. Nätt och jämnt tillräckligt så det inte blir mässfall. Och minnesmärket symbolisk snarare än storslaget.

Stettin / Szczecin? På den tiden var det tysk befolkning, dessutom anlupen av nazismen. Numera är det närmast helpolsk befolkning. Så visst tänker de med beklagande och vemod på de tusenden som dödades, de allra flesta civila, men naturligt nog är det ingen djup sorg - och därmed inget massdeltagande.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 december 2019, 13:24

Jag kanske tänker lika suddigt som jag skriver eller kanske var det bara så att jag skrev otydligt. Jag borde ha skrivit "Men jag *vill* varken osv". Jag *kunde* ha tipsat om jag velat, men jag ville inte. Och jag vill fortfarande inte konfirmera eller "okonfirmera*...

masase kanske känner en norsk eller dansk stad där tretusen människor dödades under en flygbombning senare under kriget?

stillen blev vilseled av min kolossala oklarhet, det behövs inga komplicerade tankebanor för att hitta staden.


Stadens namn borde inte vara helt främmande, men det väsentliga för det hela var inte att det var just den staden (och inte någon annan i samma land) som blev bombmål för dessa flygplan.


Jag missade helt att Amund hade tänkt att det var tidig höst. Där kan och vill jag tipsa att det var inte höst utan vår.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 december 2019, 13:31

Som sagt var bombattacken pytteliten i vad som senare blev storkrigets skala. De som sörjer i bilden är mestadels samåriga och kanske syskonen till de barn som dog vid platsen där minnesmärket står.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 2 december 2019, 23:24

Jag missade helt att Amund hade tänkt att det var tidig höst. Där kan och vill jag tipsa att det var inte höst utan vår.
''Operation Carthage, on 21 March 1945, was a British air raid on Copenhagen, Denmark during the Second World War which caused significant collateral damage. The target of the raid was the Shellhus, used as Gestapo headquarters in the city centre. It was used for the storage of dossiers and the torture of Danish citizens during interrogations. The Danish Resistance had long asked the British to conduct a raid against the site. The building was destroyed, 18 prisoners were freed and Nazi anti-resistance activities were disrupted. Part of the raid was mistakenly directed against a nearby school; the raid caused 125 civilian deaths''

?, Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 3 december 2019, 09:57

"125 civilian deaths" is dubbelt så många som "sextio människor som dödades" - och lyckligtvis nog regnade det aldrig bomber ner över stora områder av Köpenhamn.

Jag har igen gjort en vad jag tyckte var en bra och relativt enkel fråga till en onödigt svår och klurig fråga - och ingen, inte ens jag själv, gillar sådana frågor.
sörjandeochlokalpolitiker.jpg
Jag hade faktiskt inbillat mig att det skulle vara ganska uppenbart att man bör söka i början av krige; senare i andra världskriget skulle en bombattack med sextio döda civiler ha varit en obetydlig händelse.

Och det kanske var något speciell och av intresse för historiker med bombningen - någonting som ledde till att man ville klarlägga fakta och att det blev två studier om en enda bombning med ett antagligen fåtaligt mängd av flygplan.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 3 december 2019, 11:04

Femtiotrean skrev:
3 december 2019, 09:57
Och det kanske var något speciell och av intresse för historiker med bombningen - någonting som ledde till att man ville klarlägga fakta och att det blev två studier om en enda bombning med ett antagligen fåtaligt mängd av flygplan.
baffled.jpg
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Skriv svar