Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 22 maj 2019, 19:20

Markus Holst skrev:
21 maj 2019, 11:51
Äh, vi kör väl en kombinerad skalmans- och världskrigs-quizz.

En tysk ledare får 1942 ett något oväntat erbjudande av en svensk läkare.

Vilken tysk ledare?
Vilket erbjudande?
Vilken skalmanit är släkt med denne läkare?
En gissning som ligger nära till hands, vore Felix Karsten som var massör åt Himmler, och ofta utverkade nåd hos Hitler [ooops, feltryck. Himmler skall det vara]. Så bla Warszawa-svenskarna 1942. Karsten blev med tiden svensk medborgare, och kan kallas för läkare med lite god vilja. Ja, han HADE en tysk läkarlegimation, via SS.
Således, med liite god vilja kan han gott få kallas för en svensk läkare.

Men jag vet inget om någon koppling till en skalmanit, så nästa gissning är att det INTE är den gode Karsten du talar om här.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2019, 19:26

Nej. Fel. Försök igen.

Det är lätt att hitta svaret via Skalmans sökfunktion.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 23 maj 2019, 00:24

Lämpliga sökord är "läkare 1942"

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 23 maj 2019, 08:40

Markus Holst skrev:
23 maj 2019, 00:24
Lämpliga sökord är "läkare 1942"
Med denna ledtråd hittar tom lilla jag rätt:




"MajorLove




Inlägg av MajorLove » 19 okt 2008, 08:25
Detta var mitt skämtsamma sätt att berömma Varjag för hans imposanta kunskaper. Precis som von Adler rör det sig ome en släkting, min farmors far, Med Dr Johan Axel Amnéus, som sedan 6.Armén blivit innesluten förstod att Tyskland förlorat kriget och därför via den tyske ministern framförde ett erbjudande till Hermann Göring om en fristad sedan Tyskland fallit. Erbjudandet lär ha avvisats vänligt men bestämt då Hr Doktorn ansågs totalt ha felbedömt läget."

således, medlem MajorLove, tyske potentaten Herman Göring, som ju hade viss svensk anknytning och därför informellt erbjöds fristad emedan Tyskland var på god väg att förlora kriget.
Och den svenske doktorn alltså Johan Axel Amneús, som alltså inte var någon nära släkting till Felix Karsten. Även om bägge var läkare som varit inblandade i storpolitiken. Så att säga. :)


Ps. I mitt tidigare inlägg insmög sig ett tryckfel: Det var Himmler som brukade motta Karstens förslag, ej Hitler...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 23 maj 2019, 08:58

Så är det!

Det är svårt att hitta saker om kriget som inte nämnts på Skalman varför jag ofta använder Skalman som inspiration till mina frågor och emellanåt även till svaren. Denna gång visste jag att det skulle bli svårt och ville ge er lite hjälp på traven.

Skalman är din vän. StefanZ övertar stafettpinnen.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 24 maj 2019, 19:58

Här i denna berättelse, finns det en dröm. Det finns bananer samt "bananer". Och så även hamburgare med pommes frites. Nordafrika, Frankrike och USA har alla sina roller här.
Eftersom det är krigstid, så låt oss fastslå att det finns en hel del cojones också. :)


Ps. En liiten ledtråd. Så vitt jag vet finns det inga närmare förbindelser med Polen. :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 25 maj 2019, 20:13

Behövs nästa ledtråd? Nej det är inte han som sjöng: "Yes, we have no bananas, no bananas do we have"!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 26 maj 2019, 15:07

Javisst, det är en person som från början blev känd inom underhållningsbranschen. Och som har med bananer att göra.

Nu har ni mer än tillräckligt med ledtrådar. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 26 maj 2019, 16:04

Josephine baker?
Wikipedia skrev:Under andra världskriget var Baker verksam som spion för den allierade sidan, och propagerade sedan för stöd åt Fria Frankrike. För detta belönades hon med hederslegionen efter kriget.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 26 maj 2019, 19:22

Ja, Josephine Baker.
Född McDonald. Baker var hennes make nr 2, och det namnet behöll hon iom att hennes showbizness karriär började ta fart. Hon vägrade att delta i segregerade shower, så det blev i praktiken Frankrike, där hon även blev medborgare så småningom. Det var också där som hon blev känd för sin showdress barfota över hela kroppen med enkom en ring av "bananer" runt midjan.
När kriget bröt ut september 1939 blev hon ombedd att agera gentlemanna spion; och hålla ögonen och öronen öppna under diverse diplomatiska mottagningar etc mm, som hon var naturlig deltagare i eller dit hon kunde bjuda in sig själv. Lätt gjort när hon var en celebritet. När Frankrike blev ockuperad bosatte hon sig i ett slott i Vichydelen men fortsatte att arbeta för Fria Frankrike ledd av DeGaulle. Å slottet kom att fungera som en motståndscentral och mellanstation för flyktingar och motståndsfolk.
Efter något år hamnade hon i Nordafrika, blev sjuk, men tillfrisknade lagom till den allierade invasionen. Och därefter agerade hon till krigsslutet som underhållare för trupperna, på eget initiativ och egen bekostnad. De fria fransmännen hade ingen underhållningsdetalj, så då blev hon och hennes medarbetare det. Efter kriget engagerade hon sig i det framväxande amerikanska medborgarrättsrörelsen, var ofta en av huvudtalarna vid möten bla där Martin Luther King var huvudtalare. Privat adopterade hon på sig 12 barn av olika ursprung... När MLK mördades, fick hon erbjudande att ta över som rörelsens ledare. Efter fundering avböjde hon, med hänvisning att hennes adopterade barn fortfarande behövde sin mamma i livet...
Frankrike belönade hennes insatser med Motståndskorset, krigskorset, samt Hederslegionen. Så uppenbarligen bedömde de att hennes insatser krävde mycken mod (dvs cojones). annars hade hon väl inte fått Krigskorset?

Markus Holst övertar stafettpinnen, nästa fråga är din, varsågod Markus!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 26 maj 2019, 20:27

Oj, bummer, nu igen? Jag trodde jag kom med ett litet delsvar för att hjälpa frågan på traven men om jag gav rätt svar så får jag väl leda fram en fråga.

En svenskfödd "idrottsman" och SS-Ehrenführer har en gata eller vägstump uppkallad efter sig i Tyskland. Vem? Svaret finns på Skalman.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 26 maj 2019, 23:37

Den efterfrågade mannen föddes på Glimmingehus i slutet av 1800-talet och gjorde lumpen på Kronprinsens husarer strax efter sekelskiftet. Han flyttade med tiden till Tyskland, köpte sig en gård i Bandelow och blev världsledande tävlingsryttare i banhoppning och betraktades långa tider som världs-etta.

Han blev utsedd till SS Ehrenführer 1933 eller 1934. Han skulle representera Tyskland vid OS i Berlin men störtade och dog på en tävling i Berlin året innan. Hans hästar var dock med på OS och tog guldmedalj för Tyskland.

Han ligger begravd i Börringe och har rätt stark anknytning till Skalman.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 maj 2019, 00:48

Markus Holst skrev:
26 maj 2019, 23:37
Den efterfrågade mannen föddes på Glimmingehus i slutet av 1800-talet och gjorde lumpen på Kronprinsens husarer strax efter sekelskiftet. Han flyttade med tiden till Tyskland, köpte sig en gård i Bandelow och blev världsledande tävlingsryttare i banhoppning och betraktades långa tider som världs-etta.

Han blev utsedd till SS Ehrenführer 1933 eller 1934. Han skulle representera Tyskland vid OS i Berlin men störtade och dog på en tävling i Berlin året innan. Hans hästar var dock med på OS och tog guldmedalj för Tyskland.

Han ligger begravd i Börringe och har rätt stark anknytning till Skalman.
Gissar denne>

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Gust ... _(ryttare)

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 27 maj 2019, 08:14

Nej. Lewenhaupt framlevde mig veterligen sitt liv i Sverige och var inte SS-officer. Vi pratar om en ryttare som diskuterats på både Skalman och Axis.

Jag har dessutom ställt samma fråga tidigare i denna tråd :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 27 maj 2019, 08:52

Jag vet ju svaret, men jag har ingen bra egen fråga tillhands, så jag väntar och hoppas att någon annan svarar. :)

Skriv svar