Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
sveahk
Redaktionen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 14 jul 2018 10:10

Amund skrev:
14 jul 2018 07:51
Väderfartyget WBS Externsteine som bör vara ganska ensam om att bli uppbringad av amerikanska isbrytare långt upp i Grönländska farvatten i slutet av -44?
Den skutan var det! 1/2 poäng till varjag för..."Originally intended to be the trawler MANNHEIM for the Nordsee Deutsche Hochseefischerei, Wesermünde", men så knyckte Kriegsmarine den och döpte om den till EXTERNSTEINE. Ett besynnerligt namn som kom från en dramatiskt utseende klippformation i Nord-Rhein Westphalen och som Himmler gärna placerade in i den teutoniska folkloren...

Den togs av två amerikanska Coast Guard isbrytare i oktober 1944 när den låg infrusen i isen uppe vid Grönlands nordöstra kust. Amerikanarna fyrade av ett par skott och det tyska skeppet gav sig omedelbart utan självsänkning. Kaptenen på EXTERNSTEINE trodde först att han blivit angripen av pansar(!), och förvånades över hur snabbt de amerikanska skeppen kunde bryta sig fram genom isen.

Jag skrev ovan, "...om jag läser det rätt". Den satsen gäller den här satsen: "Externsteine was the only enemy surface vessel captured by United States naval forces during World War II". https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Callao_(IX-205)
Blev lite förvånad över det påståendet...men antar att det stämmer...!?

I vilket fall, Amund bryter sig vidare.

Hans K

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 14 jul 2018 16:15

Tack Sveahk för frågan, även om den kanske egentligen tillhör Varjag? Fast han misstycker nog inte. :)

Då ägnar jag mig lite åt de ofta olyckliga krigsfångarna under kriget. Följande fem bilder visar krigsfångar från fem olika nationaliteter. Jag vill veta nationaliteterna och helst även någon ungefärlig gissning om var de befinner sig och/eller årtal..? Lycka till!
Krigsfångar 1.jpg
Krigsfångar 2.jpg
Krigsfångar 3.jpg
Krigsfångar 4.jpg
Krigsfångar 5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 15 jul 2018 02:29

Bra fråga = svår :D

Ettan - italienska fångar i Libyen 1941

Tvåan - ryska fångar efter Kiev 1941? (bildtexten yrar om Charkov - men dom är för lättklädda för November....)

Trean - tyska fångar i ameriikanska lägret Sinzig, maj 1945 (tyskarna rapporterade amerikanska krigsf0rbryteser där :roll: )

Fyran - vet ej

Femman - polska fångar i tysk/rysk ?? - fångenskap 1939 ????

Varjag

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 15 jul 2018 08:33

varjag skrev:
15 jul 2018 02:29
Bra fråga = svår :D

Ettan - italienska fångar i Libyen 1941

Tvåan - ryska fångar efter Kiev 1941? (bildtexten yrar om Charkov - men dom är för lättklädda för November....)

Trean - tyska fångar i ameriikanska lägret Sinzig, maj 1945 (tyskarna rapporterade amerikanska krigsf0rbryteser där :roll: )

Fyran - vet ej

Femman - polska fångar i tysk/rysk ?? - fångenskap 1939 ????

Varjag
Ett utmärkt och närmast heltäckande svar! :)

Ettan - Italienare:
Mycket riktigt italienare som tidigt i kriget går i fångenskap. Den italienska armén är ett utmärkt exempel på en armé som inte var utrustad för moderna militära operationer utomlands, men som ändå skickades iväg. I Spanien var det mera lågintensivt men den ålderdomliga italienska armén var inte på något plan förberett för ett modernt fullskaligt krig med all den logistik som stora arméer krävde.

Tvåan - Ryssar:
Enligt min bildtext ska det vara södra Ukraina (Krimtrakten?) 1942, men det är säkert omöjligt att fastslå exakt. Notera hur långt tåget med fångar sträcker sig.

Trean - Tyskar:
Främst Models Armégrupp B utgjorde stommen till de enorma mängder krigsfångar som föstes ihop längs Rhens stränder.

Fyran - Amerikaner(filippinare):
En liten luring kanske men jag ville ha Fjärran Östern representerat i kvintetten. Det ska vara Bataan 1942 och huvudsakligen amerikanska fångar men även filippinska.

Femman - Polacker:
Alldeles riktigt polacker som utgör delar av Warszawas garnison som kapitulerar till Blaskowitz trupper. Blaskowitz var för övrigt den ende höge Wehrmachtofficeren (mig veterligt) som protesterade både muntligt och skriftligt mot behandlingen av polacker och judar i samband med Polenfälttåget.

Det kan tyckas fördelaktigt att bli krigsfånge och därmed överleva kriget, men det bör för de flesta ha inneburit enorma psykiska påfrestningar och en fruktansvärd ovisshet. Även risken för ännu mer svält och sjukdomar ökade vanligtvis för att inte tala om rädslan att bli avrättad - har läst hur många fäder med erfarenhet från Västfronten 1914-18 försökte inpränta i sina söner att som fånge om möjligt försöka hamna i fiendens bakre regioner så långt från frontlinjen som möjligt.

Ett undantag i fångarnas behandling är nog det stora antal axelmaktstrupper som gick i fångenskap i Nordafrika 1943. De fick i USA välkomstpaket med nya skjortor, choklad och presenter, och de fick åka tåg med egen numrerad sittplats där de serverades förfriskningar av vitklädda färgade servitörer – De hade aldrig varit med om något liknande och som krigsfångar dessutom.
Många (oftast i ledande ställning) hade även att kämpa mot ett socialt tryck och förebrådde sig själva för att man inte hade kämpat till slutet utan låtit sig tillfångatas.

Varjag tar kanske inga fångar - vi får se - varsågod! :D

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 15 jul 2018 10:02

En utmärkt fråga Amund...gratulerar :) !!

Hans K

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 15 jul 2018 11:25

denne medaljerade flygare.jpg
- fick hedersuppdraget flyga ett, för honom - totalt okänt flygplan - till ''större uppgifter''...

Resultatet - kom få kodnamnet - Bull

Vad hette han och var det han spakade ?

Varjag

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 16 jul 2018 00:59

sex Bullar i en rad....jpg
:wink: , Varjag

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 16 jul 2018 19:35

Det sägs ju att den ärligaste formen av smicker - är kopiering!

Just vad frågan handlar om. Och frampiskad av en välbekant koppärrig georgier :wink:

Varjag

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 17 jul 2018 12:23

Tre exemplar av
den ækta varan.jpg
nödlandade i - Vladivostok...... :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 17 jul 2018 12:31

Jag gissar att du syftar på vedergällningsaktionen mot Tokyo efter Perl Harbour, där flygarna fått order att fortsätta till Kina och nödlanda där, men några "vägrade order" och tog sig norrut mot Ryssland istället. Planen lär senare, med stora problem, ha kopierats så gott det gick av Sovjet. De hade emellertid vissa problem eftersom planen var byggda med "emperial" mått och Sovjet kunde inte få fram lika tunn plåt med sitt metersystem varför kopiorna blev tyngre och fick allmänt sämre prestanda.

Men jag ser stor risk att jag blandar ihop det med något annat.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 18 jul 2018 03:32

Markus Holst skrev:
17 jul 2018 12:31
Jag gissar att du syftar på vedergällningsaktionen mot Tokyo efter Perl Harbour, där flygarna fått order att fortsätta till Kina och nödlanda där, men några "vägrade order" och tog sig norrut mot Ryssland istället. Planen lär senare, med stora problem, ha kopierats så gott det gick av Sovjet. De hade emellertid vissa problem eftersom planen var byggda med "imperial" mått och Sovjet kunde inte få fram lika tunn plåt med sitt metersystem varför kopiorna blev tyngre och fick allmänt sämre prestanda.

Men jag ser stor risk att jag blandar ihop det med något annat.
Ja Markus det - blev en ''kompott'' med, bara en knivsudd sanning i...…kopiering!
Det amerikanska bombplanet -
Boeing B-29 Superfortress.jpg
reprtesenterade ''spetsteknologi'' 1944 när det insattes mot Japan. Så mycket så - att Stalin personligen vädjade till Roosevelt att
inkludera B-29 i Lend-Leaseleveranserna till USSR...…

Det, var rena nojan - ryssarna hade inget strategiskt bombflyg, bara taktiskt - och var bara efter amerikansk teknologi ! (I likhet med Kina idag :roll: )

I augusti/september 1944 - landade inte mindre är tre B-29:or vid Vladivostok, dessutom hade en kraschat på ryskt territorium - men besättningen
hoppat i fallskärm.
Vilket, gratis & franco serverade tre flygplan med fyra besättningar i Stalins klor. Flygarna, trodde fromt att de skulle tillåtas tanka och
flyga ''hem igen''.....Innan de visste ordet av hade omhändertagits av ryssarna och - återsåg aldrig mera sina flygplan.

Upprepade amerikanska krav att återlämna flygplan och flygare - ignorerardes……Stalin stal helt enkelt flygplanen!
(flygarna - tilläts ''rymma till Iran'' :lol: - där dom svors till tystnad om vad som hänt dem )

De tre flygplanen hade namn - Ramp Tramp, Ding Hao och H H Arnold Special.

och det var just H H Arnold Special som flögs till Moskva av frågans flygarbild - Major Solomon Reidel.
För att underlätta uppgiften, översattes varenda instrument och kontrollhandtag till ryska - och försågs med klistrade papperslappar
om deras funktioner…….
Icke desto mindre, var hans uppgift svår - ett totalt okänt flygplan som kunde flyga högre, fortare och med större bomblast än nånting
som ens fanns på ritborden någon annanstans.

Men, han lyckades. Antagligen flög han också de andra två till Moskva.

Där, under ledning av Andrei Tupolev - startades det mest komplicerade kopieringsjobb jag kan tänka mig i industrihistorien,,,,

''H H Arnold Special'' - isärtogs i alla sina 105 000 delar; ''Ding Hao'' användes som referensmodell och ''Ramp Tramp'' för pilotutbildning.
Kopiering av de väldiga 3500 hk's Wright Duplex-Cyclonemotorerna överlämnades till Shvetsovs design team.

Som Markus skrev, hade ryssarna problem med amerikanska dimensioner och bl.a. just flygplansplåten - det slutliga resultatet
med beteckningen Tu-4 - vägde netto omkring 37 ton mot B-29:an 34 ton.
Stalin told Tupolev to clone the Superfortress in as short a time as possible instead of continuing with his own comparable ANT-64/Tu-10.[8] The reverse-engineering effort involved 900 factories and research institutes, who finished the design work during the first year; 105,000 drawings were made.[9] By the end of the second year, the Soviet industry was to produce 20 copies of the aircraft, ready for State acceptance trials
Trots det oerhörda svårigheterna - provflögs den första Tu-4:an redan i maj 1947 och uppvisades på Röda Flygets Dag i augusti samma år.

http://www.rb-29.net/html/03relatedstor ... contss.htm

https://www.telegraph.co.uk/news/worldn ... -B-29.html

Frågan är fri!

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 19 jul 2018 00:53

Det finns en amerikansk dokumentär om kopieringen. Den heter: Stealing The Superfortress

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 19 jul 2018 23:40

erep skrev:
19 jul 2018 00:53
Det finns en amerikansk dokumentär om kopieringen. Den heter: Stealing The Superfortress
Tack erep - en 2-timmarsfilm för dom som orkar….

https://www.youtube.com/watch?v=S7Wzs7GLqmk

Varjag

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 24 jul 2018 02:56

Fy då - här utbröt det ju stiltje :o
Lite bilder från en mindre betydelsefull front....där man insatte
tjeckiska stridsvagnar.jpg
ja t.o.m. -
fallskærmstrupp -.jpg
och tvingades till
flodforceringar -.jpg
Vilken front, när och var ?

Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 24 gånger.

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 24 jul 2018 07:19

Jag får burmesiska vibbar... :? Men du skrev tjeckiska stridsvagnar och det borde väl inte finnas där - om det inte är en vilseledning förstås?
Jag svarar attacken mot Rangoon våren 1945..?