Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 6 maj 2018, 21:52

Amund skrev:Trodde det var konjak han skickade med Hitlers plan men skulle ändå tro att det handlar om den sympatiske Henning Von Treschkow?
av Hans » sön maj 06, 2018 1:57 pm

Likör. Jag kollade både engelska och tyska Wiki och frågan är kanske inte så kontroversiell.
Fast det är nog bara bolscheviker och nassar som dricker slikt slisk


HUR kan Hans smäda varjagens
favoritlikør -.jpg
favoritlikør -.jpg (25.76 KiB) Visad 668 gånger
8O - en av de få Franska Saker jag gillar :lol:
Men visst var det generalmajor von Tresckow som lyckades smuggla en tidsbomb ombord på Hitlers Focke-Wulf 200 - I form av en Cointreauflaska...
Bara det att i iskylan i flygplanet - funkade inte tidmekanismen......

Han klarade sig den gången. Men när han fick reda på att 20:e Juli-kuppen misslyckats - skjöt han sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Henning_von_Tresckow

Amund serverar nästa drink!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 7 maj 2018, 19:56

Tackar tackar! Ja Adolf hade verkligen nio liv, inte konstigt om hans pistol klickat och han blandat ihop cyanidkapseln med en alvedon. - Nästa fråga:

De flesta känner till att den finske regeringschefen Risto Ryti förband sig att följa Tyskland to the bitter end. Att han kunde avgå och att löftet då inte längre gällde tänkte kanske inte Adolf på, kanske inte heller Stalin – vem vet? Troligen kände man till i Kreml att det fanns ett starkt stöd för en separatfred i Helsingfors även om man lyckades hålla Stalin stången på näset under sommaren.

Fredsförslaget från Molotov i mars -44 ansågs innehålla alltför hårda villkor även om den verkliga orsaken kanhända var den starka tyska närvaron i landet. Hursomhelst, den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag och vilken hög militär var det som la fram det..?
Stalinister.jpg
Stalinister.jpg (129.16 KiB) Visad 632 gånger
Varje fråga blir bättre av en bild och lägger därför in ett foto, mest för räkneverket och effektens skull, det har ingenting med frågan att göra… Eller, kanske fotot ger en ledtråd i alla fall till vem som gav honom förslaget..? :wink: Fast den döde var det inte i alla fall.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 7 maj 2018, 23:50

Ren gissning den andre f.v. - Andrei Zhdanov
- som var mycket anti-finsk och helst hade sett Finland som en sovjetrepublik :roll:
Om villkoren vet jag intet :roll:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 8 maj 2018, 19:45

varjag skrev:Ren gissning den andre f.v. - Andrei Zhdanov
- som var mycket anti-finsk och helst hade sett Finland som en sovjetrepublik :roll:
Om villkoren vet jag intet :roll:

Varjag
Nej tyvärr inte Zhdanov, den det handlar om förekom i förkortning på slagfältet :wink:

Angående fredsvillkoren;
Amund skrev: den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag
Ena hårda delen var att den nya gränsen hade hamnat betydligt längre västerut med ytterligare 250000 människor att evakuera, både Lauritsala och Imatra hade blivit sovjetiska. Stort skadestånd, baser både på Hangö och Porkala men förslaget hade ytterligare ett lite väl tufft krav?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 9 maj 2018, 00:46

Amund skrev:
varjag skrev:Ren gissning den andre f.v. - Andrei Zhdanov
- som var mycket anti-finsk och helst hade sett Finland som en sovjetrepublik :roll:
Om villkoren vet jag intet :roll:

Varjag
Nej tyvärr inte Zhdanov, den det handlar om förekom i förkortning på slagfältet :wink:

Angående fredsvillkoren;
Amund skrev: den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag
Ena hårda delen var att den nya gränsen hade hamnat betydligt längre västerut med ytterligare 250000 människor att evakuera, både Lauritsala och Imatra hade blivit sovjetiska. Stort skadestånd, baser både på Hangö och Porkala men förslaget hade ytterligare ett lite väl tufft krav?
Byter häst & röstar på ''Järnarslet'' Molotov -som chockerade Paasikivi i Moskva i mars 1944.
Men vet fortfarande inte villkoren ? Porkkala & Hangöbaser, demob av finska armén verkar naturligt men - vet ej? :roll:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 10 maj 2018, 09:33

varjag skrev:
Amund skrev:
varjag skrev:Ren gissning den andre f.v. - Andrei Zhdanov
- som var mycket anti-finsk och helst hade sett Finland som en sovjetrepublik :roll:
Om villkoren vet jag intet :roll:

Varjag
Nej tyvärr inte Zhdanov, den det handlar om förekom i förkortning på slagfältet :wink:

Angående fredsvillkoren;
Amund skrev: den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag
Ena hårda delen var att den nya gränsen hade hamnat betydligt längre västerut med ytterligare 250000 människor att evakuera, både Lauritsala och Imatra hade blivit sovjetiska. Stort skadestånd, baser både på Hangö och Porkala men förslaget hade ytterligare ett lite väl tufft krav?
Byter häst & röstar på ''Järnarslet'' Molotov -som chockerade Paasikivi i Moskva i mars 1944.
Men vet fortfarande inte villkoren ? Porkkala & Hangöbaser, demob av finska armén verkar naturligt men - vet ej? :roll:

Varjag
Nej tyvärr inte han heller. Den jag tänkte på var Voroshilov (KV-vagnar) vars fredsvillkor även innehöll kravet att Röda armén skulle få ockupera Helsingfors, Åland, Åbo, Vasa, Uleåborg och Torneå tills kriget mot Tyskland var över. Dessa lite väl hårda krav blev inte kända förrän efter Sovjetunionens upplösning.

Frågan är fri!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 maj 2018, 22:01

Inläggav Amund » mån maj 07, 2018 6:56 pm

Tackar tackar! Ja Adolf hade verkligen nio liv, inte konstigt om hans pistol klickat och han blandat ihop cyanidkapseln med en alvedon. - Nästa fråga:

De flesta känner till att den finske regeringschefen Risto Ryti förband sig att följa Tyskland to the bitter end. Att han kunde avgå och att löftet då inte längre gällde tänkte kanske inte Adolf på, kanske inte heller Stalin – vem vet? Troligen kände man till i Kreml att det fanns ett starkt stöd för en separatfred i Helsingfors även om man lyckades hålla Stalin stången på näset under sommaren.

Fredsförslaget från Molotov i mars -44 ansågs innehålla alltför hårda villkor även om den verkliga orsaken kanhända var den starka tyska närvaron i landet. Hursomhelst, den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag och vilken hög militär var det som la fram det..?
Nej tyvärr inte han heller. Den jag tänkte på var Voroshilov (KV-vagnar) vars fredsvillkor även innehöll kravet att Röda armén skulle få ockupera Helsingfors, Åland, Åbo, Vasa, Uleåborg och Torneå tills kriget mot Tyskland var över. Dessa lite väl hårda krav blev inte kända förrän efter Sovjetunionens upplösning.
Tack Amund
Du har verkligen avslöjat en lucka i mina kunskaper !

Var - har du läst om detta ?
Den gode Kliment - var ju känd som en bombastisk medlem av Stalinklicken. Men dessa villkor var sannerligen en nyhet för mig......
Klim med Kompisar.jpg
Klim med Kompisar.jpg (56.37 KiB) Visad 382 gånger
Framfördes de till finska förhandlare - eller strandade hans förslag redan på Stalins ''veto'' ?

(Jag postar detta även på Finlands Historia-tråden då kanske några av våra finska medlemmar kan amplifiera !? )

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 10 maj 2018, 22:20

varjag skrev:
Inläggav Amund » mån maj 07, 2018 6:56 pm

Tackar tackar! Ja Adolf hade verkligen nio liv, inte konstigt om hans pistol klickat och han blandat ihop cyanidkapseln med en alvedon. - Nästa fråga:

De flesta känner till att den finske regeringschefen Risto Ryti förband sig att följa Tyskland to the bitter end. Att han kunde avgå och att löftet då inte längre gällde tänkte kanske inte Adolf på, kanske inte heller Stalin – vem vet? Troligen kände man till i Kreml att det fanns ett starkt stöd för en separatfred i Helsingfors även om man lyckades hålla Stalin stången på näset under sommaren.

Fredsförslaget från Molotov i mars -44 ansågs innehålla alltför hårda villkor även om den verkliga orsaken kanhända var den starka tyska närvaron i landet. Hursomhelst, den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag och vilken hög militär var det som la fram det..?
Nej tyvärr inte han heller. Den jag tänkte på var Voroshilov (KV-vagnar) vars fredsvillkor även innehöll kravet att Röda armén skulle få ockupera Helsingfors, Åland, Åbo, Vasa, Uleåborg och Torneå tills kriget mot Tyskland var över. Dessa lite väl hårda krav blev inte kända förrän efter Sovjetunionens upplösning.
Tack Amund
Du har verkligen avslöjat en lucka i mina kunskaper !

Var - har du läst om detta ?
Den gode Kliment - var ju känd som en bombastisk medlem av Stalinklicken. Men dessa villkor var sannerligen en nyhet för mig......
Klim med Kompisar.jpg
Framfördes de till finska förhandlare - eller strandade hans förslag redan på Stalins ''veto'' ?

(Jag postar detta även på Finlands Historia-tråden då kanske några av våra finska medlemmar kan amplifiera !? )

Varjag
På Stalins veto. Min källa är självaste diplomaten och författaren Max Jakobsson.
Här kan man läsa hans artikel som heter "Avvärjningssegern öppnade vägen för fred". Det står även mer detaljer om Molotovs förslag till Paasikivi i mars -44.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 maj 2018, 23:19

Tusen tack Amund.
Jag har läst första hälften (ungefär) av Jakobssons text. Men - inte sista delen :oops:

Ur svensk synpunkt. spännande hur sovjetisk ockupation av Åland och Tornio hade mottagits 8O

''Finlands sak - är Vår'' hade nog fått en ordentlig törn !!!

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 maj 2018, 03:05

(Jag postar detta även på Finlands Historia-tråden då kanske några av våra finska medlemmar kan amplifiera !? )
Och fick napp genast.....


Tusen tack erep.
För svenskspråkiga medlemmar - tog jag mig friheten översätta artikeln till svenska: (Tack google!)

''
Historia År 1944 övervägde Sovjetunionen stränga regionala krav i Finland.

Under våren 1944 ansåg Sovjetunionen en gränsförändring som skulle ha tagit den till Saimaa. Lappeenranta och Imatra skulle vara kopplade till Sovjetunionen. Sovjetunionen skulle dessutom ha hytt Suomenlinna, som hade sina trupper framför Helsingfors och fick en bas från Åland. Detta förklaras i den nya boken av professor Kimmo Rentola, Stalin och Finlands öde (Otava).

Stalin gjorde ytterligare villkor
Dessa krav ingick inte i listan som presenterades för de finska fredssökarna i mars 1944 i Moskva, men betraktades som ytterligare villkor. Sovjetunionen berättade inte för sina förbundsmedlemmar till Förenade kungariket, vilken del av avtalet lämnades för kommentarer. Professor Kimmo Rentola uppskattar att Stalin och utrikesminister Molotov gjorde extra villkor, men situationen gick inte så långt som de skulle ha varit.

Finland fortsatte att slåss

Marsalkka Voroshilov-utskottet utformade en gräns som skulle ha tagit Kotka, Lappeenranta och Imatra från Finland. Planen fick inte Stalins välsignelse.
Voroshilov-planen.jpg
Voroshilov-planen.jpg (46.25 KiB) Visad 540 gånger


Även hårdare krav beaktas

Fred uppnåddes inte under våren 1944 men först efter sommarens tunga strider. Populariteten av sovjetiska krigsfartygens sovjetiska krigsfartyg, som beställdes av Marshal Kliment Voroshilov, gjorde ett förslag till fredsförhandlingarna, där de områden som krävs av Sovjetunionen skulle ha ökat. Förslagets titel var "förutsättningarna för Finlands överlämnande".

Hoppas alla läsare fattar innebörden av orden Finlands Överlämnande! (Min anmärkning...)

Sovjetstyrkorna skulle vid behov ockupera "Helsingfors fästningsområde", Åland, Åbo, Vasa och Tornio tills kriget med Tyskland var över. Sovjetunionen skulle få Hanko, Porkkala, Kotka Fortress, Haapasaari och Mäkiluoto. Enligt Rentola var det emellertid bara ett "proaktivt förslag" som inte hade Stalins välsignelse.

Stalin ville hantera det snabbt
Voroshilov hade upplevt personlig förödmjukelse i vinterkriget, för vilken Stalin hade blivit utspottad av hans dåliga behandling. Rentola tror inte att detta påverkar kraven, men marskalken gjorde bara ett kallt jobb. Enligt Rentola ser den ursprungliga kartan ut som om någon drog kartan ur den röda linjen med en penna och tjänstemännen letade efter lämpliga platsnamn för förslaget.

Till sist, efter hårda strider, var uthyrningsområdet Porkkala tillräckligt för Sovjetunionen och gränsen för 1940-talet tillkom till Petsamo. Rentola uppskattar att Stalin störde den obekväma situationen i Polen, där Sovjetunionen gjorde vrede mot de västerländska förbunden. Därför ville den finska regeringen lugna sig så fort som möjligt.''

viewtopic.php?f=71&t=34900&start=3990

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 maj 2018, 03:14

På Stalins veto. Min källa är självaste diplomaten och författaren Max Jakobsson.
Här kan man läsa hans artikel som heter "Avvärjningssegern öppnade vägen för fred". Det står även mer detaljer om Molotovs förslag till Paasikivi i mars -44.
Kan inte låta bli spinna lite......om ovanstående; Stalins behandling av Finland berodde enbart på problemet Tyskland >>>>>>>

OM - 20:e juli-attentatet mot Hitler lyckats - och Tyskland kollapsat redan sommaren 1944.....

Hade då Finland blivit en Sovjetrepublik? Hur hade Sverige's ställning blivit i det läget ?

:roll: , Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 maj 2018, 03:20

Ny fråga - en bild
tagen 1927.jpg
- men med full relevans i denna tråd.

Två av personerna känns lätt igen - men vem var den tredje t.v.?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 11 maj 2018, 08:05

varjag skrev:
Ur svensk synpunkt. spännande hur sovjetisk ockupation av Åland och Tornio hade mottagits 8O

''Finlands sak - är Vår'' hade nog fått en ordentlig törn !!!
Ja det hade varit intressant att se hur det hade hanterats i Rosenbad. Jag gissar att man inte visat samma offensiva anda vad gäller Åland som man gjorde 1918, då fanns också Tyskland som den starka makten i Östersjön. Och eftersom britterna gav bort Bornholm till ryssarna genom att vägra skicka dit en endaste soldat att kapitulera till (som den tyske kommendanten också begärde), så kunde ryskt marininfanteri ta över ön - Så en svensk intervention på Åland sensommaren -44 hade man knappast fått stöd för i väst.

Angående frågan så vet jag inte. EDIT: Esko Riekki..?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 maj 2018, 11:39

Angående frågan så vet jag inte. EDIT: Esko Riekki..?
Nej, inte han. Men en annan övertygad Hitlerbeundrare........ :wink:

Varjag

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 11 maj 2018, 14:29

Gissar att han är ledare för detta... 8-)

/ currahee
Bilagor
flagga.png

Skriv svar