Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 06 maj 2018 10:23

stillen skrev:Ehrenburg är ingen dålig gissning, det handlar om kollegor till honom.
Yuri Levitan?

stillen
Medlem

Inlägg av stillen » 06 maj 2018 10:41

Okey, en bättre bild på stärnreprtern.
schwerin.jpg
"From across the pre-1939 German border, the road to Küstrin and Berlin, took them through the town of Schwerin. When X arrived, he found the 8th Guards Army, which he had so admired at Stalingrad, looting and raping. After the war, X admitted to his daughter that the Red Army ‘changed for the worse as soon as it crossed the [Soviet] border’."
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 06 maj 2018 11:12

Vasily Grossman

Varjag

stillen
Medlem

Inlägg av stillen » 06 maj 2018 11:29

Visst, hårt redigerad reporter på Röda Stjärnan, Röda Arméns tidning. Första bilden från Stalingrad visar också Levkin, han med cigaretten, tror att han också var "stjärnreporter", Koroteev mannen till höger i mitten var "stjärnreporter", en av hans historier beskrivs här:

https://www.pri.org/stories/2016-10-15/ ... wwii-movie

varjag skriver nästa reportage.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 06 maj 2018 12:22

Tack stillen - men inspirerad av dig väljer jag också
en gruppbild -.jpg
Den fjärde från höger i bilden har samband med - en flaska likör.....

Vem var han och var kommer likören med ?

Varjag

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 06 maj 2018 12:46

Trodde det var konjak han skickade med Hitlers plan men skulle ändå tro att det handlar om den sympatiske Henning Von Treschkow?

Användarvisningsbild
Hans
Medlem

Inlägg av Hans » 06 maj 2018 13:57

Likör. Jag kollade både engelska och tyska Wiki och frågan är kanske inte så kontroversiell.
Fast det är nog bara bolscheviker och nassar som dricker slikt slisk :wink:

MVH

Hans

Ps. Alltså ingen bekräftelse eller dementi på frågan som sådan men vet att jag följer ert quizzande även om jag inte deltar.

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 06 maj 2018 16:52

Hans skrev: Fast det är nog bara bolscheviker och nassar som dricker slikt slisk :wink:
Ja kanske jag omedvetet tänkte att det måste ha verkat lite misstänkt att skicka sån där söt smörja i present - till en karl dessutom... 8O
Cognac däremot... :)

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 06 maj 2018 20:52

Amund skrev:Trodde det var konjak han skickade med Hitlers plan men skulle ändå tro att det handlar om den sympatiske Henning Von Treschkow?
av Hans » sön maj 06, 2018 1:57 pm

Likör. Jag kollade både engelska och tyska Wiki och frågan är kanske inte så kontroversiell.
Fast det är nog bara bolscheviker och nassar som dricker slikt slisk

HUR kan Hans smäda varjagens
favoritlikør -.jpg
8O - en av de få Franska Saker jag gillar :lol:
Men visst var det generalmajor von Tresckow som lyckades smuggla en tidsbomb ombord på Hitlers Focke-Wulf 200 - I form av en Cointreauflaska...
Bara det att i iskylan i flygplanet - funkade inte tidmekanismen......

Han klarade sig den gången. Men när han fick reda på att 20:e Juli-kuppen misslyckats - skjöt han sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Henning_von_Tresckow

Amund serverar nästa drink!

Varjag

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 07 maj 2018 18:56

Tackar tackar! Ja Adolf hade verkligen nio liv, inte konstigt om hans pistol klickat och han blandat ihop cyanidkapseln med en alvedon. - Nästa fråga:

De flesta känner till att den finske regeringschefen Risto Ryti förband sig att följa Tyskland to the bitter end. Att han kunde avgå och att löftet då inte längre gällde tänkte kanske inte Adolf på, kanske inte heller Stalin – vem vet? Troligen kände man till i Kreml att det fanns ett starkt stöd för en separatfred i Helsingfors även om man lyckades hålla Stalin stången på näset under sommaren.

Fredsförslaget från Molotov i mars -44 ansågs innehålla alltför hårda villkor även om den verkliga orsaken kanhända var den starka tyska närvaron i landet. Hursomhelst, den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag och vilken hög militär var det som la fram det..?
Stalinister.jpg
Varje fråga blir bättre av en bild och lägger därför in ett foto, mest för räkneverket och effektens skull, det har ingenting med frågan att göra… Eller, kanske fotot ger en ledtråd i alla fall till vem som gav honom förslaget..? :wink: Fast den döde var det inte i alla fall.

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 07 maj 2018 22:50

Ren gissning den andre f.v. - Andrei Zhdanov
- som var mycket anti-finsk och helst hade sett Finland som en sovjetrepublik :roll:
Om villkoren vet jag intet :roll:

Varjag

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 08 maj 2018 18:45

varjag skrev:Ren gissning den andre f.v. - Andrei Zhdanov
- som var mycket anti-finsk och helst hade sett Finland som en sovjetrepublik :roll:

Varjag
Nej tyvärr inte Zhdanov, den det handlar om förekom i förkortning på slagfältet :wink:

Angående fredsvillkoren;
Amund skrev: den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag
Ena hårda delen var att den nya gränsen hade hamnat betydligt längre västerut med ytterligare 250000 människor att evakuera, både Lauritsala och Imatra hade blivit sovjetiska. Stort skadestånd, baser både på Hangö och Porkala men förslaget hade ytterligare ett lite väl tufft krav?

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 08 maj 2018 23:46

Amund skrev:

Varjag
Nej tyvärr inte Zhdanov, den det handlar om förekom i förkortning på slagfältet :wink:

Angående fredsvillkoren;
Amund skrev: den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Ena hårda delen var att den nya gränsen hade hamnat betydligt längre västerut med ytterligare 250000 människor att evakuera, både Lauritsala och Imatra hade blivit sovjetiska. Stort skadestånd, baser både på Hangö och Porkala men förslaget hade ytterligare ett lite väl tufft krav?
Byter häst & röstar på ''Järnarslet'' Molotov -som chockerade Paasikivi i Moskva i mars 1944.
Men vet fortfarande inte villkoren ? Porkkala & Hangöbaser, demob av finska armén verkar naturligt men - vet ej? :roll:

Varjag

Amund
Medlem

Inlägg av Amund » 10 maj 2018 08:33

varjag skrev:
Amund skrev:

Varjag

Angående fredsvillkoren;

Byter häst & röstar på ''Järnarslet'' Molotov -som chockerade Paasikivi i Moskva i mars 1944.
Men vet fortfarande inte villkoren ? Porkkala & Hangöbaser, demob av finska armén verkar naturligt men - vet ej? :roll:

Varjag
Nej tyvärr inte han heller. Den jag tänkte på var Voroshilov (KV-vagnar) vars fredsvillkor även innehöll kravet att Röda armén skulle få ockupera Helsingfors, Åland, Åbo, Vasa, Uleåborg och Torneå tills kriget mot Tyskland var över. Dessa lite väl hårda krav blev inte kända förrän efter Sovjetunionens upplösning.

Frågan är fri!

varjag
Medlem

Inlägg av varjag » 10 maj 2018 21:01

Inläggav Amund » mån maj 07, 2018 6:56 pm

Tackar tackar! Ja Adolf hade verkligen nio liv, inte konstigt om hans pistol klickat och han blandat ihop cyanidkapseln med en alvedon. - Nästa fråga:

De flesta känner till att den finske regeringschefen Risto Ryti förband sig att följa Tyskland to the bitter end. Att han kunde avgå och att löftet då inte längre gällde tänkte kanske inte Adolf på, kanske inte heller Stalin – vem vet? Troligen kände man till i Kreml att det fanns ett starkt stöd för en separatfred i Helsingfors även om man lyckades hålla Stalin stången på näset under sommaren.

Fredsförslaget från Molotov i mars -44 ansågs innehålla alltför hårda villkor även om den verkliga orsaken kanhända var den starka tyska närvaron i landet. Hursomhelst, den 21:a juli 1944 lägger en av Stalins närmaste män fram ett förslag till fredsvillkor (hårda sådana)för Finland till Stalin som denne dock tack och lov avvisar.

Vad innehöll detta fredsförslag och vilken hög militär var det som la fram det..?
Nej tyvärr inte han heller. Den jag tänkte på var Voroshilov (KV-vagnar) vars fredsvillkor även innehöll kravet att Röda armén skulle få ockupera Helsingfors, Åland, Åbo, Vasa, Uleåborg och Torneå tills kriget mot Tyskland var över. Dessa lite väl hårda krav blev inte kända förrän efter Sovjetunionens upplösning.
Tack Amund
Du har verkligen avslöjat en lucka i mina kunskaper !

Var - har du läst om detta ?
Den gode Kliment - var ju känd som en bombastisk medlem av Stalinklicken. Men dessa villkor var sannerligen en nyhet för mig......
Klim med Kompisar.jpg
Framfördes de till finska förhandlare - eller strandade hans förslag redan på Stalins ''veto'' ?

(Jag postar detta även på Finlands Historia-tråden då kanske några av våra finska medlemmar kan amplifiera !? )

Varjag