Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Tankspridd » 12 april 2018, 15:44

33rd Infantry Division Acqui ? Bergsinfanteri använt vid öockupation i grekland . Både en novell och en film vid namn Kapten Correli´s mandolin har berört ämnet

https://en.wikipedia.org/wiki/Captain_C ... s_Mandolin
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Achse
https://en.wikipedia.org/wiki/Captain_C ... lin_(film)

Ber om ursäkt på förhand om paranteserna hamnar fel :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 12 april 2018, 18:07

HJ skrev:En rolig fråga, och försöker därför en gissning.

Jag gissar på den tyska erövringen av Leros och Kos och de Dodekanesiska öarna, längst sydost i egeiska havet. Hösten 1943 var Italien, som ockuperade öarna, på väg att kapitulera och det utvecklades en slags kapplöpning om Tyskland eller de allierade skulle besätta öarna, vilket slutade med tysk seger. En slags fond för romanen och filmen kanonerna på Navarone?

/Håkan

Ja, det är rätt. Det är striderna om Leros jag tänker på.

Den elitstyrka som kanske fick ett missvisande namn var LRDG - Long Range Desert Group. I träning inför kommande uppdrag skickades de till Libanons berg och snön där. De var inte heller det enda brittiska förband som tränades där inför strider i Italien och liknande. I Libanon finns det idag en handfull skidorter, och det finns ju en i Israel också.

På Leros skall även ha funnits soldater ur SBS - Special Boat Service, och kanske några commandos. Av tyskarna skall Brandenburgare ha hoppat över ön när de invaderade, och fallskärmssoldater ur 22a luftlandsättningsdivisionen var med och landsteg.

För britterna var väl det med specialförbanden ett misslyckande, och de borde väl ha dragits tillbaka före striderna, så att de istället kunde användas till sådant som de var utbildade till.

Filmerna jag tänkte på var just Kanonerna på Navarone, Mediterraneo, och Kapten Corellis Mandolin (fast den inte handlar om Tolvöarna).

Stridernas småskalighet, och det med förhållandet till italienarna, bidrog nog starkt till kaoset.

När man diskuterade operationerna i Kairo den 8 september bestämde man sig för en första rekognosering på Rhodos. Chefen för SBS, Jellicoe, och en annan som hette Kesterton skulle hoppa, men de kunde inte italienska. En SOE-officer, greve Julian Dobrski, satt vid bordet och sade, "well I happen to speak Italian as fluently as I speak English", och erbjöd sig att hänga med. Och så blev det. När det var dags att hoppa berättade denne att han hade ljugit lite, och faktiskt aldrig hoppat förut :D Så sade han att, ge mig en knuff, om jag tvekar.

Lite så var det kanske med hela kampanjen, och de allierade kunde väl aldrig riktigt bestämma sig för vad de ville göra.

Ett stort problem för dem var att de bara kontrollerade ett enda litet flygfält på Kos, så tyskarna kontrollerade luftrummet.

Flera fartyg sjönk som sagt. Flest människoliv gick förlorade då italienare, som hade blivit tyska fångar, drunknade då britterna sänkte transportfartygen.

:) HJ får styra oss förbi denna underliga soppa av kaos, äventyr, och tragedier i vad som är något av ett semesterparadis.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 12 april 2018, 19:11

Tankspridd skrev:33rd Infantry Division Acqui ? Bergsinfanteri använt vid öockupation i grekland . Både en novell och en film vid namn Kapten Correli´s mandolin har berört ämnet

https://en.wikipedia.org/wiki/Captain_C ... s_Mandolin
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Achse
https://en.wikipedia.org/wiki/Captain_C ... lin_(film)

Ber om ursäkt på förhand om paranteserna hamnar fel :)
:) Det var åtminstone i någorlunda rätt härad.

Jag köpte boken till mamma en jul, men har inte läst den själv. Man kanske skulle låna den av henne.

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Tankspridd » 12 april 2018, 19:38

koroshiya skrev:
Tankspridd skrev:33rd Infantry Division Acqui ? Bergsinfanteri använt vid öockupation i grekland . Både en novell och en film vid namn Kapten Correli´s mandolin har berört ämnet

https://en.wikipedia.org/wiki/Captain_C ... s_Mandolin
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Achse
https://en.wikipedia.org/wiki/Captain_C ... lin_(film)

Ber om ursäkt på förhand om paranteserna hamnar fel :)
:) Det var åtminstone i någorlunda rätt härad.

Jag köpte boken till mamma en jul, men har inte läst den själv. Man kanske skulle låna den av henne.
Jag rekommenderar både boken och filmen :)

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 13 april 2018, 07:08

Tack för en utmärkt fråga!

Det tog mig igenom en del wikisidor får jag erkänna, och jag var nära att svara Acqui Division / Captain Corelli's Mandolin, men det var mer renodlat Italien och Tyskland och jag såg inte hur snöträningen kunde passa in. Men så kom jag att tänka på filmen Kanonerna på Navarone (där de faktiskt är lite snö inblandat. Detaljen att i boken anges huvudpersonen Keith Mallory tillhöra just Long Range Desert Group är inget jag tänkt tidigare).

Tyvärr har jag inte möjlighet att formulera en lika stilig fråga. Så jag nöjer mig att fråga vilket fartyg som syns på bilden?
skuta.jpg
/Håkan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 13 april 2018, 11:37

En fin fråga HJ - men många likadana att välja på.....

Dristar mig tipsa; en framgångsrik romanförfattare tjänstgjorde ombord....han - använde henne som förebild till
sin egen och firade - debutroman. Men så klart under ett annat namn :wink:

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 13 april 2018, 12:09

Det var just den kopplingen som jag tänkte mig skulle leda precis till precis just detta fartyg, och inte något av de många andra i samma klass.

/Håkan

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 13 april 2018, 18:07

Då är vi nog ett snäpp bortom Navarone. HMS Royalist, förebilden för HMS Ulysses av Alistair Mclean.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av HJ » 13 april 2018, 20:57

Helt korrekt och fullständigt svar av stillen, som tar nästa fråga med sista båt från Singapore.

/Håkan

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 13 april 2018, 22:02

Man tackar!
Vi talar alldeles för lite om ergonomi här, därför tänkte jag slå ett slag för just ergonomi.
ergonomiskt.jpg
ergonomiskt.jpg (4.67 KiB) Visad 423 gånger
Nej. allvarligt, det är flygmackapären det handlar om, men nog ser det praktiskt ut, markgubben har möjligen en liten pall att stå på eller ovanligt långa ben.
Egenskaperna som gjorde "ergonomin" möjlig var en bra förövning inför vad som komma skulle.
Så vad var det för mackapär och vilka var dom egenskaperna? Och vad var det som var i antågande?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 13 april 2018, 23:25

Ja vad vi ser - var en
tvaa-dørrars sportkupe.jpg
tvaa-dørrars sportkupe.jpg (72.14 KiB) Visad 416 gånger
- en Bell P-39 (eller P-63?) försedd med - noshjul......som blev universellt med jet-driften senare.
Men - var mycket opraktiskt med propellerdrift - då ''fläkten framtill'' behövde massor av svängrum :D

Det sagt - var P-39 ett av de sämsta jaktplan amrisarna tog i fält - ''easy meat'' för fienden.
Urusla stigprestanda och manöverbarhet.
Japanerna på Nya Guinea betraktade P-39 piloterna, lite grann som amerikanska kamikazes :o

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 14 april 2018, 00:57

Så sant, men faktum är att den var rätt framgångsrik i ryska händer. Problemet var framförallt att den inte hade nån kompressor, men på den ryska fronten var det inte så avgörande, där kubbades man på lägre höjder och eldkraft hade den rackarn, även om ryska piloter klagade på eldhastigheten.
p39_airacobra_nose_by_sceptre63.jpg
Utöver noshjulet så var den en bra testplattform för framtida jetplan med tyngdpunkten bakom cockpit, ett faktum som nog ryska konstruktörer tacksamt tog emot.
Vart ska varjagen flyga oss nu då?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 14 april 2018, 02:56

Tack stillen - och OK, vi stannar i lufthafvet.....och söker namnet på denne
øverste.jpg
øverste.jpg (27.5 KiB) Visad 409 gånger
- som ''skar sina sporrar'' med mycket
høgtflygande -.jpg
høgtflygande -.jpg (62.53 KiB) Visad 409 gånger
planer......

Vem var han?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 15 april 2018, 11:21

Om jag kallar översten för ''Herman Göring's Hovfotograf....''' blir det lättare då?

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 16 april 2018, 08:02

Nej.

Skriv svar