Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 31 oktober 2017, 01:19

Det var nog Amund som hade rätt (men Varjag var också på rätt spår med sin första :D).

När de tyska trupperna under generalöverste Lothar Rendulic drog sig tillbaka från finska Lappland var det den brända jordens taktik som gällde. Sprängning av broar och vägtrummor, bränning av byggnader, förstöring av telefon- och elledningar samt minering och utläggning av försåt ingick i reträttstaktiken. Till stor del var det militärt motiverad, men dels övergick det till tysk övernitiskhet och ren hämnd. Den materiella ödeläggelsen genom Lapplandskriget var ytterst omfattande, totalt förstördes ca 18 000 byggnader, varav 5 900 bostadshus, vartill omkring 750 landsvägs- och järnvägsbroar sprängdes.

Bild

Det är oktober 1944 och fotografen befinner sig på vägen till Muonio. De finska trupperna har den här gången lyckats med att snabbvandra i ödemarken och kringgå den tyska fördröjningspositionen. Under hot att snart bli överflyglade har de tyska trupperna inte hunnit att slutföra jobbet. Eller ens börja här, men under en kortare marschpaus har en bitter och förbannad soldat ändå av ren illvilja orkat gå och försöka bränna ner så mång höstack som han kunde - och han måste ha antänd dem en och en med hjälp av bensin eller fotoge för så lätt brann inte hön efter oktoberregnen! Eller kanske har han fått order från en Feldwebel men han har insett meninglösheten och gjort det minsta möjliga. Vem vet!


Amund har frågan!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 31 oktober 2017, 17:36

Tack Femtiotrean – Inte minst för din eftertänksamma text.

En gång för länge sedan pågick en stor invasion av ett stort område – Invasionsstyrkorna bestod av olika nationaliteter från olika världsdelar liksom även hos försvararna, i båda läger fanns stora lokala enheter som stred för respektive. Strider sker både till lands, till sjöss och i luften och dagen innan anfallen tar sin början har en liten spaningsstyrka som står under befäl av en division som är långt hemifrån, tagit sig över en flod för att spana på fienden. Patrullen utgår från en av deltagarnas barndomshem och man är maskerade. Väl i fiendeland blir man nervösa när huvudstyrkan dröjer och man attackerar och intar en polisstation. Här ser vi hur huvudstyrkan bygger en bro över samma flod:
Brobygge.jpg
Brobygge.jpg (19.2 KiB) Visad 336 gånger
Till sjöss är det strid mellan jagare och kryssare och flygplan från båda sidor understödjer sina trupper. Vår lokale spanare har några timmar senare placerat sig på ett högt tak och spanar därifrån på fiendens ställning genom en fin kikare - Samtidigt har en av motståndarsidans krypskyttar fångat honom och plötsligt krossas glaset i kikaren varvid glasskärvor borrar sig in i mannens vänstra öga och orsakar mycket svåra skador.

Hela kampanjen går vidare och motståndet bryts så sakta ned, en dryg månad senare är slaget över och fienden har kapitulerat.

Frågorna lyder, vilken kampanj handlar det om, alternativt vad är det man invaderar? Och så undrar jag vem den stackars spanaren är som blir så svårt skadad? Han lider svåra kval och det är ett under att han överlever och kan komma under läkarvård så småningom. Hans militära erfarenhet är vid tillfället ganska begränsad men han kommer så småningom att bli en av de mer beryktade frontmilitärerna under 1900-talet.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 31 oktober 2017, 18:14

Hattarna ser ju bekanta ut, så bäst att skynda innan dom vaknar down under. Invasionen av Syrien-Libanon juni -41, och det var där Moshe Dayan skaffade sitt varumärke. Australian 7th var det den här gången.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 31 oktober 2017, 20:09

stillen skrev:Hattarna ser ju bekanta ut, så bäst att skynda innan dom vaknar down under. Invasionen av Syrien-Libanon juni -41, och det var där Moshe Dayan skaffade sitt varumärke. Australian 7th var det den här gången.
:D Jag kan bara buga och bocka för Stillens korrekta svar!
Moshe Dayan.jpg
Moshe Dayan.jpg (8.99 KiB) Visad 321 gånger
Varsågod - Frågan är din!

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 31 oktober 2017, 20:43

Jo jag läste nån gång för länge sen om Dayans förlorade öga, han är ju en person som lätt fastnar i minnet, främst nog tack vare lappen. Wavell förlorade ju sitt vänstra öga vid Ypre i första världskriget, han kanske också skulle kört med lapp och ingjutit lite respekt i Rommel.

Slott brukar dyka upp här i quizen, vilket har vi här och vad hände på det.
slottet.jpg
slottet.jpg (10.47 KiB) Visad 314 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 31 oktober 2017, 21:13

bäst att skynda innan dom vaknar down under
:lol: :lol: :lol:

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 1 november 2017, 10:44

För om några dagar 75 år sen höll det på att gå riktigt illa för enheten som var verksam på slottet. Den gången kom man undan med blotta förskräckelsen, men bara några dagar senare fick man överge stället.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 1 november 2017, 15:34

Gruppen som fick lämna slottet för säkrare mark, det gick sådär, bestod av fransmän och polacker.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 1 november 2017, 22:29

"Seven days after the capture of the Enigma codebooks from U-559, an event occurred at Château des Fouzes in the south of France which threatened to reveal to the Germans that their cipher was compromised. On 6 November 1942 Gustave Bertrand’s ablutions were interrupted by the sound of someone banging on the bathroom door. It was Gwido Langer, who had rushed to tell him that the château was about to be raided. Bertrand ran to the window and looked out. A dark blue van and a black Citroën were moving slowly towards the château. On the van’s roof there was a circular aerial; they were being checked out by German intelligence. Although the French decryption centre was inside what was supposed to be unoccupied France, the codebreakers still had to hide what they were up to, since the German intelligence service was being allowed to operate inside the free zone. As the codebreakers inside the château scurried about frantically hiding all their radio equipment, lookouts watched three men get out of the car and walk to one of the two neighbouring farms. The men then walked over to the other farm. After that, they departed, but not before they had beaten the farmers with rubber truncheons. Bertrand, writing after the war, described what happened next: ‘We waited, watching the horizon from behind the slats of the shutters – more dead than alive.’ Subsequently the van returned three times over the next twenty-four hours, but each time it departed without anyone attempting to enter the château." (from "Enigma: The Battle For The Code (Cassell Military Paperbacks)" by Hugh Sebag-Montefiore)

Så nära var det alltså att gå åt skogen. Gwido Langer och en grupp polska kryptanalytiker blev senare tillfångatagna av tyskarna, men lyckades ljuga sig ur knipan. Eller var det så att dom sa vad dom tyska förhörsledarna ville höra?

https://en.wikipedia.org/wiki/Gwido_Langer

Frågan är fri.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 november 2017, 04:50

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Cadix

Off-topic: det finns en evig konflikt mellan de som vill att det går undan och de som vill ta det i lugnare tempo, mellan dom som bara tänker "Det vet jag inte./Det vet jag men har ingen bra fråga. Nästa!" och de som tänker "Det kan jag kanske klura ut om jag får lite tid på mig.", de som följer passivt och de som åtminstone då och då vill söka svaret, de som ser quiztrådarna på samma sätt som på en TV-frågesport där allt måste hända och komma till slut inom programtiden och de som ser frågorna som en chans att lära inte bara det som frågan handlar om men också det som man kanske kommer på under den kvart man letar efter svaret, de som vågar vägra googla och de som ser googlandet som ett ganska kul och nyttig verktyg osv osv
.
För mig personligen blir quizsporten rätt ointressant om man har, liksom här, i praktiken mindre än en dygn att söka svaret. Då blir man hellre ännu en av de många :roll: fripassagerare som ids inte svara eller ta sig mödan att ta quizzen vidare :roll:

Men kanske borde jag skylla på mig själv för att jag inte genast gjorde en gissning i stil "Vi måste vara i Frankrike. Det måste finnas en anknytning med den tyska ockupationen av den s.k. Vichy Frankrike. Men det fanns ju inga strider - eller har jag kanske fel?" och då hade det hela möjligen inte gått i så förbryllande raskt tempo.

"Rant over."

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 2 november 2017, 10:29

Det ligger mycket i det där Femtiotrean. Den här gången får jag skylla på att jag under eftermiddan igår trodde att jag skulle vara offline resten av veckan, nu blev det som synes inte så. Kanske ska man i en sån situation bara tala om att man blir offline för en kortare tid, några dar är ju trots allt inte en evighet.
Så Femtiotrean, frågan är din.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 november 2017, 12:45

Frågan var ju bra utöver det vanliga och det var liksom synd att den var över innan den knappt hade börjat.

Jag återkommer - men ser gärna att någon annan med en fråga i handen, så att säga, tar tillfället!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 2 november 2017, 21:27

En självutnämnd ''skarprättare''
paa de anklagdes bænk.jpg
paa de anklagdes bænk.jpg (23.37 KiB) Visad 562 gånger
Vem, när och - hur gick det för honom?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 3 november 2017, 12:26

hur gick det för honom?
Mycket illa....
fallbilan.jpg
fallbilan.jpg (56.68 KiB) Visad 394 gånger
:wink: , Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 3 november 2017, 22:03

Han dömdes som -
krigsførbrytare.jpg
krigsførbrytare.jpg (29.74 KiB) Visad 361 gånger
men då hans brott begåtts mot hans egna landsmän - avhöggs hans huvud med tyska metoder....

:wink: , Varjag

Skriv svar