Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
stillen
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inläggav stillen » 01 nov 2017 15:34

Gruppen som fick lämna slottet för säkrare mark, det gick sådär, bestod av fransmän och polacker.

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 01 nov 2017 22:29

"Seven days after the capture of the Enigma codebooks from U-559, an event occurred at Château des Fouzes in the south of France which threatened to reveal to the Germans that their cipher was compromised. On 6 November 1942 Gustave Bertrand’s ablutions were interrupted by the sound of someone banging on the bathroom door. It was Gwido Langer, who had rushed to tell him that the château was about to be raided. Bertrand ran to the window and looked out. A dark blue van and a black Citroën were moving slowly towards the château. On the van’s roof there was a circular aerial; they were being checked out by German intelligence. Although the French decryption centre was inside what was supposed to be unoccupied France, the codebreakers still had to hide what they were up to, since the German intelligence service was being allowed to operate inside the free zone. As the codebreakers inside the château scurried about frantically hiding all their radio equipment, lookouts watched three men get out of the car and walk to one of the two neighbouring farms. The men then walked over to the other farm. After that, they departed, but not before they had beaten the farmers with rubber truncheons. Bertrand, writing after the war, described what happened next: ‘We waited, watching the horizon from behind the slats of the shutters – more dead than alive.’ Subsequently the van returned three times over the next twenty-four hours, but each time it departed without anyone attempting to enter the château." (from "Enigma: The Battle For The Code (Cassell Military Paperbacks)" by Hugh Sebag-Montefiore)

Så nära var det alltså att gå åt skogen. Gwido Langer och en grupp polska kryptanalytiker blev senare tillfångatagna av tyskarna, men lyckades ljuga sig ur knipan. Eller var det så att dom sa vad dom tyska förhörsledarna ville höra?

https://en.wikipedia.org/wiki/Gwido_Langer

Frågan är fri.

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 02 nov 2017 04:50

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Cadix

Off-topic: det finns en evig konflikt mellan de som vill att det går undan och de som vill ta det i lugnare tempo, mellan dom som bara tänker "Det vet jag inte./Det vet jag men har ingen bra fråga. Nästa!" och de som tänker "Det kan jag kanske klura ut om jag får lite tid på mig.", de som följer passivt och de som åtminstone då och då vill söka svaret, de som ser quiztrådarna på samma sätt som på en TV-frågesport där allt måste hända och komma till slut inom programtiden och de som ser frågorna som en chans att lära inte bara det som frågan handlar om men också det som man kanske kommer på under den kvart man letar efter svaret, de som vågar vägra googla och de som ser googlandet som ett ganska kul och nyttig verktyg osv osv
.
För mig personligen blir quizsporten rätt ointressant om man har, liksom här, i praktiken mindre än en dygn att söka svaret. Då blir man hellre ännu en av de många :roll: fripassagerare som ids inte svara eller ta sig mödan att ta quizzen vidare :roll:

Men kanske borde jag skylla på mig själv för att jag inte genast gjorde en gissning i stil "Vi måste vara i Frankrike. Det måste finnas en anknytning med den tyska ockupationen av den s.k. Vichy Frankrike. Men det fanns ju inga strider - eller har jag kanske fel?" och då hade det hela möjligen inte gått i så förbryllande raskt tempo.

"Rant over."

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 02 nov 2017 10:29

Det ligger mycket i det där Femtiotrean. Den här gången får jag skylla på att jag under eftermiddan igår trodde att jag skulle vara offline resten av veckan, nu blev det som synes inte så. Kanske ska man i en sån situation bara tala om att man blir offline för en kortare tid, några dar är ju trots allt inte en evighet.
Så Femtiotrean, frågan är din.

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 02 nov 2017 12:45

Frågan var ju bra utöver det vanliga och det var liksom synd att den var över innan den knappt hade börjat.

Jag återkommer - men ser gärna att någon annan med en fråga i handen, så att säga, tar tillfället!

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 02 nov 2017 21:27

En självutnämnd ''skarprättare''
paa de anklagdes bænk.jpg

Vem, när och - hur gick det för honom?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 03 nov 2017 12:26

hur gick det för honom?

Mycket illa....
fallbilan.jpg

:wink: , Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 03 nov 2017 22:03

Han dömdes som -
krigsførbrytare.jpg

men då hans brott begåtts mot hans egna landsmän - avhöggs hans huvud med tyska metoder....

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 04 nov 2017 23:37

Han hittade en Luftwaffe officersuniform i krigets slutskede och - gjorde en ''Köpenickad''
av privat massmördande under sken att vara - vad han inte var..... :wink:

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 05 nov 2017 21:09

Ingen?
boken om -.jpg

(Bödeln från Emsland) Blev även TV-film......

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 05 nov 2017 22:38

Willi Herold april -45? Har aldrig hört talas om detta förut.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 05 nov 2017 23:25

Amund skrev:Willi Herold april -45? Har aldrig hört talas om detta förut.

Just det - sa Bull.....

https://de.wikipedia.org/wiki/Willi_Herold

https://forum.axishistory.com//viewtopic.php?t=148565

All yours!, Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 06 nov 2017 14:13

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 06 nov 2017 21:06

Tack Varjag!
Tar ett par bombräder som av ett speciellt skäl lever kvar i mångas medvetande ännu idag. :wink:

Bombning pågår.jpg

Förödelse.jpg

Var och när är bilderna från?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inläggav MD650 » 06 nov 2017 21:31

Rom???
-43?????
:)

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"