Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Stödjande medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inläggav varjag » 29 okt 2017 10:08

Tack Amund - men jag ger frågan till

av Femtiotrean » lör okt 28, 2017 10:54 pm

En mycket intressant gissning, men jag ser inte länken mellan Operation Mincemeant och Renault R 4?

- som dumpade svaret i mitt knä :oops:

En svägerska hade just en sån Renault - och jag kände bums igen modellen hade totalt glömt beteckningen - R4 :roll:

Varsågod Femtiotrean!

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 29 okt 2017 13:02

sjalvantandning.jpg

Vad har hänt? Var? När?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 30 okt 2017 11:03

Den lede fienden har djäklats med att bränna ned en massa höskylar..... :D

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 30 okt 2017 11:23

Så ser det ut att vara, det finns inga granatgropar eller spår på att det skulle skett en större brand.

Vi kan väl gissa att årstiden måste vara senhöst.

Vi kan kanske också undra varför ladugårdarna eller vad det nu är för byggnader står fortfarande obrända. Och varför bara de raderna som står närmast staketet (och antagligen vägen) har bränts.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 30 okt 2017 11:58

Hmmm.....ny gränsuppgörelse av ngt slag?

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 30 okt 2017 14:20

Nej, vi är redan och ännu mitt i kriget, Man kan dock säga att "krigen har gått förbi".

PS Jag vill inte påstå att jag har definitiva svar till alla de funderingar som jag gjorde ovan.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 30 okt 2017 18:05

Höhässjor i Norrland är långa (breda) och inte så där på endast en pinne som i exempelvis Tyskland, vet dock inte hur det är däremellan. Tycker taket och granen ser mycket nordiskt ut jämfört med Tyskland och bergen i bakgrunden ser inte ut som Västeuropa. Taklutningen utesluter Västeuropa så jag försöker gaffla in det geografiska läget till ungefär Sverige - Finland.

Vad gäller de nedbrunna stolparna har jag ingen bra gissning, om det är brännmärken efter nedbrunna hässjor kan det ju vara ett resultat av brandbomber eller ett störtat plan, jetplan, V2? Eller kan det vara från en eldkastare, besvikna tyska infanterister som jävlas i norra Finland på väg mot Norge hösten -44?

Är det en telefonledning som syns?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 30 okt 2017 23:33

Vad gäller de nedbrunna stolparna har jag ingen bra gissning, om det är brännmärken efter nedbrunna hässjor kan det ju vara ett resultat av brandbomber eller ett störtat plan, jetplan, V2? Eller kan det vara från en eldkastare, besvikna tyska infanterister som jävlas i norra Finland på väg mot Norge hösten -44?

Är det en telefonledning som syns?

Knepig = Bra fråga :D

Jo säkert en väg med ''lite stängsel'' synligt & telefontråd.....askhögarna efter brunna skylar, artigt ''på plats'' = avsiktligt
avbrända.....

...... ngn (finnarna) har öppnat friare skottfält mot väntad trafik på vägen .....

spekulerar Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 31 okt 2017 01:19

Det var nog Amund som hade rätt (men Varjag var också på rätt spår med sin första :D).

När de tyska trupperna under generalöverste Lothar Rendulic drog sig tillbaka från finska Lappland var det den brända jordens taktik som gällde. Sprängning av broar och vägtrummor, bränning av byggnader, förstöring av telefon- och elledningar samt minering och utläggning av försåt ingick i reträttstaktiken. Till stor del var det militärt motiverad, men dels övergick det till tysk övernitiskhet och ren hämnd. Den materiella ödeläggelsen genom Lapplandskriget var ytterst omfattande, totalt förstördes ca 18 000 byggnader, varav 5 900 bostadshus, vartill omkring 750 landsvägs- och järnvägsbroar sprängdes.

Bild

Det är oktober 1944 och fotografen befinner sig på vägen till Muonio. De finska trupperna har den här gången lyckats med att snabbvandra i ödemarken och kringgå den tyska fördröjningspositionen. Under hot att snart bli överflyglade har de tyska trupperna inte hunnit att slutföra jobbet. Eller ens börja här, men under en kortare marschpaus har en bitter och förbannad soldat ändå av ren illvilja orkat gå och försöka bränna ner så mång höstack som han kunde - och han måste ha antänd dem en och en med hjälp av bensin eller fotoge för så lätt brann inte hön efter oktoberregnen! Eller kanske har han fått order från en Feldwebel men han har insett meninglösheten och gjort det minsta möjliga. Vem vet!

Amund har frågan!

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 31 okt 2017 17:36

Tack Femtiotrean – Inte minst för din eftertänksamma text.

En gång för länge sedan pågick en stor invasion av ett stort område – Invasionsstyrkorna bestod av olika nationaliteter från olika världsdelar liksom även hos försvararna, i båda läger fanns stora lokala enheter som stred för respektive. Strider sker både till lands, till sjöss och i luften och dagen innan anfallen tar sin början har en liten spaningsstyrka som står under befäl av en division som är långt hemifrån, tagit sig över en flod för att spana på fienden. Patrullen utgår från en av deltagarnas barndomshem och man är maskerade. Väl i fiendeland blir man nervösa när huvudstyrkan dröjer och man attackerar och intar en polisstation. Här ser vi hur huvudstyrkan bygger en bro över samma flod:

Brobygge.jpg

Till sjöss är det strid mellan jagare och kryssare och flygplan från båda sidor understödjer sina trupper. Vår lokale spanare har några timmar senare placerat sig på ett högt tak och spanar därifrån på fiendens ställning genom en fin kikare - Samtidigt har en av motståndarsidans krypskyttar fångat honom och plötsligt krossas glaset i kikaren varvid glasskärvor borrar sig in i mannens vänstra öga och orsakar mycket svåra skador.

Hela kampanjen går vidare och motståndet bryts så sakta ned, en dryg månad senare är slaget över och fienden har kapitulerat.

Frågorna lyder, vilken kampanj handlar det om, alternativt vad är det man invaderar? Och så undrar jag vem den stackars spanaren är som blir så svårt skadad? Han lider svåra kval och det är ett under att han överlever och kan komma under läkarvård så småningom. Hans militära erfarenhet är vid tillfället ganska begränsad men han kommer så småningom att bli en av de mer beryktade frontmilitärerna under 1900-talet.

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 31 okt 2017 18:14

Hattarna ser ju bekanta ut, så bäst att skynda innan dom vaknar down under. Invasionen av Syrien-Libanon juni -41, och det var där Moshe Dayan skaffade sitt varumärke. Australian 7th var det den här gången.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 31 okt 2017 20:09

stillen skrev:Hattarna ser ju bekanta ut, så bäst att skynda innan dom vaknar down under. Invasionen av Syrien-Libanon juni -41, och det var där Moshe Dayan skaffade sitt varumärke. Australian 7th var det den här gången.

:D Jag kan bara buga och bocka för Stillens korrekta svar!

Moshe Dayan.jpg

Varsågod - Frågan är din!

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 31 okt 2017 20:43

Jo jag läste nån gång för länge sen om Dayans förlorade öga, han är ju en person som lätt fastnar i minnet, främst nog tack vare lappen. Wavell förlorade ju sitt vänstra öga vid Ypre i första världskriget, han kanske också skulle kört med lapp och ingjutit lite respekt i Rommel.

Slott brukar dyka upp här i quizen, vilket har vi här och vad hände på det.
slottet.jpg

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 31 okt 2017 21:13

bäst att skynda innan dom vaknar down under
:lol: :lol: :lol:

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 01 nov 2017 10:44

För om några dagar 75 år sen höll det på att gå riktigt illa för enheten som var verksam på slottet. Den gången kom man undan med blotta förskräckelsen, men bara några dagar senare fick man överge stället.

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"