Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
patrik blom
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inläggav patrik blom » 06 jul 2017 13:51

Beklagar dröjsmålet!

Jag utsattes för ett anfall av hög feber söndag kväll, som började försvagas i går onsdag och som jag tror är helt avvärjt i morgon fredag.

Varjag har givetvis rätt i allt han skriver som svar på min fråga. Jag skulle dock vilja göra några smärre kompletteringar. Att det fördes två olika, separata krig längs Finlands östgräns från sommaren 1941 vet nog de flesta här, men bland allmänheten är det sämre bevänt. Man hör ofta det felaktiga påståendet att Finland var allierat med Tyskland. Den notoriske Arnstad påstår väl det, t ex. Kunniga personer brukar då påpeka att finnarna var medkrigförande, inte allierade, men jag föreslår att man gör det ännu tydligare genom att säga partiellt medkrigförande. Finland deltog inte alls i striderna på Murmanskfronten, t ex. Jag tycker också att bredvidkrigförande är mer korrekt i Finlands fall än medkrigförande, som låter som att två parter går arm i arm ut i kriget. Partiellt bredvidkrigförande är mitt förslag.

Hitlers stora uppskattning av Finland och dess krigsmakt trots begränsade framgångar ur tysk synpunkt är intressant. Jag tror att Hitler satte mycket stort värde på att ha lyckats (som han såg det) manövrera in en demokratisk stat på sin sida i kriget mot Sovjet och kommunismen, en stat som hade egna, starkt negativa erfarenheter av bådadera. Detta måste han ha sett som en framgång. Alternativet för Finland kunde ju ha varit att förbli neutralt - och hålla sig framme om Tyskland krossade Sovjetunionen. Jag tror att Hitler emellanåt grunnade på hur han skulle kunna utnyttja läget - kanske genom att förmå en företrädare för Finland att vädja till västmakterna att inte utlämna Östeuropas länder till sovjetiskt förtryck. Det var något mer jag tänkte säga, men är lite trött och minns inte just nu.

Varjag har frågan!

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 06 jul 2017 22:24

Tack patrik och ja, din analys av Finlands krigsdeltagande - är helt kongruent med min egen.
Att sedan den sanningen, inte passar in i imbecilla hjärnor som Arnstads - beror på usel påläsning :)

Nästa, handlar om Bedrift - och Belöningen därför......och denne
en graanad generalløjtnant.jpg

Vem var han? Vilken var Bedriften? Och vad - blev Belöningen?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 07 jul 2017 22:26

Om ngn undrar över marskalkstjärnorna på hans axlar.....han fick marskalkgraden, först - efter kriget.....

Frågan - fokuserar på två olika floder. Den ena - var Volga, den andra var Spree :wink:

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 08 jul 2017 12:38

Ingen? Här hans -
...mera bekanta....jpg

fighting face och iklädd sin vanliga björnf***a :wink:

Varjag

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 08 jul 2017 14:19

Tjujkov, känd från Stalingrad och slutstriden i Berlin, men väl också, lite mindre ärorikt, från Soumassalmi. Överlevde både Hitler och Stalin, i det senare fallet hjälpte säkert ett tidigt partimedlemskap.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 08 jul 2017 22:05

stillen skrev:Tjujkov, känd från Stalingrad och slutstriden i Berlin, men väl också, lite mindre ärorikt, från Soumassalmi. Överlevde både Hitler och Stalin, i det senare fallet hjälpte säkert ett tidigt partimedlemskap.

Jajamensan stillen, visst var det Vasily Chuikov, Stalingrads försvarare, kommendant och chef för
62:a Armén där.
Han lär ju ha sagt att - antingen så håller vi Stalingrad - eller så dör vi här !
Sannerligen ''fighting words'' -

Efter Volgaslaget - omdöptes den 62:a armén - till 8:e Gardesarmén.

Och - när ryssarna intog Berlin, var det 8:e Gardesarmén under hans befäl - som stötte fram mot
centrala Berlin, Rikskansliet & Hitlerbunkern......

Och generallöjtnant Chuikov - som mottog General Weidlings tyska kapitulation av staden.

Vad jag menade med frågans formulering & belöning - var att DET - var ingen tillfällighet!

Utan en noggrant regisserad gest - av de koppärrige georgiern i Kreml, Stalin själv........ :wink:

stillen krigar vidare,

Varjag

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 09 jul 2017 11:31

Stalin var noga med detaljerna, säkert ville han sprida gracerna också, inte låta Sjukov, eller Konjev, växa till "himlen".
Så värst krigisk blir jag inte idag jag vill veta lite om freden. Den här gubben spelade en viss roll.
trojan.jpg

Kanske inte så svår att känna igen, men vad var det för märkligt med landets "författning" som gjorde att han fick sån betydelse.

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 10 jul 2017 08:51

Inspiration till "författningen" hade man hämtat från britterna.

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 10 jul 2017 21:20

Yonai heter gubben, japansk amiral och politiker, det har ni säkert räknat ut. Han var den av fyra militärer i regeringen som var redo att acceptera potsdamdeklarationen, men hur skulle man kunna kalla till ett möte med krigskabinettet och rösta om den utan att militären skulle utlösa en regeringskris? Enligt tradition så skulle alla deltagare informeras om mötets ämne i förväg och deltagarna skulle sen innan mötet ange hur dom tänkte rösta. Militären hade i samband med kuppen 1936 sett till skaffa sig möjligheten att utlösa en regeringskris närhelst det behövdes, det var skriven lag och enkelt att expediera, man tog helt enkelt en eller flera av de fyra militärerna i regeringen ur aktiv tjänst och regeringskrisen var ett faktum. "Reglerna" för att sammankalla krigskabinettet däremot var bara praxis och det vet vi ju hur flexibla politiker kan vara i förhållande till sånt. Sagt och gjort man kallade till möte den 9 augusti under förespeglingen att förklara krig mot Sovjetunionen, ett möte som visade sig vara en omröstning om att acceptera potsdamdeklarationen, en omröstning som föll ut 3-3 och gav Hirohito utslagsröst.
Att det här var möjligt berodde på att när Japan bestämde sig för att bli mera västerländskt så tittade man i första hand på britternas författning, som knappt är en författning utan en salig blandning av gamla dokument och just väldigt mycket tradition, funkar bra för ett lustigt folk som britterna.
http://trove.nla.gov.au/newspaper/page/2035053?zoomLevel=1

Frågan är fri.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 10 jul 2017 22:53

Jag lär alltid ngt nytt här!
Tack stillen för den biten - visste jag inte tidigare ☺

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 11 jul 2017 12:35

Churchill hade en mycket god nattsömn, annars hade han aldrig klarat av de svåra krigsåren. I sina memoarer beskriver han dock två händelser under kriget som gjorde att han låg vaken dessa nätter - Vilka två händelser ?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 jul 2017 01:06

Amund skrev:Churchill hade en mycket god nattsömn, annars hade han aldrig klarat av de svåra krigsåren. I sina memoarer beskriver han dock två händelser under kriget som gjorde att han låg vaken dessa nätter - Vilka två händelser ?

Den ena - när han fick nyheten om att HMS's PRINCE OF WALES och REPULSE sänkts av japanerna.....

W.S.C. levde ännu slutet av 1941 - i bergfast ''tro m/1914'' - att slagfartyg var en sorts oövervinnerliga
ICBM's.
Det japanska marinflyget rubbade den tron.....

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inläggav Sarvi » 12 jul 2017 05:50

Var inte den andra när Kreta föll? Ännu en händelse som inte "skulle ske", i enlighet med konventionell visdom.

Amund
Stödjande medlem

Inläggav Amund » 12 jul 2017 07:45

Ett rätt svar var från både Varjag och Sarvi! :)

varjag skrev:
W.S.C. levde ännu slutet av 1941 - i bergfast ''tro m/1914'' - att slagfartyg var en sorts oövervinnerliga
ICBM's.
Det japanska marinflyget rubbade den tron.....

Hans övertro på slagskepp var välkänd och han utnyttjade dem gärna som ett ståndsmässigt transportmedel till sig själv. Vid sitt första möte med Roosevelt reste han till New Foundland ombord på HMS Prince of Wales, ett slagskepp vars befäl han strax innan velat ställa inför krigsrätt för feghet i striden med Bismarck men där Tovey då hotade att avgå.

Churchill låg säkert även bakom envetenheten att förstöra Tirpitz, operationer som det las mycket resurser på.

Sarvi skrev:när Kreta föll? Ännu en händelse som inte "skulle ske", i enlighet med konventionell visdom.

Ja, Freyberg hade ju fått all information om vad tyskarna skulle ta sig till så tyskarna måste verkligen ha framstått som ostoppbara, dessutom hade han i ett tal lovat hela världen att Kreta skulle hållas. Fast man undrar nästan om han inte med sin slagskeppsrädsla kanske oroades mer över Bismarck som samtidigt löpte gatlopp ute på Atlanten?

Först till kvarn - varsågod!

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 jul 2017 12:10

Sarvi - varsego.....

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"