Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 21 juni 2017, 22:10

Tack, MD650!

Här en ny fråga: En person som var verksam i Stockholm under andra världskriget brukade sommartid färdas mellan sin bostad och sin arbetsplats i en kanot, försedd med CD-skylt och specialtillstånd. På vilket sätt var denna person involverad i underrättelseverksamhet?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 23 juni 2017, 12:40

En ledtråd: Personens officiella titel och funktion var Pressattaché.

Glad Midsommar!

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 24 juni 2017, 11:56

Här var det Midsommarstiltje! Men jag ger en ledtråd till: personen ifråga var brittisk medborgare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 24 juni 2017, 22:31

tips -
memoarer.png
memoarer.png (118.81 KiB) Visad 482 gånger

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 25 juni 2017, 19:17

Ett utmärkt tips, kan jag intyga! Men om ingen nappar tills i morgon, betraktar jag det som ett svar.
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 26 gånger.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 26 juni 2017, 16:06

Synd att ingen (som hade lust och möjlighet att svara) kände till den brittiske pressattachén Peter Tennant, som också sades leda beskickningens underrättelseverksamhet. Han bodde på Djurgården och legationen låg vid den bortre delen av Strandvägen, men bara en humoristisk och prestigefri engelsman skulle väl komma på tanken att färdas däremellan i kanot, försedd med CD-skylt (Corps Diplomatique). Han talade perfekt svenska och var, liksom bl a marinattachen Denham, enligt samstämmiga uppgifter mycket trevlig och charmig, vilket möjligtvis var ett tjänsteåliggande, men ledde till att framstående stockholmare nästan slogs om att få bjuda hem dem på luncher och middagar, bjuda med dem på segelturer i skärgården o dyl. Det underlättade säkert kunskapandet om läget i Sverige.

Den bok Varjag visar finns också på svenska, jag har den nånstans men kommer inte på titeln just nu. Jag tyckte kanske att den var lite tråkigt skriven, inte vad jag väntade mig av en omvittnat supertrevlig kille.

Varjags svar i går kallades tips, men eftersom ingen nappade på tipset batraktar jag det nu som ett svar. Varjag har alltså ordet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 26 juni 2017, 23:25

Tack patrik - och ja, du har rätt om ''stiltjen'' här..... :(
Peter Tennant var ju en ganska obekant person för de flesta.
Han var en del en s.k. ''Baker Street Irregulars'' - m.a.o. tillhörde
https://en.wikipedia.org/wiki/Special_O ... _Executive
- som alla tog lätt på krigslagarna och påminner en hel del om James Bond..... :)

Jag kör en annan ''doldis'', före kriget en misslyckad författare med nåt dussin glömda titlar
på sitt samvete - och som kriget '''räddade undan svältdöden'' genom fast anställning och regelbunden -
ehuru mager - avlöning......

Hans glömda krigsinsats, skildrade han i en roman - efter kriget. Som omedelbart blev en klassiker -
i otaliga upplagor och översättningar såldes den i omkring 11 miljoner exemplar ! 8-)

Han blev inte bara berömd, utan förmögen på kuppen - fick råd med
en Bentley med CD-skylt.jpg
en Bentley med CD-skylt.jpg (120.83 KiB) Visad 405 gånger
och - ''levde loppan i alla sina dagar''

Vem var han och vad hette hans genombrottsroman?

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 27 juni 2017, 11:47

Menar du - Varjag . att SOE kallades eller kallade sig ''Baker Street Irregulars''? Det är ju fantastiskt fyndigt, och roligt, och blir för mig ännu ett bevis för att britternas humor inte lät sig hejdas av att det pågick ett krig,

Om någon inte känner till Sherlock Holmes-världen så kan nämnas att det finns - resp fanns - Sherlock Holmes-sällskap på många platser i världen, där Sherlock Holmes-entusiaster ingående diskuterar och studerar Conan Doyle´s skapelser, med en lagom blandning av allvar och humor. T ex var på kroppen Dr Watson egentligen var skottskadad - varom det finns olika uppgifter i olika berättelser. Jag tror det finns eller fanns ett sådant sällskap i Sthlm, kallat The Solitary Cyclists of Stockholm.

Baker Street Irregulars' är eller var det finaste av alla världens Sherlock Holmes-sällskap, och det svåraste av alla att bli medlem i. För att kvalificera sig till medlemskap där måste man ha bedrivit omfattande forskning om Holmes på hög vetenskaplig nivå - men gärna rolig samtidigt, och jag tror t o m att en befintlig medlem måste dö innan någon ny kan väljas in.

Själva namnet lär syfta på de s k gatpojkar som hängde i närheten av Baker Street 221 B och som vid behov och mot en liten dusör kunde anlitas för att t ex överlämna ett meddelande till någon, ta reda på vad någon hade för sig, och mycket annat som kunde behövas i faktabaserat detektivarbete.

Associationerna är rock solid till både gatpojkar - med låga arvoden - och exklusivitet och hög kompetens, till både gediget fältarbete och originell genialitet i detektivsk verksamhet, som vid behov tog sig friheten att bryta mot rådande regler men producerade överlägsna resultat. Och till en tid då det brittiska var överlägset vad som fanns i världen i övrigt.

Fantastiskt fyndigt, my dear Watson.
Senast redigerad av 2 patrik blom, redigerad totalt 28 gång.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 juni 2017, 12:37

Väl rutet patrik :) Vet inte hur väl du behärskar engelska språket - men här SOE-länk på svenska...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Special_O ... _Executive

men mycket av vad dom och Peter Tennant sysslade med var - Jamesbondgrejor - :D

- tillbaka till frågan -

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 27 juni 2017, 13:23

Tack, Varjag!

Ja, där står det ju - Special Operations Executive, SOE, även kallad The Baker Street Irregulars ...

Så nu vet även jag det. Och några fler vet kanske vad denna benämning stod för.

Tillbaka till frågan!

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 27 juni 2017, 21:56

Ett försök att besvara frågan:

Jack Higgins och The Eagle has landed, antagandes att författaren under kriget arbetade med t ex scenarioskrivande rörande hot mot Churchills säkerhet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 juni 2017, 22:29

Ett tips -
kompassros.gif
kompassros.gif (29.3 KiB) Visad 719 gånger
Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 28 juni 2017, 07:15

Med den ledtråden blir det nog Nicholas Monsarrat och hans "The Cruel Sea", som handlar om den fiktiva HMS Compass Rose, en korvett av Flowerklass i eskorttjänst under slaget om Atlanten.

Monsarrat hade själv tjänstgjort i konvojerna under kriget och bakade in många egna erfarenheter. Boken blev sedermera även en film, och tål väl att läsas än idag.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 28 juni 2017, 10:57

Sarvi skrev:Med den ledtråden blir det nog Nicholas Monsarrat och hans "The Cruel Sea", som handlar om den fiktiva HMS Compass Rose, en korvett av Flowerklass i eskorttjänst under slaget om Atlanten.

Monsarrat hade själv tjänstgjort i konvojerna under kriget och bakade in många egna erfarenheter. Boken blev sedermera även en film, och tål väl att läsas än idag.
Rätt svar Sarvi!

Monsarrat skrev The Cruel Sea, baserad på SINA EGNA ikattagelser under Slaget om Atlanten.
På ett, i mitt tycke, ojämförligt jordnära sätt.

Eskortgrupperna, som han tillhörde - var mest baserade i Liverpool, där hans plakett återfinns -
Nicholas_Monsarrat.jpg
Nicholas_Monsarrat.jpg (53.54 KiB) Visad 835 gånger
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Monsarrat

och - borde vara obligatorisk läsning för alla studenter av The Battle of the Atlantic 8-)

Sarvis fråga, Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 28 juni 2017, 18:57

Det Grymma Havet är en av de romaner som jag gärna återvänder till och läser om med jämna mellanrum, nu senast i vintras. Som sagt, klart läsvärd.

Då tar vi en lätt fråga: jag söker en pilot från världskriget med 81 segrar - och som faktiskt är dagsaktuell. Vem tänker jag på och varför är han dagsaktuell?

Skriv svar