Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 23 maj 2017, 12:41

Tack, Amund! Jag lyckades i alla fall komma fram till Réunion själv, resten blev väl närmast ett "samarbete" mellan lärare och elev. Men jag återkommer med en fråga!

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 23 maj 2017, 16:45

Här en ny fråga:

USA fattade ju aldrig något beslut om att delta i andra världskriget, eftersom man blev angripna av Japan och fick krigsförklaringar från Tyskland och Italien. Men faktum är att USA innan dess, trots att det officiellt var neutralt, hade ockuperat delar av en främmande stats territorium, en stat som definitivt var berörd av kriget. Vilken stat gällde det?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 23 maj 2017, 17:29

Danmark, varav Grönland var en del?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 23 maj 2017, 19:15

Ja, och framför allt Island, som inte var självständigt då utan danskt territorium, och som besattes av trupper från det officiellt neutrala USA i mitten av 1941.

Sarvi serverar nästa fråga!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 24 maj 2017, 14:42

Tack! Då söker jag en krig som enligt vissa ska ha varit en proxy-konflikt mellan
IMG_2693.PNG
Och
IMG_2692.PNG
IMG_2692.PNG (68.15 KiB) Visad 387 gånger
?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 25 maj 2017, 12:08

Dags för en ledtråd? Kriget gällde alltså kontroll över oljetillgångar, och det var den blodigaste mellanstatliga konflikten på den aktuella kontinenten under 1900-talet. Dessutom utspelade den sig mellan kontinentens två fattigaste stater.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 25 maj 2017, 13:02

Avser kanske frågan Chaco-kriget mellan Bolivia och Paraguay?
Som anses ''spronsrat'' på vardera sidan av Royal Dutch Shell respective Standard OIl......

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Sarvi » 25 maj 2017, 22:44

Det var precis vad jag for efter, varjag! :) Ett osedvanligt poänglöst krig även för att vara Sydamerika.

Varjag spelar nästa boll.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 25 maj 2017, 23:28

Tack Sarvi, hade ngt om Shell & Chacokriget i bakskallen - men var tvungen googla lite innan jag kom på svaret

Nästa boll - har oxå med olja att skaffa......här toppas tankarna upp på -
en mæktig flotta.jpg
- innan den avseglar för en viktig operation.....

Vi vill veta VAR vi befinner oss och - vad operationen kallades?
Bonus för namnen på de fyra fartygen i bilden !

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 26 maj 2017, 21:09

Båten i förgrunden, ja jag är jämtlänning från början, ser japansk ut, den där blaffan uppe i fören. Nagato kanske, två bössor i varje torn? Midway eller Leyte Gulf, om den senare ska uppladdningen ha varit i Brunei och topografin kan väl kanske se ut så där där, så jag kör Leyte Gulf, men be mig inte nämna alla båtarna på bilden.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gunship » 26 maj 2017, 22:31

Tvärtom gissar jag gärna på båtarna, Nagato i förgrunden sedan systrarna Yamato och Musashi i bakgrunden. Leyte gulf är väl en rimlig gissning, men då är stillen före mig och tur är väl det för jag har ingen fråga ifall det skulle vara rätt...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 26 maj 2017, 23:40

Utmärkt samarbete mellan gunship & stillen!
Båten i förgrunden, ja jag är jämtlänning från början, ser japansk ut, den där blaffan uppe i fören. Nagato kanske, två bössor i varje torn? Midway eller Leyte Gulf, om den senare ska uppladdningen ha varit i Brunei och topografin kan väl kanske se ut så där där, så jag kör Leyte Gulf, men be mig inte nämna alla båtarna på bilden.
jämting eller inte - så har har stillen rätt om Brunei (där oljningen skedde 20:e oktober 1944) och att det handlade om förberedelserna
för försvaret av Filippinerna - vilket ledde till det avgörande Leyte-slaget.
Tvärtom gissar jag gärna på båtarna, Nagato i förgrunden sedan systrarna Yamato och Musashi i bakgrunden. Leyte gulf är väl en rimlig gissning, men då är stillen före mig och tur är väl det för jag har ingen fråga ifall det skulle vara rätt...
Och gunship tar bonuspoängerna! Visst är det NAGATO, YAMATO och MUSASHI. Kryssaren-som ser ut som en kanot bredvid ett
av jätteslagskeppen - var ATAGO som tillsammans med systern MAYA blev de första förlusterna - torpederade & sänkta av de
amerikanska ubåtarna DACE & DARTER redan den 23:e i Palawanpassagen....

Bara operationens namn kvar - '' Vi vill veta - vad operationen kallades? '' :wink:

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 27 maj 2017, 00:20

Har sett flera varianter Sho, Sho 1, Sho-go och Sho-go1, nån gemensam nämnare är väl "seger". Nagato ingick väl i styrkan som skulle anfalla direkt mot Leyte Gulf, rörigt slag det där med alla luringar runt om, undrar om japsen själva hade koll?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 27 maj 2017, 00:33

stillen skrev:Har sett flera varianter Sho, Sho 1, Sho-go och Sho-go1, nån gemensam nämnare är väl "seger". Nagato ingick väl i styrkan som skulle anfalla direkt mot Leyte Gulf, rörigt slag det där med alla luringar runt om, undrar om japsen själva hade koll?
Sho-1 - rätt! Det fanns två andra...Sho-2 och Sho-3 - beroende på vilket det amerikanska angreppsmålet skulle bli. (Formosa eller
Aleuterna)
Sho-1, mest troligt fall - gällde Filippinerna. Och ''Sho'' betydde mycket riktigt ''Seger''.

Men trots allt det sjå japanerna hade med Sho - blev det den kejserliga flottans största nederlag ngnsin...... :roll:

Efter Leyteslaget, var japanska flottan utslagen - som maktfaktor och krigsutgången var given.

stillen till rorskulten!

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 27 maj 2017, 00:56

grusgrop.jpg
Vi befinner oss i en europeisk huvudstad långt före WW2, bilden är dock av betydligt senare datum, två personer, båda stora namn under WW2, men långt ifrån jämlika om man säger så, tar in på ett hotell, beläget i grusgropens vänstra hörn, med tvivelaktigt rykte. Vilken huvudstad, årtal och vad hette personerna, bonus för namnet på hotellet med tvivelaktigt rykte.

Skriv svar