Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Stighult
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inläggav Stighult » 12 maj 2017 22:05

varjag skrev:Aha....Tack Stighult!

– Officer (OffTyskÖO)
:idea:

Säkert en ''grötmadulj'' som kunde fötrtjänas - enbart genom att stå välkomnande på kajkant.... :D

mvh, Varjag

Vet ju inte om jag hittat rätt stins, men han var ju ryttmästare. :roll:

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 12 maj 2017 22:46

varjag skrev:
I augusti 1942 blir von Horn chef för järnvägsstyrelsens militärbyrå. Som sådan är han med och organiserar såväl permittenttrafik som ......

Engelbrechtdivisionen kom väl sommaren 1943.....passar tidsschemat -

Varjag

För en enda, oerhört sällsynt gångs skull minns du fel, Varjag. Engelbrechtdivisionen transporterades genom Sverige sommaren 1941. Du kanske tänkte på att permittenttrafiken genom Sverige upphörde sommaren 1943.

Frågan är om von Horn hade någon annan befattning med de militära järnvägstransporterna innan han blev chef. Jag har för mig att han var inblandad i de hemliga mobiliserings- och uppmarschtransporterna efter den 9 april 1940, direkt efter att Sverige lovat Tyskland att inte företa några mobiliserings- och uppmarschåtgärder.

Jag minns att jag köpte von Horns memoarer antikvariskt vid ett tidigare tillfälle då vi diskuterade dessa frågor, men hittar den inte just nu. Den fråga jag ställer i föregående stycke lär ju besvaras där.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 12 maj 2017 23:01

av patrik blom » fre maj 12, 2017 10:46 pm

varjag skrev:

I augusti 1942 blir von Horn chef för järnvägsstyrelsens militärbyrå. Som sådan är han med och organiserar såväl permittenttrafik som ......

Engelbrechtdivisionen kom väl sommaren 1943.....passar tidsschemat -

Varjag

För en enda, oerhört sällsynt gångs skull minns du fel, Varjag. Engelbrechtdivisionen transporterades genom Sverige sommaren 1941. Du kanske tänkte på att permittenttrafiken genom Sverige upphörde sommaren 1943.

Äsch, Dubbelt Äsch..... (citat;Stora Stygga Vargen)

Min hjärnsläppa :oops:
Tack f påpekandet patrik

Varjag

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 12 maj 2017 23:04

Stighult skrev:patrik blom, jag hittade en bild på en "gammal" uniform. Tror vi kan enas om att det är samma blaffa. :)
https://digitaltmuseum.se/021026512131/ ... ant%22&i=0
032waW2V48tL.jpg

Tar sig det här, kanske samma rock;
https://digitaltmuseum.se/011023032522/ ... sistent%22
04TzRVdkaJ.jpg

Tack för dessa bilder! Den första uniformen är ju fantastiskt elegant, och "gradbeteckningarna" på vänsterärmen måste ha imponerat stort på dåtidens allmänhet. Järnvägens gyllene vingar och hjul stod ju väldigt länge för höjden av modernitet.

Det är nog fullt möjligt att den andra bilden visar samma uniformsrock som personen bar som talade med (eller lyssnade till) general Engelbrecht vid färjeläget i Hälsingborg. Länge fanns det bara en Militärassistent, och en nytillträdd ville naturligtvis ha en ny, måttsydd rock. Föregångarens lite slitna rock hängdes nog in i en garderob och fick hänga där tills någon arkivariskt intresserad tog hand om den

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 12 maj 2017 23:15

Stighult skrev:
patrik blom hjälpte oss in på Militärassistent så om ingen kommer på något tycker jag patrik blom tar över frågan.

Om ingen invänder så ställer jag en fråga i morgon.

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 13 maj 2017 13:39

Här en ny fråga:

När man diskuterar militära transporter på järnväg tas den s k permittenttrafiken (av obeväpnade tyska soldater på väg till eller från permisson i hemlandet) genom Sverige ofta upp. Jag bedömer att permittenttågen hade kunnat ersättas av två fartyg som gick i skytteltrafik mellan Oslo och Århus eller annan dansk hamn. Jag tror alltså att trafiken hade liten militär betydelse men måste ha uppfattats som förnedrande av många svenskar. Som jag ser det var permittenttrafiken från tysk sida främst ett uttryck för Tysklands stormaktsprestige och från svensk sida av acceptans av Tysklands faktiska stormaktsställning. När Sverige stoppade permittenttrafiken i augusti 1943 var det också en markering av att Tysklands ställning var försvagad.

Men permittenttrafiken genom Sverige har diskuterat mycket. Betydligt mindre har man diskuterat den tyska permittenttrafiken genom ett annat europeiskt, då neutralt land. Många känner inte ens till att det förekom några andra tyska permittentresor genom neutralt territorium än de genom Sverige. Men det gjorde det. Genom vilket land?

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 14 maj 2017 12:02

Ledtråd:

Det land jag frågar om, det andra land där det förekom tysk permittenttrafik, uppfattade den tyska framställningen härom som något positivt. Till skillnad från hur motsvarande tyska framställning uppfattades i Sverige.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 14 maj 2017 21:54

Gissar att patriks finurliga fråga orsakat en del mjällavfall bland dom som tacklat den.... :D

Landet - var Finland.
Som hade neutral status mars 1940 - till juni 1941. Tyskarna transiterade till & från Nordnorge via hamnarna
Uleåbord, Kemi och Vasa - till Rovaniemi med jvg och därifrån med lastbilar till Norge.....

Varjag

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 15 maj 2017 12:33

varjag skrev: Gissar att patriks finurliga fråga orsakat en del mjällavfall bland dom som tacklat den.... :D

Varjag

Tack för det, Varjag!

Varjags svar är naturligtvis alldeles korrekt. Vad man möjligen kan tillägga är att Sovjetunionen en tid efter Moskvafreden i mars 1940 satte i system att trakassera finnarna genom att lägga sig i deras inre angelägenheter, givetvis med hjälp av de finska kommunisterna. I Finland uppfattade många detta som en förövning till ett nytt angrepp med syfte att slutligen förvandla Finland till en sovjetrepublik. Paasikivi skriver i sina memoarer att han upplevde denna period som "att sitta på randen till en vulkan". Framåt hösten upphörde de sovjetiska trakasserierna och då kom också Tysklands framställning om att få transitera permittenter till och från Nordnorge genom Finland. Det var första gången sedan krigsutbrottet - eller rättare sagt sedan Molotov-Ribentroppakten -som Tyskland visade något positivt intresse för Finland, vilket i det läget, förståeligt nog, uppskattades av den finländska ledningen. Permittenttransporterna hemlighölls, men allmänheten i Finland fick snart klart för sig att det fanns tyska soldater i landet, vilket man klart föredrog framför risken att få in ryska soldater i landet. I Finland uppfattade många då situationen så att det i princip var dessa två alternativ man hade att välja mellan.

Varjag får ingen permission, utan ställer nästa fråga!

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 15 maj 2017 22:02

första gången sedan krigsutbrottet - eller rättare sagt sedan Molotov-Ribentroppakten -som Tyskland visade något positivt intresse för Finland, vilket i det läget, förståeligt nog, uppskattades av den finländska ledningen. Permittenttransporterna hemlighölls, men allmänheten i Finland fick snart klart för sig att det fanns tyska soldater i landet, vilket man klart föredrog framför risken att få in ryska soldater i landet. I Finland uppfattade många då situationen så att det i princip var dessa två alternativ man hade att välja mellan.

Den mycket hårda freden som Stalin dikterade Finland till i mars 1940 - lämnade inte Finland mycket val........
När ryssarna fick nys om de tyska rörelserna genom Finland, krävde Stalin bums - liknande transiträttigheter till den sovtjetiska
Hangöenklaven som finnarna tvingats ''leasa'' till Sovjet på 30 år (! 8O ) I praktiken en bolsjevikisk militärbas i Finlands hjärtland!
Hanko-Bengtskar-Map.jpg

Dessutom, var den sovjetiska framfarten i de ''annekterade'' Estland, Lettland och Litauen ett skrämmande exempel på sovjetisering....
Arresteringar, deporteringar och avrättningar - total likriktning enligt värsta terrormodell.
Och en klar signal till Finland, hur Stalin tänkt sig underkuva finnarna på samma sätt..... :roll:

Fråga kommer, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 16 maj 2017 02:36

Tack för frågan patrik - nästa ett territorialbråk >
Och en ovanlig händelse - i samband med
en solførmørkelse -.jpg

på denna plats....
En Royal Navy ''sloop'' -
numera museiskepp....jpg

- öppnar eld ''för om bogen'' mot denna
amerikanska kanonbaat.jpg

- amerikanerna ''besvarade elden....'' :o

Vilken plats och när frågas? Bonus för fartygens namn.......!

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 16 maj 2017 23:44

Hela bråket handlade tydligen om ''den bästa ankarplatsen'' på
en atoll.jpg

i Stilla Ossianen.........

När den brittiska båten anlände - fann dom den ideala ankarplatsen - redan upptagen av ''the bloody Yankees....''
Och tog till kanonen för att visa sitt missnöje.
The bloody Yankees - blev inte svaret skyldig - ''those dam'n Limeys think they own the world....!''
(vilket dom ju faktiskt gjorde.... :lol: ) Atollen var - brittiskt territorium......

Incidenten avlöpte dock utan blodsutgjutelse :thumbsup:

? Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 18 maj 2017 22:24

...det inträffade 1937 - vilket ju enligt Skalmans ''nya tideräkning'', var under 2:a världskriget :D

Varjag

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 19 maj 2017 22:17

Ajajaj, 1937 dvs under "Andra världskrigets upptakt", det är väl därför jag inte kunnat hitta incidenten i några krigshistoriska texter. Men det ska bli väldigt intressant att få veta var den inträffade, och vad som i övrigt finns att berätta!

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 20 maj 2017 01:05

......texten till bild no.1 - bör tipsa -
Astronomer & andra stjärntittare söker alltid ''total förmörkelse'' och denna lilla plätt upplevde just det den 8:e juni det året :wink:

Varjag

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"