Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 12 maj 2017, 13:28

Henrik Wrede verkar ha rätt titel och under rätt period, men lik nja. :)
index.jpg
index.jpg (7.18 KiB) Visad 487 gånger

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 12 maj 2017, 14:30

Hittade en Ragnar Sixten Govert Kempff som tydligen var förste militärassistent och officer. Hade tydligen i alla fall något med tåg och tyskar att göra.
http://runeberg.org/transit2/0170.html
Men hittar ingen bild på karln. Så ingen aning.

patrik blom hjälpte oss in på Militärassistent så om ingen kommer på något tycker jag patrik blom tar över frågan.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 12 maj 2017, 14:53

Skulle kunna vara rätt person.

http://www.tjelvar.se/biografica/akter-1/836.htm


/ currahee
Bilagor
836.jpg
836.jpg (21.33 KiB) Visad 474 gånger

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 12 maj 2017, 15:06

currahee skrev:Skulle kunna vara rätt person.


/ currahee
Bilden är på brodern. ;)

Kempff, Ragnar Sixten Govert (1893‒1947), major. Född 17 september 1893. Underlöjtnant vid Norr
-lands dragonregemente 1914. Löjtnant 1918. Andre adjutant vid VI. arméfördelningen 1924. Ryttmästare
1928. Förste militärassistent Järnvägsstyrelsen 1937. Major 1939. Avliden 16 oktober 1947 i Stockholm.
Utmärkelser
: RSO, RVO, OffTyskÖO

Är den jag är ute efter. 8-)
.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 12 maj 2017, 22:07

Utmärkelser
: RSO, RVO, OffTyskÖO
Svärds-och Vasaordnar. Men vad tusan är OffTyskÖO ???

Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 12 maj 2017, 22:40

varjag skrev:
Utmärkelser
: RSO, RVO, OffTyskÖO
Svärds-och Vasaordnar. Men vad tusan är OffTyskÖO ???

Varjag
3.1. Källor och problem
Tysk statistik gör gällande att 340 svenskar mottog Tyska örnens orden 1937‒1943. Detta i form av sex
storkors, 31 förtjänstekors med kraschan, 97 av första klass, 63 av andra klass, 102 av tredje klass samt
41 medaljer. Någon komplett förteckning över dessa svenska mottagare är idag inte känd men med hjälp
av olika svenska källor kan dessa till viss del identifieras. Svenska officers- och underofficersrullor inne
-
håller i regel uppgifter om de utmärkelser som svenska militärer mottagit och i dessa kan ett större antal
mottagare hittas. Dessa rullor innehåller emellertid endast uppgifter om mottagare inom den svenska
försvarsmakten. Svenska biografiska lexikon kan till viss del användas för att hitta civila mottagare, detta
såvida utmärkelser finns noterade. Dock innehåller dessa biografiska lexikon endast personer av intresse
för läsarna och med all sannolikhet är mörkertalet stort.
I både militära rullor och biografiska lexikon används svenska beteckningar på de olika graderna av
Tyska örnens orden. Dessa beteckningar varierar och gör att det ibland är svårt att identifiera vilken grad
av Tyska örnens orden som mottagaren egentligen fick. Bland dessa förekommer:
– Storkorset (StkTyskÖO)
– Riddare (RTyskÖO)
– Storofficer (StOffTyskÖO)
– Riddare av 1 klassen (RTyskÖO1kl)
– Kommendör (KTyskÖO)
– Riddare av 3 klassen (RTyskÖO3kl)
– Kommendör av 2 klassen (KTyskÖO2kl)
– Riddarförtjänstekorset (Rftjk till TyskÖO)
– Officer (OffTyskÖO)
– 3 klassen (TyskÖO3kl)

http://doczz.net/doc/7111415/bel%C3%B6nade-av-hitler

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 12 maj 2017, 22:51

Aha....Tack Stighult!
– Officer (OffTyskÖO)
:idea:

Säkert en ''grötmadulj'' som kunde fötrtjänas - enbart genom att stå välkomnande på kajkant.... :D

mvh, Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Stighult » 12 maj 2017, 23:05

varjag skrev:Aha....Tack Stighult!
– Officer (OffTyskÖO)
:idea:

Säkert en ''grötmadulj'' som kunde fötrtjänas - enbart genom att stå välkomnande på kajkant.... :D

mvh, Varjag
Vet ju inte om jag hittat rätt stins, men han var ju ryttmästare. :roll:

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 12 maj 2017, 23:46

varjag skrev:
I augusti 1942 blir von Horn chef för järnvägsstyrelsens militärbyrå. Som sådan är han med och organiserar såväl permittenttrafik som ......
Engelbrechtdivisionen kom väl sommaren 1943.....passar tidsschemat -

Varjag
För en enda, oerhört sällsynt gångs skull minns du fel, Varjag. Engelbrechtdivisionen transporterades genom Sverige sommaren 1941. Du kanske tänkte på att permittenttrafiken genom Sverige upphörde sommaren 1943.

Frågan är om von Horn hade någon annan befattning med de militära järnvägstransporterna innan han blev chef. Jag har för mig att han var inblandad i de hemliga mobiliserings- och uppmarschtransporterna efter den 9 april 1940, direkt efter att Sverige lovat Tyskland att inte företa några mobiliserings- och uppmarschåtgärder.

Jag minns att jag köpte von Horns memoarer antikvariskt vid ett tidigare tillfälle då vi diskuterade dessa frågor, men hittar den inte just nu. Den fråga jag ställer i föregående stycke lär ju besvaras där.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 13 maj 2017, 00:01

av patrik blom » fre maj 12, 2017 10:46 pm




varjag skrev:


I augusti 1942 blir von Horn chef för järnvägsstyrelsens militärbyrå. Som sådan är han med och organiserar såväl permittenttrafik som ......


Engelbrechtdivisionen kom väl sommaren 1943.....passar tidsschemat -

Varjag

För en enda, oerhört sällsynt gångs skull minns du fel, Varjag. Engelbrechtdivisionen transporterades genom Sverige sommaren 1941. Du kanske tänkte på att permittenttrafiken genom Sverige upphörde sommaren 1943.
Äsch, Dubbelt Äsch..... (citat;Stora Stygga Vargen)

Min hjärnsläppa :oops:
Tack f påpekandet patrik

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 13 maj 2017, 00:04

Stighult skrev:patrik blom, jag hittade en bild på en "gammal" uniform. Tror vi kan enas om att det är samma blaffa. :)
https://digitaltmuseum.se/021026512131/ ... ant%22&i=0
032waW2V48tL.jpg

Tar sig det här, kanske samma rock;
https://digitaltmuseum.se/011023032522/ ... sistent%22
04TzRVdkaJ.jpg
Tack för dessa bilder! Den första uniformen är ju fantastiskt elegant, och "gradbeteckningarna" på vänsterärmen måste ha imponerat stort på dåtidens allmänhet. Järnvägens gyllene vingar och hjul stod ju väldigt länge för höjden av modernitet.

Det är nog fullt möjligt att den andra bilden visar samma uniformsrock som personen bar som talade med (eller lyssnade till) general Engelbrecht vid färjeläget i Hälsingborg. Länge fanns det bara en Militärassistent, och en nytillträdd ville naturligtvis ha en ny, måttsydd rock. Föregångarens lite slitna rock hängdes nog in i en garderob och fick hänga där tills någon arkivariskt intresserad tog hand om den

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 13 maj 2017, 00:15

Stighult skrev:
patrik blom hjälpte oss in på Militärassistent så om ingen kommer på något tycker jag patrik blom tar över frågan.
Om ingen invänder så ställer jag en fråga i morgon.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 13 maj 2017, 14:39

Här en ny fråga:

När man diskuterar militära transporter på järnväg tas den s k permittenttrafiken (av obeväpnade tyska soldater på väg till eller från permisson i hemlandet) genom Sverige ofta upp. Jag bedömer att permittenttågen hade kunnat ersättas av två fartyg som gick i skytteltrafik mellan Oslo och Århus eller annan dansk hamn. Jag tror alltså att trafiken hade liten militär betydelse men måste ha uppfattats som förnedrande av många svenskar. Som jag ser det var permittenttrafiken från tysk sida främst ett uttryck för Tysklands stormaktsprestige och från svensk sida av acceptans av Tysklands faktiska stormaktsställning. När Sverige stoppade permittenttrafiken i augusti 1943 var det också en markering av att Tysklands ställning var försvagad.

Men permittenttrafiken genom Sverige har diskuterat mycket. Betydligt mindre har man diskuterat den tyska permittenttrafiken genom ett annat europeiskt, då neutralt land. Många känner inte ens till att det förekom några andra tyska permittentresor genom neutralt territorium än de genom Sverige. Men det gjorde det. Genom vilket land?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 14 maj 2017, 13:02

Ledtråd:

Det land jag frågar om, det andra land där det förekom tysk permittenttrafik, uppfattade den tyska framställningen härom som något positivt. Till skillnad från hur motsvarande tyska framställning uppfattades i Sverige.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 14 maj 2017, 22:54

Gissar att patriks finurliga fråga orsakat en del mjällavfall bland dom som tacklat den.... :D

Landet - var Finland.
Som hade neutral status mars 1940 - till juni 1941. Tyskarna transiterade till & från Nordnorge via hamnarna
Uleåbord, Kemi och Vasa - till Rovaniemi med jvg och därifrån med lastbilar till Norge.....

Varjag

Skriv svar