Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 7 maj 2017, 00:10

Helt OT.....

[quote]av patrik blom » lör maj 06, 2017 12:39

..... kanske inte vistats vid något svenskt universitet där man kan stifta bekantskap med den svenska akademiska spextraditionen.
spexen oftast handlar om historiska gestalter, som man driver respektlöst med......

Jodå patrik - spex och drivande med ''gestalter...''' minns man nog
Dubbelgøken.jpg
Dubbelgøken.jpg (5.74 KiB) Visad 636 gånger

- men numera tycks PC - slagit ut spexen.....någon kan ju känna sig ''träffad'' - och anmäla för förtal 8O 8O 8O Oh fasa!

Det enda universitet jag studerat vid - är Hard Knox :wink:

End OT

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 7 maj 2017, 20:33

...det hände i Västafrika...... :wink:

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 8 maj 2017, 21:14

Jag får offra mig och svarar Dakar september -40. Problemet är att jag är inte precis mästare på slagskepp och ubåtar, hade lite tur med Mountbattens jagare för ett tag sen, men här vet jag bara Resolution som namn på slagskeppet som fick bogseras iväg till Kapstaden. Men operationen var väl mest ett bakslag för De Gaulle, självförvållat enligt Churchill som i fortsättningen var lite försiktigare med att dela information med honom. Fransmännen var lite väl öppna med vad dom visste, bl.a. ska ett antal franska officerare ha skålat, helt öppet, för Dakar på en restaurang i Liverpool.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 maj 2017, 21:40

stillen skrev:Jag får offra mig och svarar Dakar september -40. Problemet är att jag är inte precis mästare på slagskepp och ubåtar, hade lite tur med Mountbattens jagare för ett tag sen, men här vet jag bara Resolution som namn på slagskeppet som fick bogseras iväg till Kapstaden. Men operationen var väl mest ett bakslag för De Gaulle, självförvållat enligt Churchill som i fortsättningen var lite försiktigare med att dela information med honom. Fransmännen var lite väl öppna med vad dom visste, bl.a. ska ett antal franska officerare ha skålat, helt öppet, för Dakar på en restaurang i Liverpool.
Här har man precis satt sig vid datorn med ett sista tips i fingerspetsarna och hittar stillens utmärkta svar :thumbsup:

Visst var det, det totalt misslyckade invasionsförsöket av Senegal av de Gaulle's ''Fria Fransmän'' kallat Operation Menace.
Varunder HMS RESOLUTION blev svårt skadat av en torped från de franska ubåten Bévéziers.
Slagskeppet BARHAM tog ''en kyss'' från kustbatteriet på Gorée Island - och general de Gaulle själv, i motorbarkass p.v. att
landa i Dakar - möttes av skarpa skott. Och fick snöpligen vända om med svansen mellan benen...l

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Dakar

stillen förvillar oss med nästa fråga......

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 8 maj 2017, 23:30

Dakar får väl trots allt ses som en billig läxa för britterna, lita inte på en så lös organisation som De Gaulles fria fransmän.
Nå här kommer en fråga och det blir så klart en om kryptosäkerhet.
Att Luftwaffe hade den i särklass slappaste inställningen i fråga om kryptosäkerhet har vi redan avhandlat, Kreta, att Kriegsmarine var vassast är ingen nyhet, så var det med naturnödvändighet i dom flesta krigsmakter. Men även den bäste kan röra till det, t.o.m. med stöd från etablerat vetande i frågan. Dönitz lyckades röra till det, genom att intoducera två extra kryptorutiner för ubåtarna så sträckte han i själva verket ut en hjälpande hand till Turing och grabbarna vid Bletchley Park. Tanken var att undvika en fara för ubåtarna som inte i sig var kryptorelaterad. Den gemensamma nämnaren för rutinerna var ett kort tyskt ord, vilket var ordet?

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 9 maj 2017, 21:13

Man gjorde det här för att försvåra pejling av ubåtarna.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 maj 2017, 00:51

Kurzfunk

?, Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 10 maj 2017, 10:19

Ännu kortare kurz, som var den gemensamma nämnaren för Wetterkurzschlüssel och Kurzsignalheft. Den förra användes alltså för väderrapporter där väderdata kodades med bokstäver. Nu hade ju det varit alldeles utmärkt om man stannat vid det, aber warum etwas einfach machen wenn man es so schön kompliziert machen kann? Man krypterade meddelandet på enigman, med samma dagliga nyckel som gällde för normala meddelanden. Det här gav utmärkta cribs för Turings bomber och eftersom BP hade tillgång till kodboken och dessutom kunde läsa samma data återutsänt via ett annat enklare system var det en smal sak att få fram dagens enigmanyckel, t.o.m. om väderrapporten var sänd med enigman i trerotorsläge efter att man hade lagt till den fjärde rotorn. Kurzsignalheft var kortkoder för speciella situationer, t.ex. en observation av allierat flyg som behövde sändas ut och sen snabbt dyka och kunde lösas på liknande sätt. Tyska kryptanalytiker insåg i.o.f.s. att enigman kunde knäckas med cribs, men kom till slutsatsen att det skulle behövas en maskin stor som ett hus. Turings bomber var stora, men långt ifrån stora som hus och Wetterkurzschlüssel blev en rejäl bjudning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Weather_Cipher

varjag kör en kort fråga.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 maj 2017, 12:23

Tack stillen

En ytterst blygsam invasionsstyrka - i ett par
piroger.jpg
piroger.jpg (65.39 KiB) Visad 567 gånger
under befäl av - en general......landstiger och erövrar
en  liten skithamn -.jpg
en liten skithamn -.jpg (132.41 KiB) Visad 567 gånger
8O - jo staden kapitulerar....och generalen avsänder snart några tågvagnar av lokala
kolonialtrupper.jpg
kolonialtrupper.jpg (13.15 KiB) Visad 567 gånger
- mot ''huvudstaden''. Som också prompt kapitulerar :lol:

Vem var generalen? Vilken var ''skithamnen'' och när hände det?

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 10 maj 2017, 13:02

General är kanske en lätt överdrift - fransmannen Jacques-Philippe Leclerc de Hauteclocque var blott kapten när han fick uppdraget av General de Gaulle att erövra Kamerun. Vilket han också gjorde i slutet av augusti 1940 - med 22 mannar i piroger landade de i "skithamnen" Douala".

Det tyckte tydligen Leclerc var mycket bra gjort och för att inte behandlas under sitt värde tog han egenmäktigt och -händigt och satte ett fjärde streck på uniformen - och blev huxflux så till överste...Sedan traskade de vidare mot huvudstaden Yaoundé och övertygade landets Vichy insatta makthavare att byta sida - vilket de också gjorde...

Generalmajor blev han 1941 om jag inte tar fel...

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 maj 2017, 13:15

sveahk skrev:General är kanske en lätt överdrift - fransmannen Jacques-Philippe Leclerc de Hauteclocque var blott kapten när han fick uppdraget av General de Gaulle att erövra Kamerun. Vilket han också gjorde i slutet av augusti 1940 - med 22 mannar i piroger landade de i "skithamnen" Douala".

Det tyckte tydligen Leclerc var mycket bra gjort och för att inte behandlas under sitt värde tog han egenmäktigt och -händigt och satte ett fjärde streck på uniformen - och blev huxflux så till överste...Sedan traskade de vidare mot huvudstaden Yaoundé och övertygade landets Vichy insatta makthavare att byta sida - vilket de också gjorde...

Generalmajor blev han 1941 om jag inte tar fel...

Hans K
Det är verkligen trevligt hälsa sveahk välkommen här och - inte oväntat med perfekt rätt svar på (vad jag tyckte en knepig...) fråga :)

Detta var också den allra första ''fria franska'' erövringen av en fransk koloni under kirget.

sveahk ''tågar vidare'' !

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 10 maj 2017, 16:30

Tack för det - och vi tågar och båtar vidare med en bild av en tysk Ritterkreuzare som här är i glatt samspråk med en svensk militär...
gen.jpg
gen.jpg (70.82 KiB) Visad 548 gånger
Kanske inte alltför svårt...men vem var han, tysken?

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 maj 2017, 23:50

Ingen aning....men tittar på den svenske militären's hållning, ridspö och stövlar.
Kan han vara - ''arvprinsen'' ?

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 11 maj 2017, 11:01

varjag skrev:Ingen aning....men tittar på den svenske militären's hållning, ridspö och stövlar.
Kan han vara - ''arvprinsen'' ?

Varjag
Svar: är inte 100-% säker...men, tror som varjag att det är arvprinsen som på bilden hälsar den höga tyska militären välkommen. Vidare "tror" jag att det är i Helsingborg vid färjestället som det sker - och båten är "troligtvis" S/S Helsingborg tillhörig HH-färjorna.

Tysken VET jag däremot vem det är...och det är just frågan - vem är det?

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 maj 2017, 12:21

Tack sveahk - Helsingborgbiten ser man på färjans sidomålning, men tysken - No Idea ☻
Det handlar om transito/permittenttrafiken - är allt jag kan bidra med......

Varjag

Skriv svar