Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 2 maj 2017, 23:10

Nästa - har delvis koppling till patriks f.g. fråga......
Året 1940 - såg ju storskalig inskeppning och flykt undan den tyska stormfloden i Europa -
Här gäller det att kombinera tre krönta huvuden med tre olika skepp som förde dessa i säkerhet'.

Vi söker tre personnamn - och tre fartygsnamn.......
kunglig transport.jpg
kunglig transport.jpg (40.44 KiB) Visad 683 gånger
med 460 passagerare.jpg
brittisk jagare.jpg
Vad hette kungligheterna och skeppen?

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 3 maj 2017, 00:15

Fartyg nr 2 bör vara HMS Devonshire som förde kung Haakon m fl till Storbritannien.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 3 maj 2017, 00:28

patrik blom skrev:Fartyg nr 2 bör vara HMS Devonshire som förde kung Haakon m fl till Storbritannien.
Grattis - ''one down, two to go....'''

(parentetiskt har mycket väsen senare - hörts om DEVONSHIRE's absoluta radiotystnad i samband med sänkningen av HMS GLORIOUS...
http://www.historytoday.com/philip-weir ... ontroversy
- anbefalld just för att den norske kungen befann sig ombord...)

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 3 maj 2017, 13:49

Undras om det finns någon norsk diskussion om Devonshire`s radiotystnads konsekvenser?

Jag kände inte igen fartyg nr 3 - jag är rätt dålig på sådant - men jag ser nu att dess beteckning är H 93, och den känner jag igen. Det är jagaren HMS Hereward, som förde den nederländska drottningen Vilhelmina till Storbritannien.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 3 maj 2017, 17:29

varjag skrev:
stillen skrev:Där satt den, Luftwaffe hade den i särklass slappaste synen på kryptosäkerhet inom Wermacht, nåt som naturligtvis mottogs med tacksamhet av britterna. Men men man förlorade ändå Kreta.
Varjag bjuder på nästa mysterium.
Tack stillen.
Var - har du läst om det där bortslarvade arkivets innehåll......?
Det var sannerligen en nyhet för mig, tack för den biten....

fråga kommer - mvh, Varjag
Jag får sticka emellan och svara varjag, och andra intresserade.
Att det slarvades bort var nog slarvigt uttryckt av mig, arkivfolket gjorde nog så gott dom kunde, min personliga gissning är att systemet helt enkelt kollapsade under trycket från barbarossa och det blev ett arkiv enligt definitionen "ett ställe där saker försvinner i bokstavsordning". Nå nu har jag hittat boken, som jag inte själv innehar, där jag läste det.
https://books.google.se/books?id=g44mHX ... ve&f=false

Händelsen finns också beskriven i en kindlebok jag har

"The document dated 24 May 1941 was a telegram from London marked ‘Personal for General Freyberg’, who was the commander of the Allied forces on the island. The telegram began with the incriminating words: ‘According to most reliable source’, and then proceeded to give details not only of where the German troops were on the previous day, which presumably could have been worked out by normal reconnaissance, but also specified what the Germans were going to do next: ‘attack Suda Bay’. The document was subsequently translated into German,and sent back to Berlin" (from "Enigma: The Battle For The Code (Cassell Military Paperbacks)" by Hugh Sebag-Montefiore)

Jag får tacka varjag för frågan, den lärde mig att det går att söka i kindle, fantastisk makapär det där.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 3 maj 2017, 22:49

Jag känner inte alls igen fartyg nr 1 i Varjags fråga, men vågar mig på en gissning om vem som reste med det. En av de monarker som begav sig till Storbritannien var den luxemburgska storhertiginnan Charlotte. Hon reste visa Lissabon, och fartyg nr 1 ser ut att kunna vara lämpat för rutten Lissabon - Portsmouth el dyl, fvb London.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 3 maj 2017, 23:02

patrik blom skrev:Jag känner inte alls igen fartyg nr 1 i Varjags fråga, men vågar mig på en gissning om vem som reste med det. En av de monarker som begav sig till Storbritannien var den luxemburgska storhertiginnan Charlotte. Hon reste via Lissabon, och fartyg nr 1 ser ut att kunna vara lämpat för rutten Lissabon - Portsmouth el dyl, fvb London.
Jadu patrik jag visste Ettan skulle vara i svåraste laget......men då du prickat både Drottning Wilhelmina och Kung Haakon-
2 av 3 vinner du frågan.

Ettan var den engelska passagerarbåten m/v ETTRICK som tog ex-Kung Zog av Albanien till England från Bordeaux.
Albanien var ju redan ockuperat av italienarna :roll:

Varsågod patrik!

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 3 maj 2017, 23:50

Tack, Varjag!

Ja vad dum jag är, rutten Bordeaux - England är naturligtvis den lämpliga för Ettan/Ettrick, som ser ut att vara hyfsat sjövärdig och ha bekväma hytter och god utspisning, inte Lissabon - Portsmouth via Biscaya.

Återkommer med en fråga.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 4 maj 2017, 13:03

En fråga: Svenska folkets vilja att bistå Finland under Vinterkriget upphör inte att imponera, och uppfinningsrikedomen var stor. T ex kan nämnas att delar av den svenska arbetskraften jobbade gratis under Trettonhelgen 1940, och staten efterskänkte skatten så att bruttolönen kunde sändas till Finland. Svenska veterinärer jobbade i skift med att operera splitterskadade finska arméhästar, som inte tänkt på att kasta sig i skydd vid beskjutning. Det fanns även inslag av humor, och här är ett lite mer spexigt inlag i hjälparbetet.

Det var ju tidvis oerhört kallt under den vintern, och vid ett tillfälle tidigt under vintern sände en svensk läkare verksam i Finland ett nödrop till Finlandsinsamlingen om att de finländska soldaternas stridsförmåga nedsattes av att de frös. Ingen eld kunde göras upp eftersom röken syntes för fienden. Man beslöt att omgående starta en insamling av varma ytterrockar och pälsar.

För detta ändamål ansågs det lämpligt att anlita en "scen-ensemble" (kan vi kalla den för) normalt verksam i södra Sverige. Denna reste genast till Stockholm och satte upp föreställningen "Drottningen av Saba" på Auditorium, som jag tror var en stor teaterlokal som låg vid Norra Bantorget.

Inträdesbiljetten var en varm ytterrock eller päls, som avlämnades i teaterns garderob på vanligt sätt.

Radiotjänsts medarbetare Gösta Knutsson gjorde reportage från evenemanget, som då pågått i åtskilliga dagar, och intervjuade bl a huvudrollsinnehavaren Kung Salomo, som han titulerade "Ers Majestät": "Vad anser Ers Majestät om kvalitén på de insamlade rockarna?" Av reportaget framgick även att delar av ensemblen som inte behövdes på scenen ombesörjde transport av de insamlade rockarna med lastbil till Finland (delar av Bottenviken var då tillfrusen och farbar med bil).

Frågan är: Vad hette "Ensemblen"?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 5 maj 2017, 13:31

Ledtråd: Denna "ensemble" brukar anse att artisternas borgerliga namn är oviktiga, det är rollkaraktärerna som är viktiga. Därför intervjuade uppsaliensaren Gösta Knutsson - som sannolikt sett ett och annat studentspex i sina dar - Kung Salomo, inte Nisse Karlsson eller vad skådespelaren kan ha hetat.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 5 maj 2017, 23:44

Då ger jag svaret själv. "Ensemblen" kallas Lundaspexarna (även om det finns flera spexsällskap i Lund, t ex medicinarnas Toddyspexare) och man utövar den mycket humoristiska och njutbara "akademiska" konstart som kallas "spex". Ordet lär komma från latinets spectaculum, teaterföreställning. Jag tycker att det är högst intressant att man i januari 1940 kunde anse att ett lundensiskt studentspex var ett lämplig inramning till en insamling, bland stockholmare, av varma ytterrockar till finländska soldater. Och att ett stort antal stockholmare uppenbarligen bevistade föreställningen (som hade visats "i åtskilliga dagar" när Gösta Knutsson gjorde sitt radioreportage). Och att verkligen hela det svenska samhället, inkl lundaspexarna, engagerade sig för Finlands sak.

Frågan är fri.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 6 maj 2017, 03:33

Ja patrik - det var sannerligen ingen lätt fråga - ''Lundaspexarna'' alltså att lägga på minnet....
Vi söker en landstigningsoperation-
denna ubaat -.jpg
denna ubaat -.jpg (16.65 KiB) Visad 864 gånger
torpederar och - skadar svårt
detta slagskepp-.jpg
detta slagskepp-.jpg (46.83 KiB) Visad 864 gånger
ja så illa att det blev en låång bogsering från valplatsen ....
- ett annat deltagande slagskepp - skadas lätt av -
ett tungt kustbatteri.jpg
ett tungt kustbatteri.jpg (138.8 KiB) Visad 864 gånger
Vad hette operationen och de två avbildade fartygen i frågan?

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 6 maj 2017, 13:39

varjag skrev:Ja patrik - det var sannerligen ingen lätt fråga - ''Lundaspexarna'' alltså att lägga på minnet....
Varjag
Beklagar att jag inte tänkte på att detta forums överlägset kunnigaste medlem, som sitter där borta i Australien och överträffar oss alla i historiska kunskaper och visdom, kanske inte vistats vid något svenskt universitet där man kan stifta bekantskap med den svenska akademiska spextraditionen. Synd, eftersom spexen oftast handlar om historiska gestalter, som man driver respektlöst med, men samtidigt godmodigt. Vintern 1940 var kanske en humoristisk, parodisk, "alternativ historieskrivning" om Kung Salomo och Drottningen av Saba en välkommen avkoppling från den brutala historiska verkligheten utanför knuten.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 6 maj 2017, 16:09

Är ju ingen stor expert på örlogsfartyg utan gissar bara från minnet här, blev inte Ramillies torpedskadat i Madagaskar och bogserad till Sydafrika 1942, fast skador från ett kustbatteri på ett slagskepp i samma veva känner jag inte till? :?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 6 maj 2017, 22:32

Amund skrev:Är ju ingen stor expert på örlogsfartyg utan gissar bara från minnet här, blev inte Ramillies torpedskadat i Madagaskar och bogserad till Sydafrika 1942, fast skador från ett kustbatteri på ett slagskepp i samma veva känner jag inte till? :?
Amund är svaret på spåren - men bilden visar en ''klasskompis'' till RAMILLIES.
En nyckelman i operationen var en blivande
- president -.jpg
- president -.jpg (142.79 KiB) Visad 671 gånger
- här t.h. i tropikhjälm...... :wink:

Varjag

Skriv svar