varjag skrev:stillen skrev:Där satt den, Luftwaffe hade den i särklass slappaste synen på kryptosäkerhet inom Wermacht, nåt som naturligtvis mottogs med tacksamhet av britterna. Men men man förlorade ändå Kreta.
Varjag bjuder på nästa mysterium.
Tack stillen.
Var - har du läst om det där bortslarvade arkivets innehåll......?
Det var sannerligen en nyhet för mig, tack för den biten....
fråga kommer - mvh, Varjag
Jag får sticka emellan och svara varjag, och andra intresserade.
Att det slarvades bort var nog slarvigt uttryckt av mig, arkivfolket gjorde nog så gott dom kunde, min personliga gissning är att systemet helt enkelt kollapsade under trycket från barbarossa och det blev ett arkiv enligt definitionen "ett ställe där saker försvinner i bokstavsordning". Nå nu har jag hittat boken, som jag inte själv innehar, där jag läste det.
https://books.google.se/books?id=g44mHXNe0b4C&pg=PR12&lpg=PR12&dq=crete+enigma+german+archive&source=bl&ots=bhwlB0TCjV&sig=VwiSTzFSsSOtJa4LDEBqHplZUS4&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiLhcKE-dPTAhUBqCwKHfZJCggQ6AEIaDAI#v=onepage&q=crete%20enigma%20german%20archive&f=falseHändelsen finns också beskriven i en kindlebok jag har
"The document dated 24 May 1941 was a telegram from London marked ‘Personal for General Freyberg’, who was the commander of the Allied forces on the island. The telegram began with the incriminating words: ‘According to most reliable source’, and then proceeded to give details not only of where the German troops were on the previous day, which presumably could have been worked out by normal reconnaissance, but also specified what the Germans were going to do next: ‘attack Suda Bay’. The document was subsequently translated into German,and sent back to Berlin" (from "Enigma: The Battle For The Code (Cassell Military Paperbacks)" by Hugh Sebag-Montefiore)
Jag får tacka varjag för frågan, den lärde mig att det går att söka i kindle, fantastisk makapär det där.