Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
varjag
Stödjande medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inläggav varjag » 28 apr 2017 10:56

gostap skrev:Tackar för det! Eftersom jag är nyopererad i nacken och är, med hjälp av morfin, ungefär lika dimmig som WSC måste varit vid planerandet av denna "operation" lämnar jag frågan fri.. ;)

Hoppas nacken helar sig - och att morfinet inte blir ''vanebildande'' God Speed gostap !

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 28 apr 2017 10:59

Under gostaps konvalecens - enkel fråga:

''The Navy is here !!''

När, var och vilka?

Varjag

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 28 apr 2017 17:12

Altmarkincidenten, Jössingfjord, februari 1940, britterna som bordade fartyget hälsade sina fångna landsmän med detta utrop.

Medan vi snart hoppas kunna ropa "gostap is back!!"

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 28 apr 2017 22:30

patrik blom skrev:Altmarkincidenten, Jössingfjord, februari 1940, britterna som bordade fartyget hälsade sina fångna landsmän med detta utrop.

Medan vi snart hoppas kunna säga "gostap is back!!"

Yep patrik!
När britterna från HMS COSSACK bordade den tyska tankern ALTMARK, hade tyskarna stängt in 299 fångar under däck. Inte minst
för att hindra norsk insyn - i det faktum att man hade krigsfångar ombord.

Britterna VISSTE att fångarna fanns på ALTMARK men det krävde lite letande att hitta dom.

När dom till slut - öppnade rätt nedgångslucka och skrek;

"any Englishmen here?" from the boarding party....
When the prisoners shouted back "yes! We are all British!" kom svaret

"Well, The navy's here!" [8]

https://en.wikipedia.org/wiki/Altmark_Incident

(en av de få framgångar britterna hade i Norge och blev en av klassikerna....)

patriks fråga

Varjag

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 29 apr 2017 18:39

Tack, Varjag!

Vi stannar i Norge men förflyttar oss några månader framåt i tiden. Under veckorna före Dunkerque-evakueringen höll numerärt överlägsna britter, norrmän, polacker och franska främlingslegionärer staden Narvik, vid behov understödda av Royal Navy i vattnen utanför, medan de tyska trupperna hukade i fjälltrakterna nära den svenska gränsen. Sverige vägrade att låta tyskarna föra fram artilleri m m till trupperna i Narviksområdet via Sverige.

Då väcktes ett förslag till en "fredsplan" för området, först inofficiellt men sedan officiellt (men inte offentligt). Den innebar att Norge skulle delas in i tre delar, eller två delar med en "neutral" zon emellan. "En svensk privatperson", förmodligen Dahlerus, framförde förslaget till Göring, som accepterade det å sin regerings vägnar, men bedömde att britterna skulle säga nej. Däri fick Göring rätt. När britterna efter Dunkerque insåg att de måste lämna Narvik var de emellertid villiga att acceptera planen, och den svenska regeringen ombads några dagar in i juni att framföra detta i Berlin. Då var tyskarna emellertid inte längre intresserade.

Hur hade Norge "indelats" om denna plan blivit verklighet?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 30 apr 2017 22:01

patrik blom skrev:Tack, Varjag!

Vi stannar i Norge men förflyttar oss några månader framåt i tiden. Under veckorna före Dunkerque-evakueringen höll numerärt överlägsna britter, norrmän, polacker och franska främlingslegionärer staden Narvik, vid behov understödda av Royal Navy i vattnen utanför, medan de tyska trupperna hukade i fjälltrakterna nära den svenska gränsen. Sverige vägrade att låta tyskarna föra fram artilleri m m till trupperna i Narviksområdet via Sverige.

Då väcktes ett förslag till en "fredsplan" för området, först inofficiellt men sedan officiellt (men inte offentligt). Den innebar att Norge skulle delas in i tre delar, eller två delar med en "neutral" zon emellan. "En svensk privatperson", förmodligen Dahlerus, framförde förslaget till Göring, som accepterade det å sin regerings vägnar, men bedömde att britterna skulle säga nej. Däri fick Göring rätt. När britterna efter Dunkerque insåg att de måste lämna Narvik var de emellertid villiga att acceptera planen, och den svenska regeringen ombads några dagar in i juni att framföra detta i Berlin. Då var tyskarna emellertid inte längre intresserade.

Hur hade Norge "indelats" om denna plan blivit verklighet?

Inte den ringaste aning.....men om ngn som Dahlerus föreslagit det, kanske en ''brittisk zon'' uppe i norr, med en liknande
''tysk zon'' i söder. Och - det mesta mittimellan pacificerat ?????

Varjag

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 02 maj 2017 11:32

Bra gissat, du får rätt för det, Varjag!

Planen gick ut på att den norska regeringen skulle kunna fortsätta att styra Nordnorge, norr om Narvik, och ha sitt säte där, på villkor att inga andra trupper än norska skulle få finnas där, och tyskarna fortsätta kontrollera Norge söder om Narvik. En smal neutral zon kring malmbanan, från svenska gränsen till Narvik, skulle skilja de tidigare stridande åt, och den kunde, om parterna så önskade, hållas besatt av en svensk truppstyrka.

Observera att denna plan, under dödläget i Narvikstriderna och veckorna före det brittiska sammanbrottet på västfronten, togs på fullt allvar och accepterades av tyskarna och norrmännen i den informella diplomati som bedrevs, med Sverige som mellanhand. Och av britterna sedan Dunkerque-evakueringen inletts, men då var tyskarna inte längre intresserade.

Varjag planerar för nästa fråga.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 02 maj 2017 12:28

patrik blom skrev:Bra gissat, du får rätt för det, Varjag!

Planen gick ut på att den norska regeringen skulle kunna fortsätta att styra Nordnorge, norr om Narvik, och ha sitt säte där, på villkor att inga andra trupper än norska skulle få finnas där, och tyskarna fortsätta kontrollera Norge söder om Narvik. En smal neutral zon kring malmbanan, från svenska gränsen till Narvik, skulle skilja de tidigare stridande åt, och den kunde, om parterna så önskade, hållas besatt av en svensk truppstyrka.

Observera att denna plan, under dödläget i Narvikstriderna och veckorna före det brittiska sammanbrottet på västfronten, togs på fullt allvar och accepterades av tyskarna och norrmännen i den informella diplomati som bedrevs, med Sverige som mellanhand. Och av britterna sedan Dunkerque-evakueringen inletts, men då var tyskarna inte längre intresserade.

Varjag planerar för nästa fråga.

Tack patrik - där lärde jag en del jag inte visste. Förstod det gällde neutral zon - mellan - stridande.
Men s å radikal kunde jag inte förerställt mig :)

Fråga kommer

Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 02 maj 2017 22:10

Nästa - har delvis koppling till patriks f.g. fråga......
Året 1940 - såg ju storskalig inskeppning och flykt undan den tyska stormfloden i Europa -
Här gäller det att kombinera tre krönta huvuden med tre olika skepp som förde dessa i säkerhet'.

Vi söker tre personnamn - och tre fartygsnamn.......

kunglig transport.jpg

med 460 passagerare.jpg

brittisk jagare.jpg

Vad hette kungligheterna och skeppen?

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 02 maj 2017 23:15

Fartyg nr 2 bör vara HMS Devonshire som förde kung Haakon m fl till Storbritannien.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 02 maj 2017 23:28

patrik blom skrev:Fartyg nr 2 bör vara HMS Devonshire som förde kung Haakon m fl till Storbritannien.

Grattis - ''one down, two to go....'''

(parentetiskt har mycket väsen senare - hörts om DEVONSHIRE's absoluta radiotystnad i samband med sänkningen av HMS GLORIOUS...
http://www.historytoday.com/philip-weir ... ontroversy
- anbefalld just för att den norske kungen befann sig ombord...)

Varjag

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 03 maj 2017 12:49

Undras om det finns någon norsk diskussion om Devonshire`s radiotystnads konsekvenser?

Jag kände inte igen fartyg nr 3 - jag är rätt dålig på sådant - men jag ser nu att dess beteckning är H 93, och den känner jag igen. Det är jagaren HMS Hereward, som förde den nederländska drottningen Vilhelmina till Storbritannien.

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 03 maj 2017 16:29

varjag skrev:
stillen skrev:Där satt den, Luftwaffe hade den i särklass slappaste synen på kryptosäkerhet inom Wermacht, nåt som naturligtvis mottogs med tacksamhet av britterna. Men men man förlorade ändå Kreta.
Varjag bjuder på nästa mysterium.

Tack stillen.
Var - har du läst om det där bortslarvade arkivets innehåll......?
Det var sannerligen en nyhet för mig, tack för den biten....

fråga kommer - mvh, Varjag

Jag får sticka emellan och svara varjag, och andra intresserade.
Att det slarvades bort var nog slarvigt uttryckt av mig, arkivfolket gjorde nog så gott dom kunde, min personliga gissning är att systemet helt enkelt kollapsade under trycket från barbarossa och det blev ett arkiv enligt definitionen "ett ställe där saker försvinner i bokstavsordning". Nå nu har jag hittat boken, som jag inte själv innehar, där jag läste det.
https://books.google.se/books?id=g44mHXNe0b4C&pg=PR12&lpg=PR12&dq=crete+enigma+german+archive&source=bl&ots=bhwlB0TCjV&sig=VwiSTzFSsSOtJa4LDEBqHplZUS4&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiLhcKE-dPTAhUBqCwKHfZJCggQ6AEIaDAI#v=onepage&q=crete%20enigma%20german%20archive&f=false

Händelsen finns också beskriven i en kindlebok jag har

"The document dated 24 May 1941 was a telegram from London marked ‘Personal for General Freyberg’, who was the commander of the Allied forces on the island. The telegram began with the incriminating words: ‘According to most reliable source’, and then proceeded to give details not only of where the German troops were on the previous day, which presumably could have been worked out by normal reconnaissance, but also specified what the Germans were going to do next: ‘attack Suda Bay’. The document was subsequently translated into German,and sent back to Berlin" (from "Enigma: The Battle For The Code (Cassell Military Paperbacks)" by Hugh Sebag-Montefiore)

Jag får tacka varjag för frågan, den lärde mig att det går att söka i kindle, fantastisk makapär det där.

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 03 maj 2017 21:49

Jag känner inte alls igen fartyg nr 1 i Varjags fråga, men vågar mig på en gissning om vem som reste med det. En av de monarker som begav sig till Storbritannien var den luxemburgska storhertiginnan Charlotte. Hon reste visa Lissabon, och fartyg nr 1 ser ut att kunna vara lämpat för rutten Lissabon - Portsmouth el dyl, fvb London.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 03 maj 2017 22:02

patrik blom skrev:Jag känner inte alls igen fartyg nr 1 i Varjags fråga, men vågar mig på en gissning om vem som reste med det. En av de monarker som begav sig till Storbritannien var den luxemburgska storhertiginnan Charlotte. Hon reste via Lissabon, och fartyg nr 1 ser ut att kunna vara lämpat för rutten Lissabon - Portsmouth el dyl, fvb London.

Jadu patrik jag visste Ettan skulle vara i svåraste laget......men då du prickat både Drottning Wilhelmina och Kung Haakon-
2 av 3 vinner du frågan.

Ettan var den engelska passagerarbåten m/v ETTRICK som tog ex-Kung Zog av Albanien till England från Bordeaux.
Albanien var ju redan ockuperat av italienarna :roll:

Varsågod patrik!

Varjag

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"