Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
stillen
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inläggav stillen » 25 apr 2017 10:03

Tänkte också på Alf Martin och på Sven Jerring, men båda var lite väl gamla. Barbro Alving, Bang, däremot kan jag sätta en peng på. Att hon skrev om spanska inbördeskriget är klart och jag har nåt minne om att hon bevakade Berlin-OS också.

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 25 apr 2017 11:43

Du vinner pengen, stillen! Barbro Alving var 27 år 1936 och en tämligen okänd journalist när året började men känd när det slutade. Hon rapporterade i DN om det som var av intresse från Berlin-olympiaden utom själva idrotten, vilket blev till ett subtilt förlöjligande av företeelser i det nazistiska Tyskland, som har utgivits i bokform i modern tid. Sedan begav hon sig på eget bevåg tlll spanska inbördeskriget - hennes arbetsgivare DN ville inte ta ansvar för en så våghalsig resa men lovade betala bra om hon lyckades leverera reportage - och rapporterade bl a från det frekvent bombade Madrid. Sedan var hon under många år DN:s utrikespolitiske stjärnreporter, men skrev också om inrikes händelser, tills hon slutade p g a efterkrigschefredaktören Herbert Tingstens argumentation för en svensk atombomb och svenskt Natomedlemskap.

Stillen stillar återigen vår nyfikenhet på nästa fråga!

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 25 apr 2017 12:48

Jag kan inte släppa Berlin-OS och Sven Jerring, det är lite orätt att han mest är ihågkommen för "japaner, japaner, japaner", som om det handlade om Pearl Harbor. Vid avslutningsceremonin sa han följande:
"Jag blickar upp mot ljustavlan och där står det att nästa spel ska hållas i Helsingfors 1940 men vi får väl se hur det blir med den saken".
En journalist som såg sam- och fram-tiden med öppna ögon.

Så frågan! Första gången britterna och allierade i markstrider fick verkligt god information om tysk planering och tyska avsikter höll det på att gå riktigt illa. Möjligen pga att det var nytt och nog lite överraskande så klickade säkerheten och tyska markstyrkor kom över material som klart visade att enigman var knäckt. Tyvärr för tyskarna så försvann materialet av, får man förmoda, ren okunnighet in i ett arkiv i Berlin och dök inte upp förrän efter kriget.
Så var utspelade sig striderna, men framförallt varför lyckades Bletchley Park så väl just där och då?

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 26 apr 2017 09:06

Kreta 1941, men vad var speciellt med enigmatrafiken där?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 26 apr 2017 10:13

stillen skrev:Kreta 1941, men vad var speciellt med enigmatrafiken där?

?
Kan det varit dekrypetade Enigma-varningar till den brittiska ledningen på Kreta - hittade bland ''rovet'' - efter den lyckade tyska invasionen?????

Varjag

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 26 apr 2017 10:46

Jo det var speciellt men slarvades som jag nämnde bort i ett arkiv i Berlin. Men vad jag är ute efter är varför britterna på Kreta fick ett informationsövertag som dom inte hade haft under striderna på grekiska fastlandet.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 26 apr 2017 11:26

stillen skrev:Jo det var speciellt men slarvades som jag nämnde bort i ett arkiv i Berlin. Men vad jag är ute efter är varför britterna på Kreta fick ett informationsövertag som dom inte hade haft under striderna på grekiska fastlandet.

Gissar Luftwaffe-enigman som väl var den första som knäcktes; Kreta var ju en LW-operation ??

Varjag

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 26 apr 2017 11:40

Där satt den, Luftwaffe hade den i särklass slappaste synen på kryptosäkerhet inom Wermacht, nåt som naturligtvis mottogs med tacksamhet av britterna. Men men man förlorade ändå Kreta.
Varjag bjuder på nästa mysterium.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 26 apr 2017 22:06

stillen skrev:Där satt den, Luftwaffe hade den i särklass slappaste synen på kryptosäkerhet inom Wermacht, nåt som naturligtvis mottogs med tacksamhet av britterna. Men men man förlorade ändå Kreta.
Varjag bjuder på nästa mysterium.

Tack stillen.
Var - har du läst om det där bortslarvade arkivets innehåll......?
Det var sannerligen en nyhet för mig, tack för den biten....

fråga kommer - mvh, Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 26 apr 2017 22:42

Nästa om lite ''vilda planer'' - många har skakat på huvudet åt desperata japanska ''kamikaze''-aktioner, som slagskeppet

YAMATOs dødsritt......jpg

april 1945.....

Vi söker namnet på en annan, i praktiken liknande operation med bl.a.
tre av dessa skepp.jpg

som dess kärna och - som tveklöst hade mött samma öde om operationen blivit verklighet......

Vilket kodnamn hade operationen? Var och när skulle den iscensättas? Guldstjärna för de tre slagfartygens namn.....

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem

Inläggav gostap » 26 apr 2017 22:53

pust! faartygen ser ju onekligen ut att vara av Queen Elizabet-klass, men denna operation är okänd för mig...
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 27 apr 2017 11:55

gostap skrev:pust! faartygen ser ju onekligen ut att vara av Queen Elizabet-klass, men denna operation är okänd för mig...

Inte Q-E klassare...alla de tre överlevande fartygen skulle insättas, det fjärde - låg på botten i Scapa Flow :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem

Inläggav gostap » 27 apr 2017 17:03

hur f..n kunde jag t a fel på det! då bör det vara Operation Catherine det rör sig om..
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Catherine
Mvh

Gostap

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 27 apr 2017 20:19

gostap skrev:hur f..n kunde jag t a fel på det! då bör det vara Operation Catherine det rör sig om..
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Catherine

Och med den salvan skjuter gostap en fullträff! :thumbsup:

Marinminister Churchills ''fertila hjärna'' ville skicka in en väldig brittisk eskader
i Østersjøn -.jpg

8O

Med tyska Luftwaffes totala överlägsenhet i det häradet, hade det varit en garanterad dödsdom för den brittiska eskadern !

W.S.C. - hade aldrig då (1939/40) fattat flygets totala överlägsenhet - över fartyg till sjöss.
Inte ens under Norge-striderna gick läxan hem - då engelska fartyg under flyganfall inom en timme eller så - redan förbrukat
hälften av sin ammunition för deras klena Lv-pjäser.......

Det måste också erinras - om att vid den tiden, ja hela tiden - Winston Churchill sällan, var helt nykter!

gostap äger frågan.

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem

Inläggav gostap » 28 apr 2017 06:49

Tackar för det! Eftersom jag är nyopererad i nacken och är, med hjälp av morfin, ungefär lika dimmig som WSC måste varit vid planerandet av denna "operation" lämnar jag frågan fri.. ;)
Mvh

Gostap

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"