Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 april 2017, 22:44

Oläst inläggav patrik blom » lör apr 01, 2017 12:17 pm

Den flaggan var väl avsedd att vara symbol för den tyska motståndsrörelsen (mot Nazi-regimen) och kanske för efterkrigs-Tyskland?

Om detta är rätt, så är det anmärkningsvärt att den till formen är en typisk nordisk korsflagga, vilket måste tolkas som en önskad samhörighet med Norden, med 1848 års tyska färger.
Ja det är rätt, det var den s.k. Wirmer-flaggan, efter dess designer

https://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Wirmer

- som hängdes två timmar efter att hans dödsdom fallit 1944......
För den händelse ''20-Julimännens'' statskupp hade lyckats - skulle den redan 1944 ha ersatt hakkorsflaggan som Tyskland nationella symbol.

patrik hissar nästa!, Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 2 april 2017, 13:12

varjag skrev:
För den händelse ''20-Julimännens'' statskupp hade lyckats - skulle den redan 1944 ha ersatt hakkorsflaggan som Tyskland nationella symbol.

Varjag

Tanken svindlar! Det slår mig nu att det kan finnas ett annat skäl att utforma flaggan som en nordisk korsflagga än att vilja markera samhörighet med Norden. Nämligen att man ville att den inte skulle likna någon av segrarmakternas flaggor till formen, och inte heller någon gammal tysk flagga.

Återkommer med en fråga!

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 2 april 2017, 21:07

Här en fråga:

När Sverige inför andra världskrigets utbrott insåg att man behövde stärka försvaret i de flesta avseenden, bl a genom köp av krigsmateriel, hörde det italienska spanings-, transport- och lätta bombplanet Caproni Ca 313 till det som gick att köpa. Sverige köpte 85 exemplar. Caproni-maskinerna fick ett ganska dåligt rykte under krigsåren, bl a för de många haverier som drabbade flygplanstypen. För några år sedan gavs det ut en bok (som jag har, och har läst, men inte hittar just nu) som ville göra något av en äreräddning för flygplanstypen. (Siffran 85 plan kommer från den boken, på Wiki står visst 84.) Bl a framhölls att Caproni:erna gjorde ovärderlig nytta under flygspaning längs Sveriges långa kuster. Ett spektakulärt spaningsuppdrag - som skildras i Lars Molins televiserade roman Tre Kärlekar - utfördes av en Caproni över Peenemunde i krigets slutskede, där man efter önskemål från britterna kollade hur dessa hade träffat under sina bombningar dagarna innan. För att kunna skildra dramatiken trovärdigt byggde Lars Molins TV-team upp en attrapp av en Caproni, en attrapp som nu lär vara utställd som "museiflygplan". Samtliga fortfarande funktionsdugliga Capronis skrotades nämligen strax efter krigsslutet.

Nu frågar jag: Hur bra eller dålig var Capronin, uttryckt som antal funktionsdugliga maskiner vid krigsslutet, av 85 inköpta? (Det finns givetvis andra sätt att definiera bra/dålig.) "Informed guesses" tas gärna emot - den som kommer närmast vinner.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 3 april 2017, 03:19

Det har skrivits ''hyllmetrar'' om italienska fpl i allmänhet och Caproni 313 - i synnerhet.

Jag vilar på hanen så länge......kanske ngn annan -

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 april 2017, 03:23

Nu frågar jag: Hur bra eller dålig var Capronin, uttryckt som antal funktionsdugliga maskiner vid krigsslutet, av 85 inköpta? (Det finns givetvis andra sätt att definiera bra/dålig.) "Informed guesses" tas gärna emot - den som kommer närmast vinner.
Bra - var den aldrig. Dålig för det mesta.
Vi skall ha klart för oss att Capronin,( B16/S 16/T 16) liksom jaktplanen Fiat CR 42 (J 11) och Reggiane 2000 (J 20) alla var NÖDKÖP

Mitt under brinnande krig - ville ingen makt - exportera stridsflygplan, tvärtom - beställde och köpte alla - vad som fanns att få...
Vilket inte var varken modernt, bra eller ens billigt.....
Sverige satt i klämman efter amerikanskt embargo mot jaktplanen J 9 och J 10 samt lätta bombplanet B 6.
Tyskarna hade annulerat beställningar av Dornier spaningsplan ( S 11) Frankrike Breuget 691 (S 10) och England
bombplan HP Hampden (P 1).
Den enda makt, vars flygindustri kunde leverera ganska omedelbart - var Italien.

Vill minnas flygattachén i Rom hade förvånats över den dilettantiska hastighet med vilken de italienska flygplansfabrikerna arbetade
och - antalet osålda flygplan de hade till förfogande.

Caproni 313 - var en utveckling av Typ 311 som hade stjärnmotorer men i brist på sådana fick 313 Isotta-Fraschini radmotorer.
Dessa gjorde mindre luftmotstånd = högre fart. Men krävde mycket mera underhållsarbeten för att fungera.

Dess en förlåtande egenskap, var att med fulla tankar hade 313 en bra räckvidd - den kunde stanna uppe 6-7 timmar.
Vilket gjorde den lämpad just för distansspaning.

Det sagt, var kvalitén på flygplanen redan vid leveransen - urusel.

Under hemflygningarna från Italien inträffade tillbud som krävde ''löpande reparationer'' av medskickade italienska mekaniker - 8O

Väl i Sverige upptäcktes snart flera fel och brister- men haverier som följd. Så illa - att flygplanen belades med restriktioner om
hur de fick flygas - ja t.o.m. flygförbud innan de värsta - kunde avhjälpas.
FV ville använ da B 16 som ''dykbombplan'' (INTE störtbombning!) - men försöken ledde till vingbrott och - undersökningar av
vingstrukturen ledde till omedelbara och dyrbara - modifikationer och förbättringar av ''de italienska limfogarna''.

Redan flygplanens bomblast, maximalt 400 kg - var klen och motsvarade inte kraven. T 16, avsedd som torpedflygplan vid
Blekinge flygflottilj - fick anstå; de svenska flygtorpederna vägde mera än så.....

Capronin lämpade sig bäst för ''försiktig övningsflygning'' och - spaning.
Men - utvecklade snabbt en tendens att fatta eld under flygning 8O
Spordes att det svenska flygbränslet - bentol - löste upp lackeringen på korken i förgasarnas flottörer = läckage = motorbrand
och då vingarna var gjorda av trä - brann dom bra........bränslet droppade ned på de glödheta ''saxofonavgasrören'' under
motorerna - och Whoosh - fpl blev en fackla......


Haveristatistiken - gav Typ 16 epitatet ''Flygande Likkistan'' - inte helt förtjänt kanske, då flygplanen inte var avsedda för de
gångtider & flygtidsuttag som krävdes i det neutrala Sverige.

(I det krigförande Italien beräknades kallt ''omsättningen'' av flygplan och besättningar i dagar eller veckor; inte månader eller
år - som fallet var i Sverige).

Jag har för mig att våren 1945 - efter ''fredsutbrottet'' belades hela Caproniparken med flygförbud, och de flesta/alla (?)
hamnade på Visingsö för en ''skjut & skrotfest'' snart efteråt.....
Skrotade_flygplan_Caproni_Ca_313_-_S_16.jpg
Har för mig - att Kalle Ankas ''bilnummer'' var just - 313 :)

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 4 april 2017, 12:30

Tack för lektionen, Varjag!

Skälet till att Sverige köpte Capronin var, som jag skrev, att den "gick att köpa" när krigets vindar började blåsa.

Svaret på min fråga skulle vara att 58 funktionsdugliga Caproni Ca 313 återstod vid krigets slut, enligt den bok jag nämnde, som grundligt går igenom vad som hände med vart och ett av de 85 inköpta planen. Det får jag till 68 procent.

Wiki redovisar de flesta av de problem du nämner, men avslutar ändå så här: "Capronin fick ett något oförskyllt dåligt rykte. Sammanlagt 21 flygplan totalhavererade, tre sköts ner av Luftwaffe och totalt 41 besättningsmän omkom under perioden 1940–1945. En statistik som inte visar mer problem än vad som kunde förväntas under motsvarande höga flygtidsuttag under rådande omständigheter."

Den konklusionen förefaller bortse från det omfattande reparations- och förbättringsarbete som krävdes för att hålla Caproniplanen i luften.

Sverige fick betala dyrt för Caproniplanen, i pengar, arbete, osäkerhet, materiella skador och liv, men man måste nog ändå säga att det var att föredra framför att inte ha tillgång till dessa plan.

Jag tror också att Kalle Ankas bil har nummer 313, eller B 313. Men den fungerar väl ganska bra?

Varjag gör nästa uppstigning!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 april 2017, 12:51

Tack patrik - du sammamfattar det hela bra - ''att föredra framför att inte ha tillgång till dessa plan.......''

Vi uppstiger inte, snarare kanske ''nedstiger'' - till detta fartyg och - ett
hemligt nattligt møte.......png
hemligt nattligt møte.......png (125.82 KiB) Visad 371 gånger
- som skildrats i en välkänd Vk2-film.

Bilden - är ''äkta'' - detta var skeppet som beskrevs i filmen (även om inte hela fartyget visade, bara mest ngra interiörer...)

Mötet skedde i en hamn; vi vill veta fartygets verkliga namn, filmens titel och vilken hamn det handlade om......?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 april 2017, 20:41

Svårt......jo kanske det

Filmen - var Das Boot och i den kallades skeppet för ......Weser :wink:

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 4 april 2017, 23:32

Ajajaj ... Das Boot har jag sett två eller tre gånger, lika fascinerad och koncentrerad båda/alla gångerna, och flera scener har etsat sig fast i mitt minne. Men det gäller främst den förnämliga personskildringen och hur den dramatiska handlingen speglas i karaktärernas själar, i den förtätade lilla värld som är en ubåt under krig. Att ubåten hade ett hemligt nattligt möte med ett handelsfartyg och vad Varjag i övrigt berättar, kommer jag inte alls ihåg. Hypotes: Om man upplever och minns vissa element i en film väldigt starkt, så orkar hjärnan tydligen inte minnas övriga element i filmen.

Jag antar att Varjag menar att frågan är fri.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 5 april 2017, 01:27

patrik blom skrev:

''Att ubåten hade ett hemligt nattligt möte med ett handelsfartyg ....'''det hade den och i en hamn.....

''Jag antar att Varjag menar att frågan är fri....''

Inte alls, vi söker fortfarande hamnens och fartygets namn..... :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 5 april 2017, 11:20

Hmm...jag har tydligen överskattat forumnisterna......

Filmen, har en tunn men faktisk verklighetsbakgrund - och handlar om
Verklighetens Das Boot... U 96.jpg
- med vilken bokens författare medföljde på en stridspatrull, som krigskorrespondent :wink:

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 5 april 2017, 16:11

Jag beklagar att jag missförstod situationen.

Bokens författare Lothar-Günther Buchheim tjänstgjorde en kort tid på U-96 som krigskorrespondent och fotograf. Men hamnens och handelsfartygets namn vet jag fortfarande inte.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 5 april 2017, 17:15

varjag skrev:Hmm...jag har tydligen överskattat forumnisterna......
Nej då - inte alls! :)


Patrik Blom har ju redan svarat på frågan om filmen och då fyller jag på med den nordspanska hamnen Vigo där den lilla motorfartyget Bessel på 1900 brt låg internerad hela kriget. Willenbrocks U-96 med kriegsberichter Lothar-Günther Buchheim ombord bunkrade från henne (1941 tror jag).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 5 april 2017, 21:21

Amund skrev:
varjag skrev:Hmm...jag har tydligen överskattat forumnisterna......
Nej då - inte alls! :)


Patrik Blom har ju redan svarat på frågan om filmen och då fyller jag på med den nordspanska hamnen Vigo där den lilla motorfartyget Bessel på 1900 brt låg internerad hela kriget. Willenbrocks U-96 med kriegsberichter Lothar-Günther Buchheim ombord bunkrade från henne (1941 tror jag).
Där satt den! - se där vad lite kreativ googling kan göra :)
U 96 bunkrade från m/s BESSEL i Vigo, natten till den 28:e November 1941
http://dubm.de/en/u-boats-in-spain/

Två dygn senare - den 30:e - i Gibraltarsundet angreps U 96 av ett Swordfishflygplan - dök med lättare skador och -
While penetrating the Straits of Gibraltar, U-96 was attacked at 2235hrs by a British Swordfish aircraft. Suffering some damage, the boat dived, surfaced the next morning at 0445hrs, and proceeded to base in France.
Den spännande episoden ''på sundets botten'' var Bucheims egna fantasier - för att ''krydda'' sin bok -
The much longer and more dramatic stay in the deep described by Buchheim in his novel Das Boot is one of the numerous occasions in this book where the author fictionalized the events he experienced during his time as war correspondent on U-96. (Sources: Blair, vol 1, page 401)
Boken - blev kontroversiell i Tyskland, då den skrevs tendentiöst med ''den vanliga skuldbördan på tyska axlar'' - stark kritisk mot, inte minst
Amiral Dönitz.

Så mycket så att den erfarne ubåtschefen Karl-Friedrich Merten - (som figurerarde i den nyss avslutade ATLANTIS-tråden)
skrev en egen bok vari han starkt kritiserade Bucheim...

Wir U-Bootfahrer sagen: "Nein! So war das nicht!" [We U-boat men say: "No, it wasn't so!"] )

http://uboat.net/boats/u96.htm

Amunds välförtjänta fråga!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 6 april 2017, 21:20

Jag tackar för frågan och går vidare, men lämnar havet och går upp på land.
Kanske något för röda armén.jpg
Kanske något för röda armén.jpg (34.41 KiB) Visad 585 gånger
Vad är detta och vart befinner vi oss..?

Skriv svar