Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Re: Quiz: Andra världskriget

Inläggav MD650 » 27 mar 2017 13:33

Sorry för att missat frågan.
Nån får gärna ta den.
:)

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 27 mar 2017 14:49

varjag skrev:
:lol:
Undén ''friade & fjäskade'' mycket för Stalin......'

Som utrikesminister kallade Undén även Sovjetunionen ett ”rättssamhälle” och skällde ut Raoul Wallenbergs anhöriga när de gav uttryck för misstanken att de sovjetiska myndigheterna for med osanning rörande Wallenbergs öde. Samme Undén kallade USA och väst för ”den så kallade fria världen”.[[/quote]

Han var ''bästis'' med Madame Kollontai, sovjetisk ambassador i Stockholm.

Varjag

Jag får försöka ta reda på mer om detta. Jag hamnar själv emellanåt i diskussioner om Sveriges påstådda tyskvänlighet under kriget, vanligtvis med personer som har åsikter liknande Undéns. Jag anar att det finns en Sovjetvänlig byk att tvätta, som kan ge den påstådda tyskvänligheten rätta proportioner. Ingen svensk utrikesminister var någonsin "bästis" med någon tysk minister (ambassadör) under kriget, och ingen svensk utrikesminister, och inte en enda riksdagsledamot, var under kriget anhängare av den hotfulla stormaktens ideologi.

Tips om litteratur tas gärna emot!

stillen
Medlem

Inläggav stillen » 27 mar 2017 16:58

patrik blom skrev: Jag hamnar själv emellanåt i diskussioner om Sveriges påstådda tyskvänlighet under kriget, vanligtvis med personer som har åsikter liknande Undéns.

Tror att många förväxlar kallsinnigheten gentemot England och Frankrike som tyskvänlighet. Vi var faktiskt ett neutralt land och båda västmakterna hade dessutom förbrukat allt förtroende efter München. Sen ska också tilläggas att tyskvänlighet och nazisympatier inte är samma sak.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 27 mar 2017 21:41

MD650 skrev:Sorry för att missat frågan.
Nån får gärna ta den.
:)

OK - The show must go on.......

Vilka - var..... Tashkentpartisanerna ?

Varjag

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 28 mar 2017 12:03

Förslag: Folk som hade genomlevt det Stora Fosterländska Krigets vedermödor på bekvämt avstånd i Tasjkent med omnejd, företrädesvis sagt om judar.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 28 mar 2017 20:20

patrik blom skrev:Förslag: Folk som hade genomlevt det Stora Fosterländska Krigets vedermödor på bekvämt avstånd i Tasjkent med omnejd, företrädesvis sagt om judar.

Ett bra förslag och alldeles rätt patrik!
Anti-semitismen hade djupa rötter i Ryssland/Sovjetunionen.......pogrom är ett ryskt ord :roll:
Och av samma korkade skäl som i Hitlers rike, eller för den delen - stora delar av Europa.Eller t.ex. KKK i USA.....

Judar, VAR överrepresenterade i Partiet och de avskydda ''organen'' (Tjekan - GPU/OGPU/NKVD/MVD etc)
som ''enligt gräddprincpen'' alltid flöt mot ytan :)

Skällsyttrycket Tashkentpartisaner i Röda Armén - menade att ''judens hjärta alltid befinner sig vid Fronten -
men hans lekamen sitter bekvämt Bortom Ural.....''

Din fråga, Varjag

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 28 mar 2017 21:57

Tackar! Utan att vara expert tror jag mig ha förstått att judarna var överrepresenterade i Lenins bolsjevikparti och därefter därför att de diskriminerades eller förföljdes under tsarregimen och gärna ville hjälpa till att störta denna och etablera en ny regim. Så småningom insåg förmodligen flera av dem innebörden av uttrycket "ur askan i elden"

Ska tänka ut en ny fråga till i morgon.

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 29 mar 2017 10:53

Ny fråga:

Humor var ett verksamt vapen under andra världskriget, liksom under andra krig. Ett exempel kan vara en skämtteckning (som jag här återger ur minnet) som visar en scen från vad som förefaller vara en bombnatt under Blitzen, kanske den första bombnatten. En "fin" herre och hans betjänt står utanför en ingång som är försedd med texten "Shelter for 50 persons". Den fine herren står beredd att gå in och säger till betjänten: "Don't worry, Jenkins, there must be a shelter for servants somewhere near".

Frågan är nu i vilken av Storbritanniens "ovänner", eller fiendestater, denna fruktansvärt elaka drift med det engelska klassamhället publicerades?

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 29 mar 2017 20:31

Frågan är nu i vilken av Storbritanniens "ovänner", eller fiendestater, denna fruktansvärt elaka drift med det engelska klassamhället publicerades?

Vet inte....gissning -

Surret kring brittiska klasskillnader - kan vara både nazistiskt och - kommunistiskt (Ribbentrop-pakten)

Publicerad i Sverige??? Förslagsvis Dagsposten (nazi) - eller Folkets Dagblad (kommunistisk)

Varjag

tommyjonason
Medlem

Inläggav tommyjonason » 30 mar 2017 09:46

Irland?
Fast de försökte väl vara neutrala och hålla en god ton mot sina grannar.

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 30 mar 2017 15:16

Ledtråd: Frågan är en s k kuggfråga, tillgripen för att ro hem en enligt min uppfattning anmärkningsvärd historisk poäng.

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 31 mar 2017 11:43

Den anmärkningsvärda poängen är att det var britterna själva som drev på detta sätt med tendenser i sitt eget samhälle, mitt under brinnande krig. Frågan är tänkt att vara av samma typ som "Vilken av Hallands floder rinner ut i Östersjön" där det korrekta och legitima svaret är "Ingen".

Det återgivna skämtet är hämtat ur "I couldn´t help laughing! An anthology of war-time humor" utgiven i december 1941. Förutom att den gör sig lustig över fienden parodierar och driver den med britterna själva på ett sätt som jag tror saknar motstycke i krigstid. Jag är djupt imponerad av den andliga styrka och naturligtvis humor som det brittiska samhället därmed demonstrerar - och som jag föreställer mig var en förklaring till att man klarade de enorma påfrestningarna i början av kriget.

Hur tyskarna och andra "ovänner" skämtade om britterna och andra framgår av ett verk som jag vill minnas heter "Andra världskriget i karikatyrer" eller "Världspolitiken i karikatyrer" (i tre eller fyra band) som jag läst två gånger, men som jag inte har. Där är det dock inte fråga om någon humor alls, bara elakheter.

Frågan är fri!

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 31 mar 2017 14:20

Det där hade tyskarna bakvänt när dom trodde att P.G. Wodehouse kunde utnyttjas i propagandakriget. I Tyskland hade man ju läst hans böcker och funnit samhällskritik och skarp sklidring av överklassens parasitism.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inläggav Mackan L » 31 mar 2017 21:34

Användes av vilka och varför?

Vad.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 31 mar 2017 22:36

Femtiotrean skrev:Det där hade tyskarna bakvänt när dom trodde att P.G. Wodehouse kunde utnyttjas i propagandakriget. I Tyskland hade man ju läst hans böcker och funnit samhällskritik och skarp sklidring av överklassens parasitism.

En god iakttagelse, tyskarna trodde kanske att eftersom Wodehouse uppenbarligen menade att den engelska överklassen bestod av parasitära oduglingar - i hans romaner finns väl bara en enda intelligent person, betjänten Jeeves - längtade han förmodligen efter tysk ordning och disciplin. Men där hade de i så fall fel. Wodehouse älskade den samhällsklass som frambringat det persongalleri han drev med och förlöjligade.

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"