Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Lasse O » 10 februari 2017, 00:37

gunship skrev:
Lasse Odrup skrev:Var det inte hans praktverk som Sjostakovitj kallade "Ett ogräs i den musikaliska rabatten!"
Som klassisk musiker själv blir jag förbånad av att inte ha den blekaste aning, även om det kan vara symptomatiskt med Sjostakovtitjs uttalande...
Aleksandrov någonting. Han skrev i alla fall noterna till Sovjethymnen som vi grabbar på 60-talet trodde hette Ishockeysången :oops:
Orkar inte googla på förnamnet - dags att sova :)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gunship » 10 februari 2017, 01:10

Lasse Odrup skrev:
gunship skrev:
Lasse Odrup skrev:Var det inte hans praktverk som Sjostakovitj kallade "Ett ogräs i den musikaliska rabatten!"
Som klassisk musiker själv blir jag förbånad av att inte ha den blekaste aning, även om det kan vara symptomatiskt med Sjostakovtitjs uttalande...
Aleksandrov någonting. Han skrev i alla fall noterna till Sovjethymnen som vi grabbar på 60-talet trodde hette Ishockeysången :oops:
Orkar inte googla på förnamnet - dags att sova :)
Alexander Vasilyevich Alexandrov, kompositören av sovjetiska nationalsången - en, i mitt tycke, ganska musikaliskt bra nationalsång.

Han vann en tävling, i konkurrens med sådana giganter som Sjostakotvtij, Prokofiev, Katchaturian, mfl. Den Store Ledaren Stalin utsåg själv vinnaren av tävlingen - intressant anektdot: Stalin befallde flera sovjetkompositörer, däribland Sjostakotvitj och Prokofiev att skriva varsitt bidrag, samt ett gemensamt. Han lyckades sedan utan tvekan själv identifiera alla tre bidragen av de båda kompositörerna (!) - men han ansåg att en nationalsång inte får vara för originell, varför kamrat Alexandrovs bidrag får den äran. Dock anser Den Store Ledaren att det är något fel med Alexandrovs orkestrering av sitt verk, och Alexandrov börjar genast ursäkta sig, och skylla på en Viktor Knushevitskij, som hade gjort mycket av orkestreringen. Shostakovitj, trots att han var en väldigt blyg man, kom genast till den icke närvarande Knushevitskijs försvar, vilket imponerade Stalin.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 februari 2017, 02:10

Ishockeysången :lol: :lol: :lol:
gunship skrev:
Lasse Odrup skrev:
gunship skrev:
Lasse Odrup skrev:Var det inte hans praktverk som Sjostakovitj kallade "Ett ogräs i den musikaliska rabatten!"
Alexander Vasilyevich Alexandrov, kompositören av sovjetiska nationalsången - en, i mitt tycke, ganska musikaliskt bra nationalsång.

Han vann en tävling, i konkurrens med sådana giganter som Sjostakotvtij, Prokofiev, Katchaturian, mfl. Den Store Ledaren Stalin utsåg själv vinnaren av tävlingen - intressant anektdot: Stalin befallde flera sovjetkompositörer, däribland Sjostakotvitj och Prokofiev att skriva varsitt bidrag, samt ett gemensamt. Han lyckades sedan utan tvekan själv identifiera alla tre bidragen av de båda kompositörerna (!) - men han ansåg att en nationalsång inte får vara för originell, varför kamrat Alexandrovs bidrag får den äran. Dock anser Den Store Ledaren att det är något fel med Alexandrovs orkestrering av sitt verk, och Alexandrov börjar genast ursäkta sig, och skylla på en Viktor Knushevitskij, som hade gjort mycket av orkestreringen. Shostakovitj, trots att han var en väldigt blyg man, kom genast till den icke närvarande Knushevitskijs försvar, vilket imponerade Stalin.

Jovisst var det Stalins egen ''musiktävling'' och han vann.......
varjagen lyssnade ibland till Moskvaradion - som slutade sändningen kl. 22.oo (=Midnatt i Mockba)
Klockorna i Spasskijtornet slog 12 dova slag - sedan spelades ''ishockeysången'' - det var då och så jag kom att gilla den.

gunship's fråga, Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gunship » 10 februari 2017, 02:19

Tackar, tackar! Vi undrar då vem denne man är?
Bilagor
Ung man.jpg
Ung man.jpg (48.35 KiB) Visad 607 gånger

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Borussia » 10 februari 2017, 07:26

varjag skrev:Ishockeysången
Ishockeysången är lika mäktig som det landslag vi kom att förknippa den med. Aldrig har ishockey spelats med sådan elegans och finess som det gjordes under sjuttio och åttiotalet och aldrig mer kommer den att spelas med sådan elegans och finess som då.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gunship » 10 februari 2017, 13:46

En liten ledtråd;
Mannen på bilden är brandsoldat i Sovjet.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 10 februari 2017, 14:30

Och kompositör, eller blivande sådan? Han liknar Sjostakovitj så jag gissar på honom

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 10 februari 2017, 14:33

Den franska hjäjmmodellen togs i bruk i många andra länder, också i Ryssland - och man bytte inte efter revolutionen. Mannen är:

Bild

Tidningen är från juli 1942, men propagandabilden är från september 1941.

https://www.lrb.co.uk/blog/2016/01/02/a ... stakovich/

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gunship » 10 februari 2017, 17:27

Korrekt, den i tråden nyss nämda Shostakovitj, vill i fosterländsk anda (eller ren självbevarelsedrift) ut och tjäna sitt land på slagfältet, men fick avslag då han ansågs för värdefull som sovjetkonstnär. Han fick dock tjänstgöra några skift som brandvakt.

Partik Blom var först!

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 10 februari 2017, 23:27

Jag överlåter gärna frågan till Femtiotrean, som hade kommit före mig om han inte valt att ta med den tjusiga illustrationen!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 11 februari 2017, 07:49

Du menar alltså att du har ingen fråga redo? Det har jag inte heller. Jag ber återkomma senare...

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 11 februari 2017, 14:14

Femtiotrean skrev:Du menar alltså att du har ingen fråga redo? Det har jag inte heller. Jag ber återkomma senare...
Jag tycker verkligen att du förtjänar frågan eftersom du lagt ner tid på att leta upp och låta oss beundra den vackra och intressanta illustrationen, vilket rimligtvis gjorde att ditt svar kom några få minuter efter mitt.

Man borde förstås se till att man har en ny fråga färdig innan man besvarar en fråga på quizzen, men du har rätt i att det hade jag inte. Har fortfarande lite för mycket att göra. Efter den 1 mars kommer jag att kunna medverka här så som jag själv önskar.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 11 februari 2017, 15:21

Då tar vi en fråga som jag vet har åtminstone ett rätt svar. Shostakovitj dog inte av svält i Leningrad, han hade flyttats till säkerhet i oktober 1941, och det kan vi vara glada över. Men kriget tog bort många konstnärer och talanger och världen blev onekligen fattigare för det.

Jag vill veta namnet på en lovande filmregissör som stupade i striderna.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 12 februari 2017, 04:36

Han blev inte ens 30 år, men han hann regissera fem långfilmer, den sista blev dock inte färdig.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 13 februari 2017, 06:58

Frågan är grymt svår, svårare än jag först insåg, t.o.m. omöjligt svår. Det blir tyvärr för mycket annat på gång just nu.

http://www.uppslagsverket.fi/sv/sok/vie ... vaaraNyrki
http://www.blf.fi/artikel.php?id=4961
https://cinemascandinavia.com/collectio ... apiovaara/
http://www.msfilmfestival.fi/index.php/ ... olen-death


Frågan är fri!

Skriv svar