Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inläggav gunship » 11 dec 2016 00:07

Läskig bild. Min familjs bodde i Ahrensburg utanför hamburg, och mormors far var stadsarkitekt (i någon form) i just Hamburg. Hon berättade att morgonen skottade de aska för att komma ut ur huset, och när han kom hem från jobbet var han likblek i ansiktet -"Mein Lebenswerk ist nicht mehr". Vissa av mormors kusiner dog har jag för mig... Huva!

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 11 dec 2016 13:14

Jag tänkte faktiskt försöka ställa en fråga med anknytning till Nobelpriset under andra världskriget. Hoppas det inte blir alltför krystat.

Mottagarna av de Nobelpris som utdelas i Sverige belönas ju som individer (medan det som utdelas i Norge ibland går till organisationer). Vid enstaka tillfällen, enligt min uppfattning vid två tillfällen under andra världskriget, kan man emellertid få intrycket att priset också är avsett att hylla pristagarens land och folk. Vilka två Nobelpris, utdelade under andra världskriget, kunde antas ha ett sådant syfte?

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 12 dec 2016 11:47

Ingen? Då ger jag halva svaret, som jag tänkte skulle vara den finländske författaren Sillanpää, Finlands förste Nobelpristagare, som tilldelades litteraturpriset 1939. När priset utdelades den 10 december rasade Vinterkriget, men beslutet hade fattats den 10 november, då Finland ansattes hårt av sovjetiska krav, och en våg av sympati för Finland sköljde över Sverige. Som bara växte till prisutdelningen.

Och vilken pristagare är då andra halvan av svaret?

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 12 dec 2016 14:35

Man har t.o.m. påstått att Sillanpää skulle aldrig ha fått priset i "normalfallet", men det finns ganska bra argument mot den bedömningen.

Sillanpää är den lätta halvan av svaret, men det blir en ren gissning om den andra. Någon i exil eller från en ockuperad land? Kanske - men jag väljer en longshot: Otto Hahn, som tilldelades 1944 års Nobelpris i kemi i november 1945 (när han var fortfarande internerad i Farm Hall).

patrik blom
Medlem

Inläggav patrik blom » 12 dec 2016 23:02

Det andra Nobelpris jag tänkte mig var det som förärades den danske författaren Johannes V Jensen 1944 (men utdelades 1945). När priset tillkännagavs, vilket jag förutsätter skedde 1944, under det senare, brutala skedet av ockupationen, tror jag att både pristagaren och många andra danskar tolkade det också som en hyllning till Danmark och dess förtryckta folk.

Men detta är en bedömningsfråga, och jag måste säga att Femtiotreans förslag, Otto Hahn, som förutsätter att man tänker några fler varv än jag gör ovan, också har stora förtjänster!

Frågan går därmed till Femtiotrean.

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 13 dec 2016 07:27

Priset tillkännagavs redan 1944: "On December 10, 1944, a luncheon was held under the auspices of the American-Scandinavian Foundation at the Waldorf-Astoria Hotel in New York to take the place of the customary ceremonies in Stockholm. Mr. Jensen was not present at the gathering. The lecture was broadcast in Stockholm on the same date." Tidpunkten stödjer din tolkning.

pokaler.jpeg

stilpoäng.jpeg

Vi söker alltså en vinteridrottare. Han blev arresterad men flydde, han blev fängslad och dödsdömd men flydde, han blev fängslad på nytt men undkom i krigets slutskede.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 13 dec 2016 10:24

Stanisław Marusarz

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inläggav Femtiotrean » 13 dec 2016 13:09

Vad! Är varjagen en verklig allvetare eller t.o.m. en levande "Who's Who In World War Two"?!

Maruzarsk är inte bara en polsk skidhoppslegend(*) utan en man som är känd för att han lyckades rymma från SD-/Gestapo-fängelset Montlupich i Kraków. Han hade redan tidigare rymd (genom att hoppa genom ett fönster i andra våningen i en arrestlokal) från slovakisk gränsvakt och senare han blev arresterad pä nytt i Budapest när tyskarna tog över. Han skulle troligen ha stått framför en exekutionspluton men i kaoset under de sovjetiska truppernas snabba avancemang övergav de tyska vakterna sina fångar.

Maruzarsk som kom från Zakopane och kände trakterna i Tatra var verksam som gränslots och kurir mellan Ungern och motståndsrörelsen i Poland.
Helena Maruzarskovna, hans syster, var en av landets bästa skidåkare i alpina grenar, arresterades av slovakerna och arkebuserades av tyskarna i 1941.

(*) Bl.a VM-silver år 1938 i Lahtis. Min far var där, då en 14-årig grabb som tillhörde den lokala skidklubben och sålde programmsblad och hade därmed fri inträde, och jag minns hur han berättade om polsken som egentligen borde ha vunnit men den norska domarens stilpoäng gav guldet till en norsk skidhoppare, vilket den sakkuniga publiken inte gillade...

Varjag äger frågan!

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 13 dec 2016 19:33

Tack Femtiotrean

Vi vill ha namnet på -
en operation och -.jpg

- och dessa två fartyg....

?, Varjag

varjag
Stödjande medlem

Inläggav varjag » 14 dec 2016 10:24

.... brittisk operation med -
blandad dæckslast.....jpg

:wink: , Varjag

Gott
Medlem

Inläggav Gott » 14 dec 2016 12:03

Jag gissar att det är en av de sk Club runs, transporterna av Spitfires till Malta. Vad jag vet var det bara en Club run där två hangarfartyg användes och isf bör det vara USS Wasp resp HMS Eagle (har dock ingen aning om vilken som syns i förgrund resp bakgrund).

Edit: ser nu att det nog är en Wildcat som skymtar i övre bilden, så det är nog USS Wasp i förgrunden.

varjag
Stödjande medlem

Re: Spitfires till Malta!

Inläggav varjag » 14 dec 2016 21:29

Gott skrev:Jag gissar att det är en av de sk Club runs, transporterna av Spitfires till Malta. Vad jag vet var det bara en Club run där två hangarfartyg användes och isf bör det vara USS Wasp resp HMS Eagle (har dock ingen aning om vilken som syns i förgrund resp bakgrund).

ser nu att det nog är en Wildcat som skymtar i övre bilden, så det är nog USS Wasp i förgrunden.

Grattis Gott - grabben som kan!
Det gjordes TVÅ Club-runs med Spitfires till Malta 1942 & på Churchills vädjan - ställde Roosevelt hangarfartyget USS WASP till förfogande.
Den första - i april 1942, gjorde WASP ensam som del av en Maltakonvoy, Operation Calendar.
Alla hennes torped-och störtbombplan sattes iland på Orkneyöarna. Man behöll bara 11 stycken F4F Wildcats - för CAP (Combat Air Patrol) alltså jaktskydd ombord.
i Glasgow tog man ombord 47 stycken Spitfire V - som startades mot Malta från hennes flygdäck med Wildkattorna flög flygskydd
över starterna.
Den ANDRA - gjordes i maj 1942. Men då tillsammans med engelska hangarfartyget HMS EAGLE.
(som skymtas i bakgunden på frågebilden!)
Den operationen hette ''Bowery''. Igen - startade WASP (18000 ton) - 47 Spitfires. Och igen - med ''cap'' av 11 Wildcats...
EAGLE med sina 22000 ton medförde futtiga 17 spittar - :roll: Utan ngn plats för marinjaktplan :(
För den undrande; de amerikanska hangarfartygen - var just det HANGAR-fartyg.
De engelska - tja, de kan bäst beskrivas som hangar-FARTYG

Det var mycket mera fartyg - än hangar.......

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Wasp_(CV-7)

Gott's fråga

Gott
Medlem

Inläggav Gott » 14 dec 2016 22:38

Tack,

Lite bra timing att jag råkade se en dokumentär om Malta för några dagar sedan.

Söker en gemensam nämnare:

ladda ned.jpg

images (1).jpg

images (2).jpg

Vad förenar dessa?

Yngve
Medlem

Inläggav Yngve » 15 dec 2016 09:10

Kan det relatera till denna bild?

strange friends.jpg

Gott
Medlem

Inläggav Gott » 15 dec 2016 11:42

Det kan det visst göra.

Hessiska stövlar, Hessisk legosoldat (här i form av Christopher Walken från filmen Sleepy Hollow) och Hessian Camouflage på en Cromwellstridsvagn.

Frågan är din.

Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"