Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 november 2016, 00:58

sveahk skrev:Något förvirrad...

På frågans första bild ser vi en Henkel He 114, troligtvis "A", där en konstnärligt lagd mekaniker målar dit en Pingvin i trätoffel med en tubkikare under vingen. Vilket är emblemet för 2./SAGr 130 (See-Aufklärer-Gruppe). Vilka fladdrade omkring i norska vatten när det begav sig, men aldrig med en He 114...

De få He 114 som lämnades ut till Luftwaffe - med Pingvin-emblem nota bene, men med en bomb under vingen - var annars SAGr 125 och 126...där speciellt 125:an hela kriget höll till vid Östersjöns stränder...

Naturligtvis gick ett par ut till Tysklands Hilfskreuzer - och det är naturligtvis dit varjag vill komma, det ser vi på frågans andra bild, Pinguinen - men om man skall vara småaktig, och det får man väl vara ibland :roll: ...mig veterligen aldrig He 114 med påmålade pingviner...

Mvh Hans K
:oops: - nu blev varjagen förlägen.......då sveahk ''har glömt mera'' om Luftwaffe - än jag ngnsin lärt....
PINGUIN hade två stycken He 114....
Aircraft carried: 2 × Heinkel He 114B floatplanes; later, 1 × Arado Ar 196A-1
transformation took place at a remote spot. Pinguin drifted for five days until 5 September. Pinguin then launched its seaplane to survey the area but it crashed on take off. The plane burst into flames and sank. The crew were in the water. The ship's only radio telephone was on the plane. It operated on a wavelength undetectable to Allied shipping. Pinguin's technicians needed calm weather to assemble the second aircraft that was stowed below in a crate.
Har läst ''någonstans/någongång'' - att den förolyckade Heinkeln - fick en pingvinunge påmålad ganska snart efter avresan om inte före....

Men - kan ha fel :o

However - sveahk identifierade den grekiska m/v KASSOS som den tyska ''pingvinen'' Schiff 33
och kör nästa fråga !

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 29 november 2016, 09:08

varjag skrev:
However - sveahk identifierade den grekiska m/v KASSOS som den tyska ''pingvinen'' Schiff 33
och kör nästa fråga !

Varjag
Tackar för erbjudandet, men tackar för en gångs skull nej, och överlåter gärna frågandet till Patrik...om han har lust...

Hans K

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 29 november 2016, 13:27

Jag delar helt uppfattningen att det är Hans kunskaper som förtjänar att belönas. Min prestation var bara en kompletterande flugskit. Även jag har ont om tid just nu, vilket gör det svårt att hitta på bra frågor, men eftersom Hans skickar över stafettpinnen till mig, så gör jag ett försök. Senare idag.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 29 november 2016, 20:26

I väntan på Patriks fråga...
varjag skrev: PINGUIN hade två stycken He 114....
Har läst ''någonstans/någongång'' - att den förolyckade Heinkeln - fick en pingvinunge påmålad ganska snart efter avresan om inte före....
Men - kan ha fel :o
Varjag
Den satsen gjorde mig lite osäker, så jag dök djupare ner i källorna...och fick fram följande: Besättningarna som flög He 114:orna kom från Bordfliegerstaffel 5./196, så om planen kom från samma enhet så var de med stor säkerhet påmålade "Staffel"-vapnet, ett gammalmodigt segelskepp med tre segel ovan vågorna. Men de flesta planen ombord på tyska "raiders" var antingen i en neutral skepnad eller som vi har sett uppmålade i allierade färger.

Hans K

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 29 november 2016, 21:29

Då försöker vi med den här frågan:

Den ungerska kungakronan, kallad Stefanskronan efter den kung som brukar kallas Stefan den helige, och betraktad som helig av många ungrare, skiljer sig från andra kungakronor genom att den har ett kors som sitter "på sniskan" uppe på skulten - följden av en olyckshändelse för mycket länge sedan som man inte nänts reparera.

När amiral Horthy styrde Ungern som "regent" under mellankrigstiden och andra världskriget var det Stefanskronan som legitimerade hans regentskap - han regerade Ungern "in the name of the Holy Crown". T o m pilkorsarna gjorde det: "Even the Arrow-Cross 'leader of the nation' Ferenc Szalasi took an oath on the crown in November 1944 after his group of Nazi sympathizers seized power. When the battlefront was approaching Budapest, Szalasi and his entourage fled along with the insignia to Veszprem, Köszeg and Velem, (i västligaste Ungern, min anm) then, in March 1945, they, and the insignia, crossed the border (till nuvarande Österrike, min ann).

Sedan var det under många år okänt vad som därefter hade hänt med Stefanskronan. Nu vet vi emellertid sedan länge vad som hände. Vad hände? Vad gjorde de ungerska pilkorsarna/nazisterna i krigets slutskede med den heliga kronan?
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 29 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 november 2016, 21:43

Den ''övervintrade'' i - Fort Knox :lol:

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 29 november 2016, 21:52

Jaha, men ...
patrik blom skrev: Vad gjorde de ungerska pilkorsarna/nazisterna i krigets slutskede med den heliga kronan?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 30 november 2016, 12:57

Ja, Stefanskronan hamnande i USA men jag menar att det är av historiskt intresse att klargöra hur den hamnade där. Det finns ju två huvudalternativ: 1) Pilkorsarna överlämnade frivilligt kronan till amerikanarna, och 2) amerikanarna erövrade eller beslagtog kronan mot pilkorsarnas önskan. Och det är alternativ 1) som gäller. Pilkorsarna emballerade kronan och grävde ner den, någonstans i sydöstra Österrike, och när de sedan träffade på US Army berättade de var den låg nergrävd. Säkerligen ansåg de att detta var ett mycket bättre alternativ än att de ogudaktiga ryssarna skulle lägga vantarna på den.

Det ironiska är att när det något decennium senare blev känt att Stefanskronan fanns i USA - i Fort Knox, som Varjag skriver - begärde den dåvarande kommunistiska regimen i Ungern att kronan skulle återlämnas till dem. Så skedde också, lite senare på 1970-talet, såvitt jag förstår som en vänlig gest gentemot den ungerska Kadar-regimen, som då stod för en ovanligt human form av kommunistisk diktatur.

Nazister, kommunister, och förmodligen alla schatteringar däremellan, i Ungern, har värnat om denna historiska relik.

Varjag ställer nästa fråga.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 30 november 2016, 20:55

Tack patrik, för beskrivningen om hur Stefanskronan hamnade i Ft Knox. En story som jag inte kände till :)
Vi stannar på samma front - med en kidnappad
frimærksherre.png
frimærksherre.png (188.31 KiB) Visad 787 gånger
- som fick kodnamnet -
Mickey.png
Mickey.png (53.44 KiB) Visad 787 gånger
och hamnade i ett KZ :roll:

Vem & vad handlar det om?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 december 2016, 19:54

Mickey Mouse - vars förnamn lätt ledde till ''Mickey-biten'' kidnappades i ett utpressningssyfte, som hade att
med Pilkorsarna att skaffa.
Han överlevde kriget, men hamnade i KL Dachau...... :wink:

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 december 2016, 08:14

Den kidnappade yngre brodern hette Miklós - men det är den flygolyckade äldre brodern István på frimärket!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 2 december 2016, 09:49

Femtiotrean skrev:Den kidnappade yngre brodern hette Miklós - men det är den flygolyckade äldre brodern István på frimärket!
Visst vad det
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikl%C3%B3s_Horthy_Jr.
som blev kidnappad av, inte helt okände Otto Skorzeny - och inspärrad i Dachau.

Femtiotreans fråga, Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 december 2016, 12:51

Bild

"Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap" betyder ungefär "Miklos Horthys nationella flygstiftelse". Tilläggsavgiften, 20 filler, gick till det ändamålet. Den kungliga ungerska posten ("Magyar Királyi Posta") gav ut frimärket i 1943.

Bild

István Horthy, den äldsta sonen till Ungerns riksföreståndare Miklós Horthy, hade dött i augusti 1942 när hans MÁVAG Héja II, en ungersk version av det jaktflygplanet Reggiane Re.2000 stallade och störtade i Ryssland.

Bild

Miklós Horthy, också kallad Nicky, blev lurad i en fälla och kidnappad i oktober 1944 av SD, den tyska säkerhets- och underrättelsetjänsten som gav uppdraget till Otto Skorzeny och hans män.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 december 2016, 17:23

officerochhanshäst.jpg
officerochhanshäst.jpg (52.77 KiB) Visad 573 gånger
entjockkapten.jpeg
Var är vi och vad hände sen?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 3 december 2016, 15:29

Kanske bör jag avslöja att det blev tre och ett halv års fängelsedom för honom efter kriget (och - ungefär 70 år senare! - en medalj för somliga).

Skriv svar