Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Re: Varför ses tyskt som "tuffare" än allierat?

Inlägg av Lasse O » 21 juli 2011, 10:56

sonderling skrev: Ps Böcker från NVietnam, Nkorea och japan, ja gärna, har läst tre romaner ur Vietnamesisk synvinkel, och en ur japansk, men Nord Korea är nog kört så länge de har den stenhårda diktaturen.
Många föraktar romaner som historiebeskrivning men i mina ögon kan de vara ett bra komplement till mer faktatyngda böcker. I en roman kan författaren ta ut svängarna och skildra stämningar och förhållanden som annars aldrig kommer fram, d v s visa Wie es eigentlich war på gräsrotsnivå.

Kan du rekommendera någon Nordvietnamesisk roman som inte är överfylld med floskler? Helst inte av typen "våra heroiska kämpar framryckte mot de imperialistiska inkräktarna och slog dem i ett skickligt genomfört anfall under ledning av Folkets general X..." :roll:
För den genomsnittlige NVA-soldaten måste kriget ha varit lika brutalt som för alla andra i motsvarande situation men den dimensionen är totalt okänd i väst. Istället är det lätt förljugen heroism och offervilja för hela slanten.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 21 juli 2011, 11:51

lago skrev:Helst inte av typen "våra heroiska kämpar framryckte mot de imperialistiska inkräktarna och slog dem i ett skickligt genomfört anfall under ledning av Folkets general X..." :roll:
Får mig att tänka på de sovjetiska skildringar jag försökt plåga mig igenom från det Stora fosterländska kriget. Lite OT men jag skulle vilja ha lästips från sovjetisk sida - som inte är propaganda.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 21 juli 2011, 11:59

Hans skrev:Lite OT men jag skulle vilja ha lästips från sovjetisk sida - som inte är propaganda.

:lol:

Jag rekommenderar "Det unga gardet" av Alexander Fadejev. Har den i hyllan själv för övrigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alexander_Fadejev

Nej men skämt åsido så tror jag att det är svårt att hitta icke-propaganda i de böcker som gavs ut under kommunistiskt styre. Möjligen av exilryssar, men de hade ju å andra sidan kanske ett starkt intresse av att vikta å andra hållet...

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 21 juli 2011, 12:23

Jag har läst Juli 41 av Baklanov. För mig var det en bra bok och inte direkt propagandistisk.

För några sidor sedan frågades det om franska och italienska skildringar. Jag har inga titlar men vet att det finns ett antal italienska. Oftast ska det handla om befäl i flottan som har skrivit. Om jag har förstått rätt har det också kommit ut sådana på senare år = under de senaste 10 åren eller så.

Det finns intressanta böcker om italienarnas specialstyrkor såsom flotta 10. Det var inga mjukisar direkt som kämpade där.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 21 juli 2011, 13:08

Tackar för tips.

Jepp, Decima Flottiglia Mezzi d'Assalto var minsann inga jag skulle viljat möta i strid.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 21 juli 2011, 13:44

Om det italienska - om jag minns rätt så har det kommit ut en bok på senare år. Jag vet åtminstone att jag har läst om en bok i en recension av en svensk, eller svenska :) Den var intressant bland annat för att man fick sig till livs information om det Italien som väl Italien ville vara. Där fanns sålunda en berättelse om sjuktransporter över havet med perfekta sjuksköterskor.

Jag man minnas fel - texten jag läste kan ha handlat om en bok som kom ut för länge sedan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 21 juli 2011, 15:47

lago skrev:
sonderling skrev: Ps Böcker från NVietnam, Nkorea och japan, ja gärna, har läst tre romaner ur Vietnamesisk synvinkel, och en ur japansk, men Nord Korea är nog kört så länge de har den stenhårda diktaturen.
Många föraktar romaner som historiebeskrivning men i mina ögon kan de vara ett bra komplement till mer faktatyngda böcker. I en roman kan författaren ta ut svängarna och skildra stämningar och förhållanden som annars aldrig kommer fram, d v s visa Wie es eigentlich war på gräsrotsnivå.

Kan du rekommendera någon Nordvietnamesisk roman som inte är överfylld med floskler? Helst inte av typen "våra heroiska kämpar framryckte mot de imperialistiska inkräktarna och slog dem i ett skickligt genomfört anfall under ledning av Folkets general X..." :roll:
För den genomsnittlige NVA-soldaten måste kriget ha varit lika brutalt som för alla andra i motsvarande situation men den dimensionen är totalt okänd i väst. Istället är det lätt förljugen heroism och offervilja för hela slanten.
Detta är ju OT men:
Jag läser gärna passande romaner parallelt med ett krigshistoriskt alster för att komma in i stämning så att säga.
Faktum är att jag skulle starkt rekomendera det.

De vietnamesiska böckerna är:

Bảo Ninh the sorrow of war/ krigets sorger
Truong Nhu Tang. A Viet Cong Memoir. (Ej roman mer biografi.)
Duong Thu Huong Novel without a Name

Ingen av dessa böcker är speciellt propaganda mässiga, alla författare fick problem med Hanoi, för alla soldater är rädda, röker brass, och vill hem till flickvännen o.s.v., ja som folk är mest.(Faktum är att de inte har mycket till övers för heroiske general X. :) )
Det enda är väl att stilen kan vara lite drömsk ibland så jag vet inte om det som hände verkligen hände. :?

Sonderling

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 11 september 2011, 12:56

Terje skrev noe viktig i et tidligere innlegg og jeg tror at det er mye av åraken. Mye av den såkalt tyske stilen fra den gang finner vi dag igjen i det fritids,- cammo,- og campingutstyr ( støvler, telt, sovepose etc) vi kjøper og anvender (jakt og fiske);-med andre ord, den er gjenkjennelig og brukervennlig og er med på å utviske forskellen på sivilt-og militært utstyr.Da blir det også lett "vår" stil.
Jeger

Skriv svar