Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
av Stellan Bojerud » 4 januari 2008, 13:30
Hexmaster skrev:Tackar. Vad var en s.k. G-skrivare?
Tysk chifferfjärrskrivare. Forcerades i juni 1940 av prof Arne Beurling vid Försvarets Radioanstalt med hjälp av enbart blyertspenna och rutigt papper.
Jag försökte bifoga ett foto på der Geheimschreiber, men jag har av okänd anledning av Skalman-servern förbjudits att lägga in bilder.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Beskrivs av FRA:
http://www.fra.se/artiklar_foreoss.shtml#gskrivaren
Der Geheimschreiber var snäppet häftigare än den betydligt mer kända Enigman, och användes också på högre nivå - mellan vapenslag vill jag minnas. Redan formatet gjorde den något mindre lämplig för fältbruk än sin behändigare lillebror. - Beurling! Minns en replik från någon filmatisering, Tomas Bolme spelar en figur som visar krypto-remsorna för en besökare, nämner att professorn knäckt koden på hur någon dryg vecka eller vad det var, och frågar artigt "Vill du försöka?"
Frågan till Stellan.
-
Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
av Stellan Bojerud » 4 januari 2008, 14:20
Hur kom tyskarna på att FRA hade knäckt Geheimschreiberns kod?
1. Vem eller vilka informerade tyskarna?
2. Vem informerade dem som i sin tur informerade tyskarna?
3. Var hade sistnämnda informatör fångat upp hemligheten?
4. Vad hette han och vad hade han för arbete?
-
millgard
- Stödjande medlem 2020
varjag skrev:Hexmaster skrev:Gissar på Burmavägen - tiden vet jag inte riktigt på rak arm, drar till med 1942. (Men jag är rätt säker på att Burmabacken i Kortedala, Göteborg fått sitt namn efter densamma. Och "dubbeltramp" krävdes för osynkade växellådor, om jag minns rätt.)
Rätt svar Hexmaster! Visst är det Burmavägen men året är nog 1944 att döma av de 'tractors' (som amerikanerna kallar dragfordonen) som strävar fram. Och 'dubbeltramp' gällde för alla amerikanska militärfordon av den generationen - synkroniserade växellådor på lastbilar - kom långt senare. Det gick att 'växla upp' utan problem - men NED, måste man ha ett gott öra för motorvarv och hastighet - för att få in den lägre växeln prompt. Om man missade den kunde situationen snabbt bli desperat....
Din fråga, Varjag
Bara som ett kuriosum:
Jag innehar ett exemplar av instruktionsbok til Scanias Pansarbil, den med Grodansiktet (kan det vara M42?). Den har osynkroniserad växellåda och jämte instruktionerna att hantera denna så står en uppmaning till ansvarigt utbildningsbefäl: "Om soldaten efter tre försök inte klarar av dubbeltrampningsförfarandet, är det i allmänhet lämpligare att byta soldat än att fortsätta försöka".
Motoröra har man eller så inte.
-
Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
av Stellan Bojerud » 5 januari 2008, 12:51
Stellan Bojerud skrev:Hur kom tyskarna på att FRA hade knäckt Geheimschreiberns kod?
1. Vem eller vilka informerade tyskarna?
2. Vem informerade dem som i sin tur informerade tyskarna?
3. Var hade sistnämnda informatör fångat upp hemligheten?
4. Vad hette han och vad hade han för arbete?
Ledtråd: Den som upptäckte att svenskarna knäckt G-schreiberns kod finns med på detta foto.
-
Bilagor
-

- Scan10619.JPG (61.44 KiB) Visad 2505 gånger
-
FNP
- Medlem
Bra fråga!
Min minnesbild pekade först åt Finland till, men så dök detta fotografi upp och rörde till det.
Vid ett första påseende verkar fotografiet var någon form av attaché utflykt, men var?
Var möjligen den japanske militärattachén i Stockholm (Onodera) involverad? Var det i så fall månne dennes krypterande hustru Yuriko som kom hemligheten på spåren?
-
Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
av Stellan Bojerud » 5 januari 2008, 18:08
Nej inte japanen. De spontana minnesbilderna kan ofta vara de rätta. Dessutom: Ja, det är militärattachéer. En av dem är nyckelpersonen i detta smått dramatiska ärende.
-
FNP
- Medlem
Hm, den enkla lösningen är kanske i så fall att den finske militärattachén i Stockholmöverste Steven delgivits information som denne vidarebefodrat till finska underrättelsetjänsten, vilken i sin tur pratat med tyskarna?
Jag misstänkte annars att den finska underrättelsetjänsten kommit det hela på spåren via spaning mot ryssarna som ju tack vare ordonansen tillika spionen Nyblad vetat om forceringen sedan augusti 1941.
-
Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
av Stellan Bojerud » 5 januari 2008, 18:50
1. Finske militärattachen överste Martin Kasper Stewen "gick som barn i huset" på svenska Försvarrstaben.
2. Han kom på att svenskarna kunde läsa G-skrivarens krypterade meddelanden och informerade finska Huvudstaben om detta.
3. Tyskarna förstod att deras krypterade meddelanden kom ut och beskyllde finnarna för att "läcka".
4. Finnarna värjde sig mot att ha varit lösmynta genom att ange att det var svenskarna som knäckt koden.
Din fråga!
PS: Överste Stewen står i mitten på bilden.
-
FNP
- Medlem
Över till nästa fråga.
Vem står här med händerna i fickorna?
-
Bilagor
-

- vem.jpg (197.45 KiB) Visad 2412 gånger
-
dc
- Medlem
-
Kontakt:
Bilden är lite otydlig, men jag skulle gissa på Frederick John Walker allmänt kallad Johnny Walker. Han var viktig för utvecklandet av de oberoende och effektiva eskortgrupperna.
-
FNP
- Medlem
Bra gissning, men nej det är inte Johnny Walker.
-
varjag
- Saknad medlem †
Captain Donald McIntyre?, Varjag
-
FNP
- Medlem
...är det inte den ene, så är det den andre!
Visst är det Donald McIntyre.
Frågan till Varjag.
-
varjag
- Saknad medlem †
...är det inte den ene, så är det den andre!
Denne tyske ubåtschef dekorerades med eklöven till sitt Riddarkors för att ha sänkt ett amerikanskt hangarfartyg i april 1943.
Sex månader senare, slog det 'sänkta hangarfartyget' till mot tysk sjöfart i Norge och skingrade varje tvivel - om att det fortfarande flöt och var vid god vigör
Vilket var hangarfartyget? Vilken Var ubåten? Vad hette ubåtschefen?
-
Bilagor
-

- nya eklöv.jpg (68.36 KiB) Visad 2342 gånger