Generaler, Fältmarskalkar

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hogland
Medlem

Inlägg av Hogland » 23 november 2004, 19:31

Jo, mycket riktigt ville inte den allierade krigsledningen ge de brittiska trupperna ett viktigt uppdrag förrän i januari -45, fast Montgomery tjatade om att få gå mot Berlin. De västallierade politikerna hade nämligen i en uppgörelse givit Berlin åt ryssarna även om den tyska västfronetn var betydligt svagare än östfronten under krigets slutskede och de västallierade hade betydligt bättre chanser att komma till Berlin-

Men försvaret av Ardennerna var inget anfall, utan enbart försvar av ett område. Montgomery lanserade ett konteranfall under den tyska offensiven, men som sagt, genom Hollywood så har äran att stoppa den tyska genombrotten i december -44 fallit åt amerikanarna i Bastogne och Patton. Givetvis gjorde de en enorm insats, men de enbart sinkade tyskarna, det var Montgomery och hans engelsmän som slog sönder den tyska inbuktningen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 23 november 2004, 19:32

Hogland skrev:
Men försvaret av Ardennerna var inget anfall, utan enbart försvar av ett område. Montgomery lanserade ett konteranfall under den tyska offensiven, men som sagt, genom Hollywood så har äran att stoppa den tyska genombrotten i december -44 fallit åt amerikanarna i Bastogne och Patton. Givetvis gjorde de en enorm insats, men de enbart sinkade tyskarna, det var Montgomery och hans engelsmän som slog sönder den tyska inbuktningen.
Jag tänkte inte så mycket på Patton för det han gjorde var "bara" ett kåranfall.
:)

Confident
Tidigare medlem

Sista stora tyska motanfallet.

Inlägg av Confident » 23 november 2004, 21:40

Målet var ju också att erövra Antwerpen och stadens hamn, så jag vet inte riktigt...?

Var Ardenneroffensiven bara ett försvar i den bemärkelsen, eller inte också ett sista desperat storanfall (anfall!) för att tränga tillbaka de allierade och erövra Antwerpen, m.m?

Jag bara undrar. :)

Mvh Dagwood.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Sista stora tyska motanfallet.

Inlägg av MD650 » 23 november 2004, 21:42

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Målet var ju också att erövra Antwerpen och stadens hamn, så jag vet inte riktigt...?

Var Ardenneroffensiven bara ett försvar i den bemärkelsen, eller inte också ett sista desperat storanfall (anfall!) för att tränga tillbaka de allierade och erövra Antwerpen, m.m?

Jag bara undrar. :)

Mvh Dagwood.
Den operativa (strategiska) idén var att erövra Antwerpen i syfte att behärska den hamnen samt att dela de allierade.

Användarvisningsbild
Hogland
Medlem

Inlägg av Hogland » 23 november 2004, 21:43

I Hitlers fantasi var det givetvis krigets vändpunkt och precis som du säger var just det specifika anfallet ämnat att erövra Antwerepen. Hitlers generaler och andra militärer som planerade och utförde anfallet hade dock inga mer ambitiösa planer än att, som bäst, stoppa de allierades offensiv på västfronten för att få tid att övertyga USA och Engalnd om att de alla tre skulle vända sig mot den gemensamma fienden Sovjet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 23 november 2004, 21:46

Hogland skrev: Hitlers generaler och andra militärer som planerade och utförde anfallet hade dock inga mer ambitiösa planer än att, som bäst, stoppa de allierades offensiv på västfronten för att få tid att övertyga USA och Engalnd om att de alla tre skulle vända sig mot den gemensamma fienden Sovjet.
Jag skulle vilja påstå att det var Hitlers idé att få britter och allierade att "ge upp" i väst för att kunna kraftsamla i öster och besegra den "verkliga" fienden.

Användarvisningsbild
Hogland
Medlem

Inlägg av Hogland » 23 november 2004, 21:52

Givetvis. Men Hitler hoppades på att Ardenner offensiven skulle vara mycket mer än så, på en militärtaktisk nivå. Han ville som sagt nå ända till Nordsjön.
Hitlers generaler, åtminstone de som inte var alldeles defaitistiska hoppades nog också på att vinna över de västallierade på sin sida genom förseningskrig och diplomati.
Vad jag ville poängtera var att Hitler ville att Ardenneroffensiven verkligen skulle bli en offensiv och att fronten skulle börja rulla åt andra hållet, hans generaler ville bara få fronten att sluta rulla österut.
Men slutmålet för alla var det samma, att få USA och England på sin sida. jag tror inte ens att Hitler drömde om seger över Väst vid denna tidpunkt...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 24 november 2004, 09:37

Hogland skrev:Jo, mycket riktigt ville inte den allierade krigsledningen ge de brittiska trupperna ett viktigt uppdrag förrän i januari -45, fast Montgomery tjatade om att få gå mot Berlin. De västallierade politikerna hade nämligen i en uppgörelse givit Berlin åt ryssarna även om den tyska västfronetn var betydligt svagare än östfronten under krigets slutskede och de västallierade hade betydligt bättre chanser att komma till Berlin-

Det var faktiskt Patton som kom först till plats och bröt inringningen om jag minns rätt.
Dessutom så stod flera amerikanska divisioner under Montgomerys befäl så att säga "det var Montgomery och hans engelsmän som slog sönder den tyska inbuktningen" är lite överdrivet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 24 november 2004, 16:45

mrsund skrev: Det var faktiskt Patton som kom först till plats och bröt inringningen om jag minns rätt.
Det beror på var.Talar du om Bastogne så var det 101. luftburna som var på plats först.

Användarvisningsbild
konsult
Medlem

Inlägg av konsult » 25 november 2004, 10:08

testing, testing........(mitt första inlägg)

Men var det inte 101:a som var inringad (och med det då kanske först på plats =) )

Min lista:
1, Walter Model
2, Konstantin Rokossovskij
3, Erich von Manstein
4, Erwin Rommel
5, Heinz Guderian

Jag tycker att rommel är något överskattad. Han var fvisserligen väldigt skicklig men han är nog mest omtyckt för att han utkämpade ett "rent krig" mot Monty i Nordafrika......Model, säger jag bara, där har ni en riktig fronträv, fuhrerns brandman som gillade att få omöjliga uppgifter.
Han ledde allt i första ledet i sin halvbandvagn..........

En ganska rolig sak som hände honom var under market garden. Då han intog middag på ett hotel i antwerpen började helt plötsligt brittiska fallsärmsoldater landa på hotellets bakgård, så han fick skyndsamt ge sig iväg.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 november 2004, 14:10

konsult skrev:testing, testing........(mitt första inlägg)

Men var det inte 101:a som var inringad (och med det då kanske först på plats =) )

.
Ja dom blev det men var först på plats.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 25 november 2004, 22:46

konsult skrev:

Jag tycker att rommel är något överskattad. Han var fvisserligen väldigt skicklig men han är nog mest omtyckt för att han utkämpade ett "rent krig" mot Monty i Nordafrika..
Känner mig manad att lägga ut en tidningsartikel som publicerades i maj-44.

SLAGET OM TOBRUK i Libyen var, som hela världen minns, en segsliten dragkamp, och staden hölls
omväxlande besatt av tyskar och britter. En kapten som var chef för ett brittiskt etappsjukhus har berättat följande händelse:
När Rommels trupper genom överrumpling intagit Tobruk, fortsatte man lugnt med arbetet vid sjukhuset och behandlade alla sårade som de tyska sjukbärarna bar fram, tyskar och britter utan åtskillnad. Plötsligt blev det alldeles tyst, en gestalt skymde dörröppningen. General Rommel själv! Ett ögonblick stod generalen stilla och betraktade raden av sjukbäddar. Så gick han fram till en sårad tysk soldat, gav honom en kortfattad fråga och lyssnade uppmärksamt till soldatens svar. Sedan gick han mellan sängraderna och stannade här och där för att förhöra sig om andra sårade tyskar.
Till sist gjorde Rommel ett tecken åt den brittiske kaptenen. "Mina män säger mig att de får precis samma vård som de sårade engelsmännen. De berättar också att ni har ont om läkemedel men att ni rättvist fördelar vad ni har. Jag ska ordna med att ni får läkemedel hitskickade. Fortsätt som ni har gjort hittills. Ingen kommer att ofreda er." Han gick ut.
De utlovade läkemedlen kom mycket riktigt, och sjukhuset kunde med hjälp av dem framgångsrikt fortsätta sitt arbete med att rädda livet på både engelsmän och tyskar. Som generalen hade lovat fick sjukhuset ostört fortsätta sin verksamhet.
Några dagar senare inträffade på nytt en plötslig vändning i krigslyckan. Rommels styrkor befann sig på flykt, men de lämnade sjukhuset i det skick de funnit det, med personal och allt. Varken segrar eller nederlag hade lagt hinder i vägen för dess barmhärtighetsverk.

Major Peter W. Rainier, åttonde brittiska armens generalstab

Ett litet skämt från samma tidning.

NÄR FÄLTMARSKALK Rommel var på besök i Köpenhamn och det blev bekant att han hade tagit in på d' Angleterre, samlades snart en stor massa människor på Rådhusplatsen utanför hotellet. Efter en stund kom en adjutant ut och förklarade att marskalken tyvärr inte hade tid att visa sig för folket. Det gick ett mummel genom folkmassan. Så hördes plötsligt en kraftig, omisskännligt köpenhamnsk stämma:
"Hälsa marskalken att det inte är honom vi har kommit hit för att titta på. Det är general Montgomery - han brukar ju alltid vara i hälarna på Rommel".

mvh Kai

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 26 november 2004, 07:40

ed von bro berg skrev:Zhukov rommel eisenhover och han som sköte anfallet i manchuriet och

Du tänker på Aleksandr Vasilevskij :)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 26 november 2004, 12:13

MD650 skrev:
mrsund skrev: Det var faktiskt Patton som kom först till plats och bröt inringningen om jag minns rätt.
Det beror på var.Talar du om Bastogne så var det 101. luftburna som var på plats först.
Jo det är BAstogne jag menar, men 101 bröt inte inringningen de var de som blev inringade. :)

Annars är det de Amerikanska trupper som blev överrumplade från början som var först på plats,som sen fick förstärkningar från 101.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 november 2004, 12:19

mrsund skrev: [
Jo det är BAstogne jag menar, men 101 bröt inte inringningen de var de som blev inringade. :)

Annars är det de Amerikanska trupper som blev överrumplade från början som var först på plats,som sen fick förstärkningar från 101.
Helt rätt. Det var Pattons 3.kår som bröt belägringen.

Skriv svar