Släktingar i wwII
-
Sofia Jonsson
- Ny medlem
Finska vinterkriget
Jag hade en släkting i ww II nämligen min farmors bror. han stupade i finland vid syväri 1942 alltså i fortsättningskriget.
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
ii
Det är ju skit intressant....Jag kan berätta att jag har släktingar
som slagits på axelmakternas sida i
södra europa. Det får räcka så.
Hoppas ni förstår...
-
Sofia Jonsson
- Ny medlem
Fortsättningskriget
Min Farmors bror deltog först i finska vinter kriget sedan i fortsättningskriget som frivillig. Han stupade vid svirfronten den 25 maj 1942 han blev 22 år gammal. Hans namn Var Översergeant Nils Gunnar Hansson och han stred i division I 7.
Ska besöka hans grav i sommar.
Mvh Sofia
Ska besöka hans grav i sommar.
Mvh Sofia
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Wolfblitzer
- Medlem
- subskipper
- Medlem
Var han verkligen överstelöjtnant? Det är inte Yliluutnanti du tänker på? Grovt översatt skulle det vara överlöjtnant eller något liknande. Alltså rangen innan man når kaptensnivå. Mycket intresserad av att höra mer om honom i vilket fall som helst. :)Piv0 skrev:Min farfar var överste löjtnant & deltog blandannat vid Suomusalmi, dom hårdaste striderna var på suomusalmi efter Karelen. Han var gruppbefäl, ca 30 man i gruppen & endast 3 st överlevde. Dom flesta stupade vid Suomusalmi. Där fick han en rysk dumdumkula i handen och blev krigsinvalid. Men han var tillbaka vid fortsättningskriget som budbärare åt ett antal kända finska generaler. Han blev utdelad ett antal medaljer, 2 suomusalmi märken, fredskors,för tapperhet. Han avled ett antal år efter krigen.
~Henric Edwards
Carrera_ skrev: Under kriget var han både på öst fronten och i väst under dagen-D och till sist så avslutades hans deltagande i Stalingrad där han blev skadad och hemskickad innan staden omringades.
Hmm... Hur går det där ihop? Han var alltså med i Frankrike på D-dagen och skadades därefter i Stalingrad! Det är ju bara det att D-dagen var i juni 1944 och Stalingrad omringades under hösten 1942..
- CJBackfire
- Medlem
-
Lewenhaupt
- Medlem