Waffen-SS ett elitförband ?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
hergeir
Ny medlem

Inlägg av hergeir » 2 april 2002, 02:32

Men Alfa Romeo, antalet strv, antalet stug und jagdpanzer, vad spelar det för roll? Vapenföra unga tyskar i öst tvingades vandra iväg till Sibirien, unga knullbara tyskor våldtogs. Oändligt många gånger. Vad betyder det idag? Jag har, försiktigt, talat med några unga tyskar, dom rycker på axlarna.
Men svenskar på Skalman forum bryr sig. Hur många strv, hur många stug...?
Mathias Forsberg, du som vet allt, var befann sig tredje skytte-plutonen ur andra skyttekompaniet ur första battaljonen ur sextonde regementet kl. 12.42 den 3/9 1944? Ja inte vet jag.
För hundra år sedan fanns i Frankrike en slagfärdig politiker som hette Poincaré, om en av sina motståndare lär han ha sagt: "...han vet allt, men han förstår ingenting!" Är det sån man vill vara?
med vänlig hälsning
hergeir

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 2 april 2002, 10:05

Hergeir, du gör dig själv en smula löjlig som dyker upp på ett specialforum
för historieintresserade och gör lite misslyckade försök att raljera kring
att det finns kunniga personer som skriver här. Dina påpekande skulle
vara på plats om någon försökte pracka på folk i allmänhet detta, men
den enda som ter sig malplacerad här är ju du själv.

Fred
Medlem

Inlägg av Fred » 2 april 2002, 11:23

Hergeir, det är väl inte konstigare att vara intresserad av militärhistoria än av att t ex. vara intresserad av frimärken. Visst är det bättre att folk har intressen & använder sin hjärna till ngt. konstruktivt än att t ex. supa.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 2 april 2002, 14:27

Jag förstår dig hergeir på en punkt iallafall, varför man ska sitta här och undra var när och hur divisionerna i W-SS gjorde ifrån sig, och sen en sak som jag stör mig på lite gran är att vissa säger ung. så här "Den divisionen är skit,dra åt helvete med den!!!" En division i nazi Tyskland består av ca 17 000 soldater, ganska mycket.... Det var många olika slags folk i en division så bra och dåliga fanns, och till viss del var en del divisioner dåliga....

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 23 april 2002, 02:26

Skulle vilja göra ett påpekande gällande listan vi såg tidigare.

4e SS Polizei borde nog ramla in under "Normalstandard"
I början var de rätt sunkiga eftersom de bestod av något för gamla polser som inkallats genom ett kryphål i värnpliktslagen (J.Keegan, Waffen SS, The Asphalt Soldiers. 1974. Utgiven på svenska av Aldus tror jag).
Men efter 1941 verkar de fått bättre materiel och trupp och jag har då aldrig hört något aktivt negativt sägas om Snutdivisionen.
Har förresten för mig att de mellan 1942 och 1944 bestod av en stridsgrupp på östfronten, som sedan uppgraderades till Panzergrenadierdivision i början av -44.
Rätta mig om jag har fel.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 23 april 2002, 10:23

En annan sak som slog mig vad gäller elitformationer...
Gross Deutschland med syskonförband och Hermann Göring Divisionen borde kanske klassas som Elit med?
SS hade ju inte monopol på att agera "Brandkår".
När jag tänker efter så kanske man måste kalla merparten av de tyska mekaniserade formationerna för Elit, om man tar stridsresultat och liknande i beaktande?
Alp- och Fallskärmsjägarna med.
Och många infanterienheter därtill. Oj. Jaha. Detta blev visst lite krångligt.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 23 april 2002, 19:37

I slutet på kriget så sa tyskarna att Wehrmacht var elit, en desperat åtgärd för att få soldaterna att tro att dom var extra duktiga...

Mattias
Ny medlem

Inlägg av Mattias » 27 april 2002, 08:49

Diskussionen tycks vara avslutad. Jag tänkte bara tipsa om en bra bok, nämligen Elite German Divisions in World War II: Waffen-SS - Fallschirmjäger - Mountain Troops, skiven av Werner Haupt

Mattias

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Tyska Elit Divisioner

Inlägg av Lützow » 27 april 2002, 20:28

Läste en bok, Slaget om Berlin kommer ej ihåg författaren.
I boken nämns en division ,5 jägardivisionen. Var detta en elit division?

Fläsket
Medlem

Lützow

Inlägg av Fläsket » 9 maj 2002, 00:56

har för mig att Jägerdivisionen var helt vanliga Lätta infanteridivisioner.
2 regementen om 3 batallioner vardera eller ngt s¨ådant, minde tung materiel också. så nej den kvara nog inte som Elit om man ser till utbildning och utrustning i jämförelse med övriga förbans i tyska hären.
Däremot kanske stor stridserfarenhet gjort att de kunde prestera mer än vad man kunde vänta sig av en enhet av den storleken, men det vet jag inget om vad gäller just 5. Jägardivisionen.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 10 maj 2002, 08:20

När vi nu ska prata om tyska elit förband så har jag en mycket bra länk till ett tyskt commando förband som opererade under wwII.
http://www.forces70.freeserve.co.uk/Bra ... paigns.htm

Mycket bra och intressant läsning.

Mvh Micke

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 10 maj 2002, 11:39

Jonteman,
Det stämmer i slutet av kriget erhöll alla infanteriförband beteckningen Grenadier - Grenadjär. Grenadjärer hade sedan långtid räknats som elitsoldater. Ursprungligen var de soldater som hade till uppgift att kasta handgranater på fienden.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 maj 2002, 07:51

Ok, visade sig tydligen att man hade fel angående avlägsnandet av divisionsbeteckningarna.
This refers [angående Himmlers irritation och det faktum att han blivit bortmanövrerad av Bormann och sålunda halkat efter i maktkampen om Hitlers gunst, min anm.] to one of Hitler's most outrageous acts of spite towards his army. The Leibstandarte Adolf Hitler was a division of the Waffen SS, and at this time was fighting on the upper Danube with the 6th Panzer Army, under the command of Hitler's gangster-favorite Sepp Dietrich. The LAH was ordered to attack according to Hitler's strategical plans, but owing to an error in the weather forecast the attack was time to take place on a day of torrential rain. Hitler's plan was nevertheless regarded as sacred; the attaack was made, and a disastrous massace was the consequence. When this failure was reported to Hitler, he was furious with the LAH, and ordered them to remove their armbands as a punishment. The indignant soliders tore off their orders and decorations, and sent them to Hitler, through Himmler, in a tin chamber pot. They also sent the arm, complete with armband, of one of their dead comrades. This order of Hitler was never rescinded, and the soldiers never forgave Himmler or Sepp Dietrich, who, though equally insluted by the gesture, had been unable to prevent it.
Källa: Trevor-Roper, Hugh; The last days of Hitler (seventh edition), Papermac 97.

varjag
Saknad medlem †

Waffen-SS, ett Eldfangt Amne

Inlägg av varjag » 29 maj 2002, 14:36

Varje ifraagasattande eller forringande, av Waffen-SS truppernas insats
i VK 2 - ar garanterat att bringa en het debatt.
Mitt bidrag:

Det var med Waffen-SS som det ar med grogg.
Karnan - finns i botten och ju mera man spader ut den ju storre,men oxa
svagare blir groggen.
Jag skall inte spilla tid pa den utspadda varianten.
Karntruppen, Leibstandarte Adolf Hitler, som i avelssyfte, delades och
delades och delades igen - for att liksom naagot sorts toffeldjur,skapa liv
aat nya 'karntrupper' - forblev till slutet, 'Karntruppen'.
Osviklig pliktuppfyllelse paa Arans Falt ar naagot som tenderar att over-
leva Tidens Tand och i fraagan om Elittrupp kommer en aldrig saa ten-
densios historieskrivning idag, aldrig att kunna utplaana de lagrar som
LSAH skar for sig sjalvt under det andra varldskriget.
Hundratals aar efter vi alla ar doda kommer LSAH att namnas i den
militara historien i samma andetag som Xerxes Qizilbashes, Epaminondas
Spartaner, Ottomanernas Janissarier och Napoleons Garde.
DEN aran - kan inte ens Forintelsen, ta ifraan dem.

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 4 september 2002, 02:41

Totenkopf genomförde en massaker 1940 (tror jag) på fångna britter vid Le Paradis - chef avrättad senare. Har hört att SS taktik- framåt till varje pris gjorde att de förlorade ohyggligt med folk, SAS t e x är ju inte direkt kända för ett sådant förfarande.

Skriv svar