Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Lars Gyllenhaal
- Medlem
-
Kontakt:
panzerIV skrev: Är det bara jag eller ska soldaten föreställa en tysk fallskärmsjägare?
Brittiska fallskärmstrupphjälmar var ytligt sett snarlika de tyska.
L
-
Stilleben
- Medlem
I anslutning till inläggen här ovan om bunkrar och minor efter kriget, två frågor för att stilla min (och förhoppningsvis andras ?!?) nyfikenhet.
Bunkrar: En myckenhet betong blandat med litet socker (s.k. sockrad betong!) skall ju göra betongen skör så att den kan falla sönder t.ex. av en bombträff i närheten. Någon som vet mer om detta? Det skall alltså ha gjorts av motståndsrörelserna. Jag har läst om att det förekom i Danmark och Frankrike. Någon som träffat på detta? Förekom det möjligen också i Tyskland?
Minor: Används fortfarande avmagnetiseringssstationerna (jag tror att det fortfarande finns en i drift i Karlshamn?) som skydd mot magnetminor? Gärna något om tekniken för detta.
-
varjag
- Saknad medlem †
Det där om att tvångsarbetare som blandade socker i betongen - och gjorde bunkrarna sköra tillhör nog 2:a VK's fabler.
Det sagt - ÄR socker en farlig ingrediens i betong, speciellt vad jag minns, om vitt socker blandades med vattnet som gick in i blandarna. Ett par vetenskapliga förklaringar finns här;
http://media.www.thevarsity.ca/media/st ... 9961.shtml
http://www2b.abc.net.au/science/k2/stn/ ... 28040.shtm
Som tråden visat tycks den tyska betongen i bunkrar ha varit förstklassig vara, witnessed av hur dyrt och svårt det varit att 'riva' många av dem. Vore intressant hör om något konkret fall - där sabotage av betong med sockerinblandning verkligen bevisats. Socker i krigets Europa var en ransonerad bristvara och man undrar väl varifrån de, troligen ansenliga mängder av socker som krävdes, kom ifrån. Varjag
-
varjag
- Saknad medlem †
Avmagnetiseringsstationen i Karlshamn byggdes tydligen först efter 2:a VK - och vilket syfte den tjänade vet jag inte.
Men avmagnetiseringen av fartyg under kriget var viktig och blev mer eller mindre universell p.g.a. hotet från magnetminor. Här 'det mesta' om tekniken på engelska.
http://pxarchive.tripod.com/tech/degauss.html
avmagnetisering av fartygsskrov förekom även i civilt syfte då skrovet och ibland lasten, påverkade kompasserna....
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship ... ussing.htm
Redan före och säkert efter kriget, fick magnetkompasserna mindre betydelse då de ersattes av gyrokompasser. Idag med moderna navigeringssystem och GPS gissar jag att magnetkompasser bara undantagsvis användes vid oceannavigering, Varjag
-
FNP
- Medlem
Stilleben skrev:I anslutning till inläggen här ovan om bunkrar och minor efter kriget, två frågor för att stilla min (och förhoppningsvis andras ?!?) nyfikenhet.
Bunkrar: En myckenhet betong blandat med litet socker (s.k. sockrad betong!) skall ju göra betongen skör så att den kan falla sönder t.ex. av en bombträff i närheten. Någon som vet mer om detta? Det skall alltså ha gjorts av motståndsrörelserna. Jag har läst om att det förekom i Danmark och Frankrike. Någon som träffat på detta? Förekom det möjligen också i Tyskland?
Minor: Används fortfarande avmagnetiseringssstationerna (jag tror att det fortfarande finns en i drift i Karlshamn?) som skydd mot magnetminor? Gärna något om tekniken för detta.
Avmagnetiseringsstationerna på västkusten (Lysekil), sydkusten (Karlshamn) och ostkusten (Mysingen) används forfarande. Stationerna anlades för att både tjäna örlogs- och handelsflotta, men används fn bara av örlogflottan.
-
Stilleben
- Medlem
FNP skrev:Stilleben skrev:I anslutning till inläggen här ovan om bunkrar och minor efter kriget, två frågor för att stilla min (och förhoppningsvis andras ?!?) nyfikenhet.
--------------------
Avmagnetiseringsstationerna på västkusten (Lysekil), sydkusten (Karlshamn) och ostkusten (Mysingen) används forfarande. Stationerna anlades för att både tjäna örlogs- och handelsflotta, men används fn bara av örlogflottan.
Det stämmer som framgår av
http://www.vastkustkuriren.com/nr2_2006/29.pdf och som också redogör om tekniken för detta.
"Avmagnetiseringsstationen på Grötö i Lysekil togs i bruk för första gången på många år i mitten av mars. Under fyra dagar cirklade den danska minutläggaren Esbern Snare runt i Gullmarsfjorden för att avlägsna magnetismen i skrovet. De danska fartyget byggdes förra året och är 137 meter långt och 19,5 meter brett. Genom att köra avmagnetiseringsslingan är syftet att minska de magnetiska störningarna från fartyget. Detta sker genom att fartyget utsätts för kraftiga magnetiska växelfält."