Vad visste man om Hitlertyskland innan och under kriget?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 20 januari 2005, 20:47

Men så var det så att de allierade nog alldrig förstod vad som försegick där innan ryssrna kom dit och förintelsen uppenbarades. Och som jag sa tidigare, de allierades huvudmål var att vinna kriget så fort som möjligt.
Det är bara efterhandskonstruktioner.
De allierade visste mycket väl vad som hände i Auschwitz. Åtskilliga rapporter som klart och tydligt skildrade Förintelsen nådde t ex London via den polska exilregeringen redan under 1942. Men man gav det inget prioritet.

Artur

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 januari 2005, 08:21

Battler skrev: Det är nog historien efter 1945 som knuffat förintelsen till den position den har nu med bl a nynazism och förintelseförnekelse. Ingen har knuffat de militära skéendana såsom, slaget om Midway, Moskva och ökenkriget upp till ytan ur historiens dunkel. Hur ser våra "utländska" forummedlemmar på förintelsefrågan, har den lyfts fram lika tydligt som i Sverige.
När det gäller Ryssland skulle jag säga nej. Här är det helt klart kriget som är det överskuggande, förintelsen är man medveten om men den hamnar i skuggan av de offer som Sovjetunionen gjorde. Propagandan under sovjettiden har också gjort sitt till. Fast det kan behöva ändras på detta då nynazism och rasism ökar. Jag har ingen kunskap i hur symnen på förintelsen har förändrats från till exempel 1980 till dagens datum.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2005, 12:19

Martin Lundvall skrev:
Battler skrev: Det är nog historien efter 1945 som knuffat förintelsen till den position den har nu med bl a nynazism och förintelseförnekelse. Ingen har knuffat de militära skéendana såsom, slaget om Midway, Moskva och ökenkriget upp till ytan ur historiens dunkel. Hur ser våra "utländska" forummedlemmar på förintelsefrågan, har den lyfts fram lika tydligt som i Sverige.
När det gäller Ryssland skulle jag säga nej. Här är det helt klart kriget som är det överskuggande, förintelsen är man medveten om men den hamnar i skuggan av de offer som Sovjetunionen gjorde. Propagandan under sovjettiden har också gjort sitt till. Fast det kan behöva ändras på detta då nynazism och rasism ökar. Jag har ingen kunskap i hur symnen på förintelsen har förändrats från till exempel 1980 till dagens datum.

/Martin
Eftersom Ryssland eller Sovjetunionen led oerhört mycket mera av 2:a VK än någon annan nation är det helt förståeligt och berättigat. Likartade strömningar kommer från Polen. Som Battler skrev, tycks vad jag kallar den Femte Världsmakten - ha knuffat fram Förintelsen till en position den inte förtjänar.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 22 januari 2005, 18:51

Menar du Israel, när du säger den femte världsmakten?

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 22 januari 2005, 23:14

stanislav skrev:är bara efterhandskonstruktioner.
De allierade visste mycket väl vad som hände i Auschwitz. Åtskilliga rapporter som klart och tydligt skildrade Förintelsen nådde t ex London via den polska exilregeringen redan under 1942. Men man gav det inget prioritet.

Artur
Det mesta som skrivs om andra världskriget är tyvärr efterhandskonstruktiner, de Allierade kände mycket väl till Auschwitz och liknande inrättningar. Men varför avslöja sin verkliga orsak till krig? ...när man istället kan bli 'ärofull befriare' inför 'chocken' när de egna soldaterna själva får upptäcka 'hemligheterna'.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 23 januari 2005, 17:36

Feldwebel Otto skrev:Men varför avslöja sin verkliga orsak till krig? ...när man istället kan bli 'ärofull befriare' inför 'chocken' när de egna soldaterna själva får upptäcka 'hemligheterna'.
Mitt i prick!

Men skulle du säga så där i ett debattprogram på TV skulle du ju häda mot de "goda" och därmed automatiskt vara nazist. :roll:

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 23 januari 2005, 19:32

Det mesta som skrivs om andra världskriget är tyvärr efterhandskonstruktiner, de Allierade kände mycket väl till Auschwitz och liknande inrättningar. Men varför avslöja sin verkliga orsak till krig? ...när man istället kan bli 'ärofull befriare' inför 'chocken' när de egna soldaterna själva får upptäcka 'hemligheterna'
.

Jasså, är det mesta efterhandskonstruktioner, då undrar jag: enligt vem? och vem känner till det "riktiga" händelseförloppet?
där jag även vill räkna in tyskarna som också var offer för fascismen).
Visst var tyskarna själva offer för fascismen (nazismen, om vi ska vara petiga), men de hade ju röstat på NSDAP i demokratiska val.
Men varför avslöja sin verkliga orsak till krig? ...när man istället kan bli 'ärofull befriare' inför 'chocken' när de egna soldaterna själva får upptäcka 'hemligheterna'.
Tja, såvitt jag vet så hemlighöll aldrig de allierade den riktiga orsaken till varför de krigade: att krossa Tyskland.

Och till de allierades försvar (för alla förtjänar ett sådant): så anser jag att de inte kände till omfattningen av det vedervärdiga tyska koncentrationslägersystemet. Att läsa en rapport om ett förintelseläger är en sak, men att verkligen begripa vad som försiggår där, ja, det är en annan.
Jag skrev tidigare att de allierade mycket väl visste vad som hände i Auschwitz, men frågan är vad det betydde egentligen. Däremot kan de inte haft full vetskap om övriga läger, eftersom sådan information inte var prioriterad.

MvH
Artur

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 24 januari 2005, 08:16

stanislav skrev:
Det mesta som skrivs om andra världskriget är tyvärr efterhandskonstruktiner, de Allierade kände mycket väl till Auschwitz och liknande inrättningar. Men varför avslöja sin verkliga orsak till krig? ...när man istället kan bli 'ärofull befriare' inför 'chocken' när de egna soldaterna själva får upptäcka 'hemligheterna'
.

Jasså, är det mesta efterhandskonstruktioner, då undrar jag: enligt vem? och vem känner till det "riktiga" händelseförloppet?
där jag även vill räkna in tyskarna som också var offer för fascismen).
Visst var tyskarna själva offer för fascismen (nazismen, om vi ska vara petiga), men de hade ju röstat på NSDAP i demokratiska val.

MvH
Artur
All historia är "efterhandskonstruerad". Att de alierade var befriare är helt klar, om det var avsiktilgt är tveksamt.

Trams! Du kan inte göra "tyskarna" kolektivt ansvariga för nazismen... NSDAP nådde aldrig mer än 37% av rösterna, inte ens i terrorvalet i mars -33 fick de egen majoritet...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 januari 2005, 08:30

jj skrev:NSDAP nådde aldrig mer än 37% av rösterna, inte ens i terrorvalet i mars -33 fick de egen majoritet...
Lite OT, men var NSDAP ett elitparti som valde sina medlemmar eller ett massparti, där vem som helst kunde gå med?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 24 januari 2005, 11:34

Vem som helst fick ju iallafall rösta på dem i valen....

Mr S

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 januari 2005, 11:36

Jovisst, men fick vem som helst bli medlem? / Probstner

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 24 januari 2005, 11:43

Dags för en ny tråd?

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 24 januari 2005, 22:26

NSDAP nådde aldrig mer än 37% av rösterna, inte ens i terrorvalet i mars -33 fick de egen majoritet...
I det senaste valet fick inte sossarna mer än 39% i riksdagsvalet, och dom leder landet.

Valresultatet säger knappast någonting.
All historia är "efterhandskonstruerad
Detta är väl egentligen OT, men enligt vilka kriterier är all historia efterhandskonstruerad? Detta må vara självklarheter, men sådant här måste benas upp.
Trams! Du kan inte göra "tyskarna" kolektivt ansvariga för nazismen..
Trams? Ursäkta men var skriver jag att tyskarna är kollektivt ansvariga? Jag skrev bara att de röstade på nazisterna i demokratiska val, må vara att det bara var 37%, men du kan aldrig avgöra hur många som sympatiserade med nazisterna och sådant är viktigt

Nåväl, nu struntar jag i det här.

Artur

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 24 januari 2005, 22:33

stanislav skrev:
NSDAP nådde aldrig mer än 37% av rösterna, inte ens i terrorvalet i mars -33 fick de egen majoritet...
I det senaste valet fick inte sossarna mer än 39% i riksdagsvalet, och dom leder landet.

Valresultatet säger knappast någonting.
All historia är "efterhandskonstruerad
Detta är väl egentligen OT, men enligt vilka kriterier är all historia efterhandskonstruerad? Detta må vara självklarheter, men sådant här måste benas upp.
Trams! Du kan inte göra "tyskarna" kolektivt ansvariga för nazismen..
Trams? Ursäkta men var skriver jag att tyskarna är kollektivt ansvariga? Jag skrev bara att de röstade på nazisterna i demokratiska val, må vara att det bara var 37%, men du kan aldrig avgöra hur många som sympatiserade med nazisterna och sådant är viktigt

Nåväl, nu struntar jag i det här.

Artur
Här:"Visst var tyskarna själva offer för fascismen (nazismen, om vi ska vara petiga), men de hade ju röstat på NSDAP i demokratiska val."

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 29 januari 2005, 09:35

Feldwebel Otto skrev:
stanislav skrev:är bara efterhandskonstruktioner.

Artur
Det mesta som skrivs om andra världskriget är tyvärr efterhandskonstruktiner, de Allierade kände mycket väl till Auschwitz och liknande inrättningar. Men varför avslöja sin verkliga orsak till krig? ...när man istället kan bli 'ärofull befriare' inför 'chocken' när de egna soldaterna själva får upptäcka 'hemligheterna'.
Jag förstår inte hur de allierade skulle ha haft svårare att dölja sina mindre ädla motiv om de hade avslöjat holocausten tidigare.

Skriv svar