Det mesta som skrivs om andra världskriget är tyvärr efterhandskonstruktiner, de Allierade kände mycket väl till Auschwitz och liknande inrättningar. Men varför avslöja sin verkliga orsak till krig? ...när man istället kan bli 'ärofull befriare' inför 'chocken' när de egna soldaterna själva får upptäcka 'hemligheterna'
.
Jasså, är det mesta efterhandskonstruktioner, då undrar jag: enligt vem? och vem känner till det "riktiga" händelseförloppet?
där jag även vill räkna in tyskarna som också var offer för fascismen).
Visst var tyskarna själva offer för fascismen (nazismen, om vi ska vara petiga), men de hade ju röstat på NSDAP i demokratiska val.
Men varför avslöja sin verkliga orsak till krig? ...när man istället kan bli 'ärofull befriare' inför 'chocken' när de egna soldaterna själva får upptäcka 'hemligheterna'.
Tja, såvitt jag vet så hemlighöll aldrig de allierade den riktiga orsaken till varför de krigade: att krossa Tyskland.
Och till de allierades försvar (för alla förtjänar ett sådant): så anser jag att de inte kände till omfattningen av det vedervärdiga tyska koncentrationslägersystemet. Att läsa en rapport om ett förintelseläger är en sak, men att verkligen begripa vad som försiggår där, ja, det är en annan.
Jag skrev tidigare att de allierade mycket väl visste vad som hände i Auschwitz, men frågan är vad det betydde egentligen. Däremot kan de inte haft full vetskap om övriga läger, eftersom sådan information inte var prioriterad.
MvH
Artur