60 år sedan: Dagen D

Tillägnad vår saknade medlem varjag
mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 8 juni 2004, 16:30

jag undrar var svensk media fick sina siffror på 10000 döda allierade under dagen D från. De siffror jag har från mina historieböcker som ex den längsta dagen visar på 4-5000 döda varav majoriteten på omaha

Användarvisningsbild
Gugge
Medlem

Inlägg av Gugge » 8 juni 2004, 20:02

Lite offtopic, men att kalla dagen för "D-Dagen" eller "Dagen D" låter inte bra, det heter väll ändå "D-Day" alltså "The day" dvs att det inte går att översätta. Säg D-Day för er själv :p

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 juni 2004, 20:47

Gugge skrev:Lite offtopic, men att kalla dagen för "D-Dagen" eller "Dagen D" låter inte bra, det heter väll ändå "D-Day" alltså "The day" dvs att det inte går att översätta. Säg D-Day för er själv :p
Det heter översatt till svenska D-dagen. Jmf tyskarnas O-tag som var 16 dec 1944. Eller det svenska kl. K.

:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juni 2004, 20:53

Gugge skrev:Lite offtopic, men att kalla dagen för "D-Dagen" eller "Dagen D" låter inte bra, det heter väll ändå "D-Day" alltså "The day" dvs att det inte går att översätta. Säg D-Day för er själv :p
D-Day betyder inte "The" Day, utan D-Day, precis som det skrivs. På samma sätt hade man H-Hour för timman. Jämför (precis som MD650 säger) med svenska klockan k, eller uttrycket "Dagen med stort D".

/Johan

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 8 juni 2004, 22:54

Är det egentligen inte fel att kalla just den 6 juni för D-Day och 7.00 am den dagen för H-Hour?
Vad jag är ute efter är att ju alla operationer som iscensattes av de västallierade hade en D-Day och en H-Hour.
Det vore väl mer rätt att kalla den 6 juni för op Overlord-Day eller något liknande, annars kan man ju lika väl kalla 11/8, 9/3, 1/22 o.s.v. för D-Day.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 juni 2004, 23:09

Marcus Wendel skrev:Givetvis, men jag funderade närmast på varför detta inte förändrats efter kalla krigets slut (jag förmodar att en stor del av skulden ligger på lärarna och läroboksförfattarna), dock framgick detta givetvis inte i mitt inlägg ovan.

/Marcus
Möjligen hade det blivit så ändå. En fyra års landkampanj är betydligt mindre spektakulär än den mångsidiga kampen i väster som inkluderade såväl sjö-, luft- och landkrig på olika fronter och tidpunkter.

För att inte tala om Normandies stora symbolvärde, vilket troligen ytterligare befäster kampanjens historiska seglivhet.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juni 2004, 23:36

Anton Severin skrev:Är det egentligen inte fel att kalla just den 6 juni för D-Day och 7.00 am den dagen för H-Hour?
Vad jag är ute efter är att ju alla operationer som iscensattes av de västallierade hade en D-Day och en H-Hour.
Det vore väl mer rätt att kalla den 6 juni för op Overlord-Day eller något liknande, annars kan man ju lika väl kalla 11/8, 9/3, 1/22 o.s.v. för D-Day.
Fel och fel. Det var ju Dagen-D, precis som de andra Dagarna-D för andra operationer, nu är det ju bara så att just den här Dagen-D blev väldigt utmärkande och därmed i dubbel betydelse fick namnet Dagen-D.

/Johan

Skriv svar