Segregerade amerikanska förband

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 30 maj 2004, 22:21

Uruk-Hai skrev:
Svarta som har fått Medal of Honor i ww2
http://www.buffalosoldier.net/WW11AfroA ... pients.htm
Gick in på sidan ovan vilket var trevlig läsning. Hittade dock följande som jag reagerade på:

"As eight enemy riflemen attempted to capture him, Sergeant Carter killed six of them and captured the remaining two. He then crossed the field using as a shield his two prisoners from which he obtained valuable information concerning the disposition of enemy troops."

Kanske jag som är gammalmodig men jag trodde det var en krigsförbrytelse att använda fångar som sköld? Och på sidan i fråga ingår det i beskrivningen hur denne sergant erhöll CSMOH?
Det är nog en fråga om hur man tolkar texten. Jag tolkar den som att han fick värdefull information om var fienden fanns så att han kunde undvika att bli sedd och smita undan. Inte att han använde dom som en sköld mot beskjutning. "Using as a sheild" tror jag mest är en olycklig formulering som faktist klingar väldigt illa i våra öron, det måste jag hålla med om.

MVH Kai

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 30 maj 2004, 22:22

Kai Robert skrev:En sak slår mig dock, är det troligt att ett underhållsförband går fram beväpnade på detta sätt?, kanske är de nåt typ av understöd till de som verkligen är det stridande förbandet.
Självklart, underhåll- och understödsförband var beväpnade precis som alla andra. Varför skulle de inte vara det? Med stridande enheter menades nog i den här diskussionen manöverförbanden.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 31 maj 2004, 09:28

OK, då tar vi lite bilder som visar färgade soldater i stridande förband.
Jag säger inte emot dig. Det fanns stridande färgade förband, men de var få. De allra flesta färgade amerikaner tillhörde icke stridnade förband. Även trängförband är beväpnade. Man kan inte ta beväpning som ett bevis för tillhörande ett stridande förband.

Jag skickade i ett tidigare inlägg länkar från Washington Post som har haft en stor artikelserie om ww2 med anledning av invigningen av monumentet i Washington. Jag skickar med den som pdf. Jag rekomendera läsning, de var mycket intressanta avseende hur svarta behandlades.

Hans Fischer i sin bok "soldat i tredje riket" nämer att han bevakades av beväpnade svarta vakter. Som han dessutom tyckte var mycket mänskligare än de vita.

OK, jag erkänner. Det fanns stridande svarta förband (några få).
Men korrigera mig nu om jag har fel.
Jag har aldrig hört talas om rasblandade förband. Alla US förband var så vitt jag vet rasrena, (svarta eller vita).
"Segrerade förband" var ju ursprunget till denna tråd, och det har ju bl.a du visat att det fanns. Men fanns motsatsen?

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 31 maj 2004, 09:51

Lyckades inte bifoga några filer. Måste gjort nått fel.
Lade upp dem här istället:
http://w1.520.telia.com/~u52019813

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 31 maj 2004, 21:49

John skrev:
OK, då tar vi lite bilder som visar färgade soldater i stridande förband.
OK, jag erkänner. Det fanns stridande svarta förband (några få).
Men korrigera mig nu om jag har fel.
Jag har aldrig hört talas om rasblandade förband. Alla US förband var så vitt jag vet rasrena, (svarta eller vita).
"Segrerade förband" var ju ursprunget till denna tråd, och det har ju bl.a du visat att det fanns. Men fanns motsatsen?
Ca 500.000 svarta var stationerade "overseas",(jag tolkar det som Europa, Kan det vara rätt?), ungefär 10% av dom var i stridande förband.
källa
http://www.bjmjr.com/aamh.htm

I mars -45 fick det helvita 99th infanteriregementet förstärkning av 2221 frivilliga svarta som hade plockats från underhåll och dylikt. De fick 6 veckors snabbkurs i "stridsträning" innan de sattes in i strid i ett mixat förband. Mars -45 räknas som slutpunkten för helt segregerade förband i amerikanska styrkor.
källa
http://old.fairfieldweekly.com/articles/twofronts.html

Inte mycket men i allafall bevis på blandade förband i strid.

MVH Kai

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 31 maj 2004, 22:11

Overseas betyder väl snarare att de inte är stationerade i Förenta Staterna.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 31 maj 2004, 22:39

D. Löwenhamn skrev:Overseas betyder väl snarare att de inte är stationerade i Förenta Staterna.

mvh/ Daniel
Så brukar jag också tolka det, att jag vart lite osäker nu beror på att den här källan nämner 500.000 färgade "overseas" medans en annan källa nämner over 2,5 milj. inskrivna i de olika vapenslagen.
Ska man tolka det som att 2 milj. var kvar i USA eller ska man ta de olika siffrorna med en nypa salt?.

MVH Kai

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 1 juni 2004, 00:59

Man ska nog tolka det som om att de var kvar i Förenta Staterna.

mvh/ Daniel

Skriv svar