Alla dessa städer(se nedan)som blev bombade av Arthur Harris kan inte alla ha haft stora industrier som var viktiga för armen eller dylikt?Anno skrev:Dresden var en viktigt inkörtsport till östfronten för både civila och militära transporter, med järnvägar och motorvägar. [Det var därför det fanns så många flyktingar i staden vid tidpunkten då de allierades bombningar] Däremot tycker jag inte man ska använda sådana referenser [att det finns hamnar och dylikt] för att det ska vara av militäriskt värde att bomba en stad, utan att staden har en stor industri osv.Mr x skrev:Ok jag visste inte att länken hade varit uppe tidigare.Henke skrev:Jo, den länken har varit uppe förut. De påstår att så var fallet men leder det givetvis inte i bevis på något sätt. "Workers World" är inte en opolitisk källa, deras agenda är att få kapitalismen att framstå som ond.
Henrik
EDIT: Och beträffande Rotterdam - Nederländerna hade i princip redan kapitulerat när bombanfallet kom. Det var därmed helt utan militärt värde.
Vad jag menade var att Rotterdam hade viktiga förbindelser med sjöfarten och på så sett mera av militäriskt värde än vad Dresden.
/Anno
Bremen, Dresden, Hannover, Stttgart, Hamburg, Nürnberg, Giessen, Frankfurt,Siegen, Mainz, Darmstadt, Berlin, Leipzig, Magdeb.
Det finns en artikel i en Der Spegel(säkert fels stavat)som beskriver och redovissar de Alierades bombningar och hur fasansfullt de stackars civila tyskar fick lida under dessa räder som utfördes av de Alierade. Tyvärr kunde jag inte hitta tidningen ligger säkert någonstans.....