Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 mars 2006, 13:32

Marcus Wendel skrev:Jag tänkte titta in i tråden :-)
För de av er som är intresserade av MAS-båtarna finns det en förträfflig tråd i ämnet här: http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=91051

"Ludwig von Baden" var en hederstitel på en enhet aktiv under andra världskriget, vad var den fullständiga titeln och i vilket land var den aktiv?

/Marcus
Fullständigt OT - men jag då Marcus gav en länk till MAS-båtarna kan jag inte hålla mig - då de är en av mina
favoriter...i.s.f. ett sorgligt vrak i Skövde, här italienska MAS i 'full regalia'...deras 'krig' är väl värt studium,Varjag

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 5 mars 2006, 13:50

Tackar!

Vad hette nyhetsbrevet som nazisterna distribuerade (varje vecka, med start 1939) bland pressutgivare i Tredje Riket?
Syftet var att informera utgivarna om de aktuella riktlinjer i den tyska propagandan.
Abbonenterna skulle håla nyhetsbrevet inlåst (så klart)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 mars 2006, 14:16

varjag skrev: Man måste Överse med Överhövdingens stavfel MD!!!!! Marcus hade rätt om 12:e MAS flottiljen,
det var nyckeln..... :lol: , Varjag
Det var inte den som svarade som jag hade synpunkter på utan han som rättade. Han menade att det var absolut rätt. ;)
Men jag instämmer...man ska fjäska för rätt personer ;)
:)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 mars 2006, 12:15

Zeta skrev:Tackar!

Vad hette nyhetsbrevet som nazisterna distribuerade (varje vecka, med start 1939) bland pressutgivare i Tredje Riket?
Syftet var att informera utgivarna om de aktuella riktlinjer i den tyska propagandan.
Abbonenterna skulle håla nyhetsbrevet inlåst (så klart)
Det var en färg som gällde här vad jag minns.....var det 'Braune Blätter' (Bruna blad)....Varjag

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 6 mars 2006, 20:01

nej, bruna blad är fel...

Nyhetsbrevet gavs ut 1939-44 av Propagandaministeriet.
Pressmännnen som fick det var alla utgivarna av tidskrifter, veckotidningar eller illustrerade tidningar.
Nyhetsbrevet hade alltid en bilaga som skulle förse läsaren med mera detaljerat material (som tillägg till riktlinjerna i nyhetsbrevet ).
Bilagan hade ett eget namn.

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 8 mars 2006, 18:22

Nyhetsbrevet hette lite kriptiskt Zeitschriften-Dienst
Bilagan hette Deutscher Wochendienst

ZD är kul att läsa. Det känns som om man läser "inside info" :wink:

Frågan är fri ........

varjag
Saknad medlem †

Ubåt som aldrig kom upp igen.....

Inlägg av varjag » 8 mars 2006, 23:44

Intressant Zeta - hade aldrig hört om dessa två! Jag lägger in en ny fråga så nattugglorna har ngt
att sova på :wink: . Under bombanfall - i hamn, var det inte ovanligt att ubåtar dök och lade sig på
botten i väntan på 'faran över'. Naturligt nog skedde sådan dykning ofta under lite panikartade för-
hållanden och i ett fall slutade det med katastrof. Ubåten - kom aldrig upp mera. En hel del extra
personal, förutom besättningen - omkom alla genom drunkning och kvävning. Frågorna:
1)Vilken ubåt talar jag om ? Var - och när hände detta ?....../Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Ubåt som aldrig kom upp igen.....

Inlägg av varjag » 9 mars 2006, 21:41

varjag skrev:Intressant Zeta - hade aldrig hört om dessa två! Jag lägger in en ny fråga så nattugglorna har ngt
att sova på :wink: . Under bombanfall - i hamn, var det inte ovanligt att ubåtar dök och lade sig på
botten i väntan på 'faran över'. Naturligt nog skedde sådan dykning ofta under lite panikartade för-
hållanden och i ett fall slutade det med katastrof. Ubåten - kom aldrig upp mera. En hel del extra
personal, förutom besättningen - omkom alla genom drunkning och kvävning. Frågorna:
1)Vilken ubåt talar jag om ? Var - och när hände detta ?....../Varjag
Kanske behövs ett tips här? Ubåten ifråga ligger forfarande kvar på ett ställe som ofta kallas
'vrakdykarnas paradis'......./Varjag

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 9 mars 2006, 23:02

Ga´day varjag Downunder!

Jag for först efter "Iron Bottom Sound" men det var tomt på "misstagshaverister". Men vid en titt på Truk så hittade jag
vraket av I-169. Informationen lyder:

"While replenishing fuel & supplies in April 1944, a warning of an American air raid sent this submarine to the bottom to wait until
the raid was over. The sub failed to resurface and investigation by a diver found a storm ventilation tube open and the control
room flooded. Salvage operations failed and the entire crew perished. The Japanese 6th fleet command blew up the I-169 with
depth charges to prevent its being compromised by impending American invasion forces. "

MVH Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 mars 2006, 23:28

G'dday Perruz! Javisst - det gällde I-169 i Truk-lagunen. Iron Bottom Sound - är nog i djupaste
laget som'dykarparadis' :roll: - din fråga, Varjag

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 10 mars 2006, 22:41

Thanks Mate

Nu från havsbotten till "Brothers In Arms"

Två bröder, båda jaktflygare under slaget om England. Den ene skjuter ner ett motståndar-ess och blir nedskjuten av rotetvåan och omkommer.

Vad hette bröderna ?
Vad hette esset ?

//Per

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 12 mars 2006, 14:03

Det var värst vad tyst det var....jag ger en ledtråd
Lillebror kallades "Cocky" av kollegorna...

// Per

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 12 mars 2006, 15:10

John och Hugh Dundas.

Tysken hette ngt som Witt, Wick eller snarlikt.

// Också en Per

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 12 mars 2006, 19:15

Mitt i prick Bagheera...

John och Hugh "Cocky" Dundas. Tysken hette mkt riktigt Helmut Wick och var en av de främsta tills han mötte broder John, som dessvärre också kom tvåa.
Din fråga !

// Per

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 12 mars 2006, 21:35

Uddevalla,
en tysk Junker JU kommer vinglade in med en motor endast fungerande och blev påskjuten av svenskarna, planet störtar till slut.

Besättningen på väg in för nödlandning visar ett tecken, vilket?

Min gode far såg händelsen IRL btw.
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 12 gånger.

Låst